Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 6434 ggr
EnsamTjej
0

Förslag på en god tårta

Jag skulle behöva lite förslag och hjälp med att få en god tårta. Jag fyller år den 21 okt och då vill jag bjuda på tårta. Men vet inte vad man kan fylla den med för gott. Hör av er vid förslag snarast. Mvh Ensamtjej

Suzi
0

Hmmm, vad gillar du för smaker? Ska tårtan vara fruktig och frisk eller söt?
 Vill du ha chokladbotten eller ljus botten? Eller någon helt annan botten kanske? Glad

EnsamTjej
0

Den ska vara fruktig och frisk (vad som nu menas med det) men de låter bra. Ljus botten tror jag att jag hade tänkt mig faktiskt, men inte helt säker. Jag gillar, jordgubb, vaniljkräm, banan hallon. Ja det mesta går hem faktiskt.

Moa-16
0

Banan tårta är väldigt gott ;)

EnsamTjej
0

Hur gör man banan tårta??

Moa-16
0

Maräng - choklad och banantårta

Ingredienser

_3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 dl varmt vatten

1 marängbotten (färdigköpt)
2-3 bananer

Chokladgrädde:
2 dl vaniljkräm
150 g smält blockchoklad
3 dl vispgrädde

Marängtäcke:
4 äggvitor
250 g Socker, ca 3 dl
1 msk maisena
2 tsk vinäger
1 tsk vaniljsocker_

Ugn: 175°

Vispa ägg och Socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör ner i äggsmeten Tillsätt sist vatten.

Blanda smeten väl och häll den i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda ca 40 minuter tills en sticka blir torr. Låt kakan kallna.

Pensla marängbotten med lite smält blockchoklad. Skär bananerna i småbitar.

Blanda vaniljkräm med smält chokladen. Rör ner den vispade grädden, lite i taget. Rör till en jämn smet.

Dela sockerkakan i 2 delar och bred på hälften av chokladgrädden. Lägg på bananerna. Täck med marängbottnen och resten av chokladgrädden. Överst läggs andra delen av sockerkakan. Ställ tårtan kallt tills den ska bjudas.

Garnering: Vispa vitorna till hårt skum och sätt till 1 msk Socker i taget. Vispa smeten tills den är tjock. Vispa i maisena, vinäger och vaniljsocker. Bred smeten eller spritsa den över tårtan och sätt tårtan i ugnen några minuter så att marängen får fin färg.

Källa Hittar du här.

Liza-bobban
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste slå ett slag för tårtan jag och konditorn komponerade ihop till mitt bröllop. Det var den godaste tårtan jag någonsin ätit och jag brukar beställa den så ofta jag kan numera =)

Det är ljus botten, blåbärssylt, vaniljcreme och citronmousse och sen vit Marsipan på det (eller vad man nu vill ha…tycker vit är godast).

Nu har ju inte jag något recept på hur man gör den själv men har tänk prova på någon gång, antar att det inte är så svårt. Recept på mousse och vaniljcreme finns ju på nätet och blåbärssylt, tårtbotten och Marsipan kan man ju alltid köpa om man inte gört själv. Jag har dock en bild när vi har skurit en bit tårta så du kan se hur den ser ut!

Det är först botten med blåbärssylt och citronmousse sen botten med vaniljcreme och citronmousse och sen botten med citronmousse om jag inte ser fel/missminner mig…