Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1740 ggr
Ellsa
0

Tårta från födelsedag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fyllde jag år och bakade en vanlig princesstårta. Här kommer receptet: (även om alla redan vet det)

Ingredienser

Bottnar: Köpta

Fyllning:
3 dl Marsankräm
4 dl Vispgrädde
1/2 dl Hallonsylt

Garnering
1 Marsipanlock
Florsocker
(schablon)

Först tog jag en tårtbotten och la längst ner på fatet. La på ett tjockt lager med hallonsylt. Sedan la jag på en till botten och över den ett lager med marsankräm som jag gjorde iordning enligt förpackning. Efter det la jag på den sista botten. Där hade jag hårt vispad grädde och gjorde en liten kupol. La sedan på marsipanlocket och tryckte in det lite på sidorna. Några timmar senare gjorde jag en schablon av hårt papper och sedan siktade jag över florsocker i schablonen. Klart! :)

_Källa ingredienser: ICA.se
_Bild: Elsa Hofverberg

Faxlin
0

Den ser riktigt god ut. Fast jag gillar inte Marsipan, men jag tycker om det andra :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

drutten53
0

grattis i efterskott..hoppas du fick en bra dag..kram

Faxlin
0

Ohh, dumma mig. Jag glömde att säga grattis i efterskott. Var fullt upptagen med att dreggla över bilden på tårtan.

Grattis i efterskott :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Solaika
0

Grattis i efterskott!! Hoppas du hade en bra dag!

Fin tårta. Ett tips om man vill ha Marsipan utan veck är att köpa Marsipan på "korv" och färga själv. Det är faktiskt ganska snabbt gjort. Sen kavlar man ut det o lägger på. Då kan man dessutom få lite tjockare lock om man tycker det är gott med Marsipan. :-)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

MonaF
0

ååh va smarrigt!!

april4
0

Vilket bra tips det där med vecken. Det har även jag undrat hur man gör för att inte få d om.

Tårtan ser alldeles för härlig ut, sitter och dreglar.

Solaika
0

Dock är marspian otroligt svårt att jobba med. Jag föredrar SP, den är smidigare, mer elastisk och kladdar inte ihop lika lätt.
Jag ska försöka fippla ihop en artikel om hur man täcker en tårta utan att få veck :-) Så småningom =P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ellsa
0

Tack så jättemycket för grattandet av er alla och tack för att ni tycker om tårtan! :)

#4 Jag älskar Marsipan, tack för tipset!

isafisa
0

muums, älskar prinsesstårta