Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 10035 ggr
Tessen
0

Hjälp med val av chokladfyllning.

Jag ska göra en födelsedagstårta till min mamma tills nästa söndag. Hon vill ha en chokladtårta, men inget för sött. Jag ska göra en chokladbotten som jag tycker väldigt mycket om och som blir riktigt hög och fin, en hallonmousse för att bryta av och få lite syrlighet eftersom hallon passar så bra ihop med choklad, spackla med grädde och chokladSP att täcka med, men sen kommer problemet.

Jag vill inte göra göra något jättesött chokladfluff eller en chokladsmörkräm eftersom smörkrämer inte är så populära inom min familj. Men man skulle kunna göra en mousse, en riktigt tjock chokladganache eller någon sorts chokladkräm? Inget som är för rinnigt eller tunt iaf.

Jag vill inte ha bara mörk choklad då det blir för beskt och bara mjölkchoklad blir för sött, så antingen om jag hittar en choklad med runt 40 - 50% kakao, absolut inte över det, eller så blanda hälften mjölkchoklad och häften mörk choklad på ca 70% så man får sötman får mjölkchokladen och djupet från den mörka.

Lite hjälp, tips och ev recept på mousser, krämer och tjocka och bra chokladganacher vore uppskattat!

/T

Catta-
0

Har ett recept på en chokladmousse som blir luftig, väldigt krämig och god :) Blir ca 6-7 dl (är osäker men ungefär..)

200 g valfri choklad
4 st äggulor
2 msk socker
1 msk varmt kaffe
3 dl vispgrädde

Smält chokladen. Vispa äggulor och Socker krämigt. Rör i varmt kaffe och den smälta chokladen. Vänd samman med lättvispad grädde.
Lägg sedan i kylskåp en stund så den får "stelna" lite

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Tessen
0

Tack för tipset (: Låter som ett bra recept men jag avskyr tyvärr smaken av kaffe, minsta lilla och jag tycker inte att det går att äta ): Annars hade jag nog testat det för det verkade ganska enkelt.

/T

Catta-
0

Det är bara att ta bort det :) Gör ingen skillnad i konsistensen

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Tessen
0

Okej, tack för tipset. Ska kolla runt på lite fler recept innan jag bestämmer mig (:

/T

Zadeira
0

Jag gör mousse med 2 dl grädde, 2 dl kesella och 200 g choklad av valfri chokladhalt, den är jättebra mellan och på tårtor! Lätt och krämig, kesellan bryter av med lite syrlighet. Vispa grädde hårt, blanda ner kesellan och häll i smält choklad som är väldigt varm, annars blir den grynig.

Sist hade jag i en skvätt Bailyes likör också, men det är ju valfritt och kan tas vilken sprit man vill eller helt utan om man vill.

Tessen
0

#5 Skulle man kunna byta ut kesellan mot mascarpone tro? Tycker om smaken på det, lite friskare smak än kesellan som jag iaf kan bli lite söt. Jag vet att man kan byta philadelphia till mascarpone, men inte helt säker på kesellan eftersom den är lite lösare.

/T

Zadeira
0

#6 Det skulle nog kunna fungera tror jag, men har aldrig provat själv.

Tessen
0

#7 Kanske får ta och testa det då. Har ju till på söndag på mig, men jag har lite beslutsångest så lika bra att vara ute i tid (:

Nu ska jag äntligen ner och hämta ett paket med 52 metall-tyllar, en koppling och 2 blommnålar som jag köpt på eBay. Man är som ett barn på julafton när man får sånt på posten! Sen blir det att beställa lite andra saker i veckan. Roligt!

/T

Tessen
0

Jag har börjat fundera lite på dekor eftersom jag inte hinner få det set jag beställt från eBay med utstickare, smoother, dekorkanter, pärlband, modelleringsverktyg och lite annat. Men fick hem ett sett med 52 olika tyllar varav ca 5 var till dropflowers. Eftersom jag ska täcka tårtan i brun choklad-SP kanske det skulle bli fint att göra blågröna (försöka få till någon lite turkos färg) och göra lite dropflowers att ha på så det inte ser så tomt ut. Vad tror ni om det?

/T

Suzi
0

#9 Låter snyggt! :D

Tessen
0

#10 Tack så mycket! Det hoppas jag verkligen att det blir. Jag har lite väl höga krav på mig själv även om jag är nybörjare. Men men, det får bli som det blir. Lägger upp en bild på söndag (:

/T

[Driva]
0

jag använder marabous mörka choklad, den är inte så söt som vanliga mjölkchokladen, men inte så besk som "riktig" mörk choklad, och den har en snygg färg också :)

Tessen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort drop flowers för första gången. Kristyren räckte bra mkt längre än jag hade väntat mig så det blev en plåt full + lite andra blommor och lite kvar att skriva på tårtan med. Fick in tekniken på drop flowers efter en stund så halva plåten blev riktigt bra för att vara första gången om jag får säga det själv!

Det är även första gången jag använde chokladSP, den var lätt att kavla ut, fastnade inte på kvalen eller kavlingsmattan så det gick ju jättebra iaf. Sen blev det dock ett litet hål som jg försökte täcka över med drop flowers.

Mamma tog bilden med mobilen förut, inte den bästa men jag orkade inte i morse efter att jag hade dekorerat den och skulle iväg. Blev någorlunda nöjd iaf, men inte helt.

/T

[Louisez98]
0

13# supersnyggt!

Tessen
0

#14 Tack så jättemycket. Är själv inte helt nöjd men kul att höra att någon annan tycker den blev snygg (: Den blev väldigt god tycker jag iaf! Något mastig bara eftersom det var chokladbotten, en ganska "tung" chokladganache även fast jag använde 50/50 mörk och mjölchoklad, och chokladsugarpaste, men det blev lite bättre av hallonmousen iaf eftersom jag minskade sockermängden i den. (:

/T

frida51
0

Jag brukar göra hallon och blåbär (250g fryst på ica) och after 8 fluff! Blir riktigt gott ihop.

Suzi
0

#13 Snygg! Kontrasten mellan chokladbrunt och turkos är effektfull =)

Tessen
0

#17 Tack så mycket! Ja jag älskar brunt och turkos ihop! Tycker det gör sig väldigt bra vare sig man täcker i ganache, chokladsmörkräm eller chokladSP, sen kan man ju variera materialet man dekorerar i med också, just nu var det SP och kristyr som råkade vara enklast att få iordning hemma (:

/T

KaninenJuile
0

Gjorde du bara vanlig kristyr blandat med karamelfärg? :)

Tessen
0

#19 Ja jag gjorde helt vanlig kristyr och hade i blå och lite grön sån hushållsfärg man kan köpa i typ alla matbutiker (:

/T