Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1428 ggr
LindaKarlstrom
0

Recept och tipps på tårta

Jag tycker det är rätt så kul att baka men har aldrig gjort en tårta, men nu önskar sig min kompis en tårta i present så jag ska göra en. Enda saken på önskelistan var "Choklad" så det måste tårtan innehålla. Ge mig tipps på recept och bilder så att jag ska kunna rita ihop en tårta som jag senare ska baka :)

Hoppfull
0

Hej!

Leta i recepttrådarna så finns det massor av tips och idéer på goda fyllningar och tårtor.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mandysan
0

Jag kan ju berätta hur min födelsedagstårta ska se ut, så kanske du kan få lite tips :)

Sockerkaksbotten (färdigköpt)
Hallonmousse (finns "färdig" men jag ska göra egen)
Marängbotten (fördigköpt) fodrad med blockchoklad
After eight fluff
Sockerkaksbotten (färdig köpt)

Denna skapelse ska jag täcka med marsmallowfoundant och göra dekor i choklad :)

Solaika
0

Säger samma som Hoppfull. Och fråga gärna om du saknar något. Fyllning kan man göra på det mesta!

Hoppfull, stort tack även till dig som hjälpt mig hålla ställningarna när jag varit borta i helgen.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

LindaKarlstrom
0

#1. tack!

#2. Det där lät riktigt gott! :) Hur fodrar man en marängbotten? :$

Solaika
0

#4 Man penslar marängen noga med choklad. Alternativt kan man smeta in den med smörkräm. Vad som passar bäst beror nog på övriga smaker =)

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Hihihih, det är bara kul att hjälpa till om man kan :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tequiero93
0

När jag skulle göra fluff så gick den inte att visspa, varför? :O

Mandysan
0

#7 Den kanske inte var tillräckligt kall, fluff ska stå i kylen minst 5 timmar.

Tequiero93
0

Den var kall, men de stog inte i 5 timmar :S

Tina-A
0

#9: Då var den nog inte tillräcklig kall :)

När jag hade bråttom ställde jag in mitt fluff i frysen i en dryg 1 timme och sedan kylskåpet i en dryg halvtimme, gick ganska bra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Anne
0

Täck tårtan med chokladganache - blir imponerande snyggt :) 2 dl grädde, 1 msk vit sirap, 200 g mörk choklad. Hacka chokladen, koka upp grädde plus sirap, häll över chokladen, rör slätt, häll över tårtan :)

Tequiero93
0

# 10. Okej, en då vet jag de till nästa gång ;) Tack för hjälpen :)

JMax
0

#10 Det var inte så att den råkade börja koka? Då funkar det inte heller.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anne
0

Johanna - jag brukar koka upp grädden när jag gör fluff, och det har alltid funkat bra… lustigt hur olika det kan vara? :)

Tequiero93
0

Ne, de kokade inte, var precis att chockladen smälte

Solaika
0

#14 Det låter väldigt märkligt. De få gånger som det inte har fungerat här så har det varit för att grädden har kokat. All grädde som en gång har kokat förlorar sin förmåga att tjockna. Kan det bero på att du har i sirap kanske? Jag vet inte.. Men jag vet att om en fluff skär sig så kan det bero på två saker:

1. Det hade blivit riktigt kallt innan man vispade
2. Grädden kokade medan man smälte ner godiset.

:)

Does it become a walk?

/Ida

Anne
0

Solaika - nej, jag har inte i sirap i fluff, däremot i ganache som ska täcka en tårta som glaze, annars flyter den inte ut särskilt bra, och kan dessutom bli lite grå. Jag har kanske haft tur med min grädde då, för den brukar verkligen koka varje gång jag gjort fluff - utom sist, och DÅ skar den sig däremot. Funny…

Solaika
0

Men va märkligt.. Grädde kan ju skära sig om det är skumt väder ute oxå iofs.. det kan inte varit sånt som spelat in? :D Intressant hur olika det kan vara lixom..

Does it become a walk?

/Ida

Berglund
0

Min grädde brukar jag låta koka upp, men inte stå och koka. Sen så häller jag gädden över godiset och rör runt tills det smält. Det blir jättebra.