Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1298 ggr
saltflingan
0

Mousseexperter, vad gjorde jag för fel?

Postar tråden även bland tårttrådarna, så att jag inte missar att få hjälp. Hoppas att ingen tar illa upp.

Jag gjorde en espressomousse som var helt underbart god, men den betedde sig inte som den skulle.

Lägger in receptet först och sen problemet så kanske ni kan se vad jag gjorde för del.

Ingredienser

3 dl vispad grädde

4 ägg

100 g socker

10 cl kall espresso eller starkt kaffe

Tillagning

Vispa ägg och Socker i en rostfri bunke över vattenbad tills blandningen når 37 grader. Häll över allt i en matberedare och vispa tills det blir tjockt. Häll tillbaka i den rostfria bunken och blanda ner grädden coh espresson.

Jag har ingen rostfri bunke som är liten nog att passa i en kastrull så jag använde en keramikskål istället. Antar att den rostfria bunken är för att det ska gå snabbare då den blir varmare snabbare? Jag använde termometer så jag vet att blandningen hade 37 grader. Hällde den sen i matberedaren med vispinsatsen och där fick den gå i kanske 5 minuter.

Dock så var den redan hyfsat tjock redan när den var 37 grader, hade trots allt stått och rört i den från det att jag satte på plattan. Tjock och fin rörde jag sedan ner kaffet. Kaffet var för övrigt det första jag gjorde på morgonen så det hade fått rumstemperatur, för jag antar att det är det som menas med kallt kaffe? Eller menas kylskåpskallt? Det gick bra och kaffet blandade sig med äggsmeten, rörde med en slickepott. Rörde sen ner grädden och allt såg perfekt ut, och smakade himmelskt. Tror dock att jag vispade grädden lite för hårt för det blev lite klumpar som man fick trycka ut mot kanten.

Som sagt, allt såg fint ut och jag skulle pytsa upp den i spritspåsar eftersom jag skulle använda moussen i en tårta. Går jättebra med den första och jag lägger ifrån mig den på bänken medan jag hämtar påse nr 2. Men när jag kommer tillbaka så har påse nr 1 börjat läcka ut kaffe. Okej, det blir att hälla tillbaka allt i bunken igen. Tänker att om det får stå i bunken ett tag i kylen så kan jag nog föra över det sen.

Men efter 5-6 timmar i kylen så är den förvisso tjock högst upp, men kaffet har skiktats ur och ligger i botten (dock inte enbart utan det är fortfarande en blandning med äggsmeten och en del av grädden). Så det blev till att skopa upp det tjocka och använda i tårtan, men iom att kaffet hamnade i botten så fick den inte samma starka kaffesmak som blandningen hade medan jag gjorde den. Så var tror ni att jag gjorde fel?

Jag ska göra den igen nu till en tårta i helgen för den var som sagt himmelskt god, men denna gång vill jag få med kaffesmaken fullt ut. Tror ni att man istället kan tillsätta kaffet redan med sockret och äggen eller kommer det göra att det inte tjocknar? Alternativt att man kan tillsätta kaffet innan man börjar vispa grädden, eller går det inte att vispa det tjockt då?

Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig! :-)

Solaika
0

Tyvärr är fukten i kaffet så att säga så pass tungt att det blir så som du beskriver. Det går inte att komma undan. Det du möjligen skulle kunna göra för att ha den i tårta då är att du lägger på den på bottnarna så fort det går. Då saftar det ju bottnarna med kaffet oxå. Hur tjock är den på toppen? Hur lös blir den om du rör ihop den innan du lägger på den på tårtan?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anne
0

Jag skulle snarare försöka smaksätta grädden med espressosnabbkaffe istället, eller koka upp grädden, låta den dra med krossade espressobönor, sila av, kyla helt (över natten) och sen vispa.

Hoppfull
0

Men att kaffet inte var kylskåpskallt bör ju rimligtvis har påverkat grädden eller? För när man gör t.ex. vanlig citroncreme så blandar man ju i en massa blöt, lös citronsaft som går ihop jättefint med äggulorna och sockret. Eller tänker jag helgalet nu?

Jag skulle nog ha blandat kaffet i socker-äggblandningen och låtit det sjuda ihop till en creme.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

saltflingan
0

Men då, det var ju inte de svaren ni skulle komma med.  ;-)

Tycker att man borde få det att fungera på något sätt, annars skulle ju inte receptet finnas. Och ganska dålig reklam för löfbergs lila, eftersom receptet är hämtat från deras hemsida.  ;-)

Fast vet ni vad, nu kollade jag på receptet igen, det är ett recept på tårtbotten och mousse. Och deras färdiga tårta ska man frysa så då kanske problemet löser sig, men jag vill inte ha en fryst tårta. Jag får helt enkelt testa lite andra lösningar. Kanske man kan minska ner på mängden kaffe. Ska även testa att blanda det med äggen och sockret och se om det går att få tjockt iaf.

#1:Moussen blev som en vanlig mousse i fasthet längst upp, tack vare grädden, men mycket av smaken försvann till botten. Jag vågade inte röra om den när kaffet skiktats ut, hade alldeles för lite tid utan var tvungen att använda det som var på toppen direkt. Det är ju 1 dl kaffe i receptet så det blir nog lite väl mycket vätska att fukta bottnarna med….vill ju inte bjuda på kaffesoppa med kaksmular i.  ;-)

#2: Har varken det ena eller det andra hemma, bara vanligt färdigmalet espressokaffe hemma. Men man kanske får ha i pulvret som det är i grädden, det funkar ju med vanligt kaffe, men smaken blir ju väldigt annorlunda jämfört med att ha i bryggt kaffe.

Jag får väl återkomma med resultat, för det vore verkligen helt underbart om jag fick ordning på den för oj så god den var.

saltflingan
0

#3: Förstår nog inte riktigt vad du menar. När man bakar brukar ingredienserna i normala fall ha just rumstemperatur för att få bästa resultat, men det kanske är skillnad här? Eller menar du att det borde gå bra att tillsätta kaffe med ägg och Socker och ändå få det tjockt?

Hoppfull
1

Jag tänker att om kaffet var ljummet fortfarande så kanske det påverkade hur bra det blandade sig med grädden. Jag tror att just med grädde är det bättre att blanda med kalla saker (fast jag är ingen expert alls…).

Sedan tänker jag som så att om du gör en kaffecreme istället, du sjuder ihop äggulor (inte vitor), Socker och kaffe under omrörning (ej koka) som får svalna och sedan blandas med vispad grädde kanske det fungerar bättre.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.