Smörgåstårta för den som ogillar majonäs
**Fyllning 1:
**1,5 dl creme fraische, ej lätt
1 msk kalles kaviar
1 msk finhackad rödlök
Blanda ihop detta till en geggamojja
**Fyllning 2:
**1 burk bredbar leverpastej
1 msk bostongurka
ca 0,5-1 dl vispgrädde
Blanda dessa till en jämn tjock smet, var försiktig med grädden så inte smeten blir för lös.
Bred dessa fyllningar mellan bottnarna av 3 landgångsbröd hoplagda, 3 st bröd per varv.
Detta görs dag 1 och när fyllningarna är på plats, slå gladpack om det hela och lägg en stor plastskärbräda ovanpå. Ställ i kylen över natten.
Dag 2 = Garneringsdag
Bred hela tårtan med mjukost och dekorera sedan med vad helst du vill ha på, skinka, pastej, räkor, ost, hamburgerkött och dekorera även med gurka, tomat, paprika efter tycke och smak.
Geggorna mellan bottnarna funkar till de flesta pålägg.

Vad bra. Vet många som inte uppskattar majonäs i smörgåstårtorna faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja jag är ju själv en av dem :O))

Men det är bra. Då har du alla möjligheter att mixtra fram andra lösningar för de som delar din smak. Kan inte bli bättre. Själv föredrar jag citronmajonäsen :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har ett stort problem med smörgåstårtor.. Jag avskyr skinka.. o jag tål inte fisk o skaldjur.. sånt som ofta är i smörgåstårta.. =/
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Då kan du använda mina geggor och sedan har du vad du vill ovanpå, jag har gjort en variant med bara grönt uppepå och gegga nr 2 bytte jag ut mot mjukost, det var en vegetarian som skulle ha den.
Annat att dekorera med är ju olika ostar som du sedan lägger gurka, paprika, ananas och annat emellan skivorna/kluttarna så det får lite färg.
Dekorationen kan man alltså göra precis efter sin egen smak.

Det är nog bara att inse för min del att jag aldrig kommer att tycka det är gott med smörgåstårta. Jag är för kräsen helt enkelt =P
Does it become a walk?
/Ida
Hahaha du har helt klart smakat fel smörgåstårta det hör jag det.

Problemet är nog att jag inte tycker om ingredienserna. Leverpastej o bostongruka tex.. kaviar funkar ju inte eftersom det är fisk, även om jag nu hade tyckt om det.
Min syster gjorde en till mig när jag tog studenten. Den va gjord på polarbröd med messmör, philadelphiaost, gurka, sallad, kokt medwurst och tomat har jag för mig. Den va god. Men det va det nog mest jag som tyckte =P
Does it become a walk?
/Ida
äntligen en smörgåstårta jag kan äta utan att kravla runt i magplågor! (tål inte majonäs)