Lite av varje (OT) #2
I den här tråden kan vi prata om sådant som inte passar in i någon av de befintliga trådarna, och när vi inte vill skapa en egen tråd bara för det. Det behöver inte handla om bakning, men det är roligt om det gör det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja kan man ställa en fråga om blåbär här? 🤔😄
Jag vet inte var denna fråga skulle passa in i för forum faktiskt så jag tänkte jag kan ju testa här…till att börja med..
Vad kan man göra med blåbär..Alltså om man vill äta massor med extra blåbär för att det är nyttigt, men kanske man har lite dålig fantasi på vilka olika sätt man kan äta blåbär..Och kanske man vill blanda in blåbär med något sött ibland också..Då har man ju en anledning att äta sött, om det är något nyttigt i bakverket också 😂
Förutom att bara äta blåbär rakt upp och ner..så kan man ju göra en blåbärspaj, ja det vet jag, men om ni har fler ideer än så (jag själv har drabbats av idetorka)
så får ni gärna komma med förslag/ideer. Tack!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Klart du kan fråga om blåbär - och andra bär också - här. Har inget tips på vad du kan göra för att äta mycket blåbär, förutom de du själv bidrar med.
Gör en smulpaj där du fyller botten av pajformen med blåbär (blandade med lite maizena så de inte blir så vattniga), sockra om du vill ha dem sötare, och lägg på smultäcket.
Själv brukar jag äta dem naturella. Kan lätt glufsa i mig en ask blåbär som godis. 😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
En pensionerad kvinna får fängelse för att ha sålt kakor och bullar via sociala medier.
Det är rätt tragiskt. Hon brydde sig inte om att registrera det som verksamhet, eftersom hon bara tagit betalt för ingredienserna och därför inte trodde det behövdes. Hon fick dock flera besked om viten, men fortsatte ändå att sälja sina bakverk. Eftersom hon inte betalade böterna är skulden nu uppe i ca 130.000 kronor, vilket hon inte har råd att betala, som pensionär med låg pension. Böterna har därför omvandlats till 1,5 månaders fängelse.
Försvarsadvokaten säger "Det är omotiverat i det här fallet att omvandla vitet till fängelse. Min klient har försökt att betala i den mån hon kan utifrån sina förutsättningar, men inte haft möjlighet på grund av sin ekonomiska situation"
Hon anser inte själv att hon drivit det hela som en näringsverksamhet. Att baka är hennes största hobby.
https://news55.se/samhalle/brott-och-straff/aldre-kvinna-salde-bullar-doms-till-fangelse/
#4: Ja jag håller med det är tragiskt!
Hon bakade bullar och sålde till folk….So what!? Hon tvingade väl ingen att köpa eller!? Hon skadade ju ingen!
Sen finns det dom som exvis misshandlar sin sambo/fru, sina barn eller tom sin hund, osv som inte ens får en jäkla böter.
Dom/polisen säger bara att vi har inga bevis på att du blivit misshandlad så vi kan inte göra något.. Annat än ett blåslaget ansikte och kropp, men det räcker inte som bevis..
Så åker någon in för att ha sålt bullar, men inte misshandlare eller våldtäktsmän..Då är ju någonting riktigt FEL! 😢
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#5: Ja, det känns lite som "sila mygg och svälja kameler".
Idag åt jag något som jag inte har ätit på länge. Det här är en bulle i bulle Ängelholm style, d.v.s. en urgröpt fralla fylld med jordnötter. Vi åt det väldigt ofta på långrasterna när jag gick på gymnasiet i Ängelholm. En vanlig bulle i bulle innehåller antingen en chokladboll eller en arraksboll, men det tycker jag blir alldeles för sött och kladdigt.
Det finns bulle i bulle-dagen, och de som instiftat den har noll koll på hur man gör en bulle i bulle. De säger nämligen att man ska skära bullen med kniv och sedan trycka ner chokladbollen mellan skivorna, men det stämmer inte. Man ska gröpa ur bullen med fingrarna (naturligtvis äter man upp det urgröpta) och trycka in chokladbollen. Jag menar, hur många har kniv med sig på fiket? 😊
När jag var och handlade idag så kom jag på att jag helt glömt att titta på bokrean de senaste gångerna jag varit där. Så idag tog jag mig en titt - och hittade den här. Har funderat på att köpa den tidigare, men det har inte blivit av. Nu låg den bland reaböckerna - det enda exemplaret som var kvar, och till ett väldigt bra pris. Har för mig att den var dyrare även på bokrean, så jag vet inte varför just det här exemplaret var så billigt. Ibland har man tur. 😊
Gillar Brinkenbakar och hon har tydliga steg-för-steg-förklaringar till det hon bakar, så jag hoppas att jag kanske kan lära mig något från den här boken. Inte för att jag tror att jag kommer att spritsa särskilt mycket, men det är ändå roligt att ha den som uppslagsbok om jag skulle komma mig för att göra det.
- Redigerat 2025-03-10 12:36 av Carmarino
När det var rea på Professional Secrets i veckan så bestämde jag mig för att byta ut mina gamla teflongrytor. Så jag beställde en uppsättning kastruller (6, 3 och 1,5 liter) samt en 3 liters sauteuse.
.
De levererades till ombudet igår. Höll på att inte få ut paketet, för adressen lämnade en hel del övrigt att önska (se bild 4 - "Avhämtas av"), men jag lyckades övertyga ombudet att det var jag som skulle ha det. 😁
.
Det var ett jättepaket, som jag hade svårt att få in i bilen. Tungt var det också. Så för att få upp allt till lägenheten fick jag öppna paketet i garaget och flytta över lådorna med kastrullerna till två stora kassar. Då var jag så trött att jag inte orkade packa upp dem, så det gjorde jag idag.
.
Upptäckte då att pannorna ska brännas in, och i instruktionerna står "Skruva upp köksfläkten på max och vädra rejält under hela processen – eller gör detta utomhus." Vet inte hur jag ska kunna göra det, för jag har varken fläkt eller utekök. Får väl se om jag kan få göra det hos någon kompis vars kök har fläkt. 😖
.
Nästa problem var när jag skulle försöka få in dem i köksskåpen. Tyckte det lät bra att man kunde stapla dem i varandra, men jag lyckades inte få ihop det så snyggt som på bilden på hemsidan, så det var bara nätt och jämnt kastrullerna fick plats i skåpet i mitt gamla 60-talskök. Sauteusen fick inte plats i grytskåpet bredvid spisen, så jag får möblera om i det andra skåpet. Kan behövas, för det finns ett antal grytor och annat där som jag ändå inte använder. Nåja, det blir nog bra till slut. 😅
Den här termometern har jag tittat på länge och i början av året var den på rea. Så den 11 januari beställde jag den. Det informerades om att leverans inte skulle ske förrän i april, och det var inga problem för mig eftersom jag inte hade något akut behov av den. Sedan blev det förseningar och förseningar och förseningar, men igår kom den äntligen. Ska bli roligt att testa den.
#10. Hur 17 kan de skicka ut paket på det viset utan adressat?
Fina grytor i alla fall.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#12: Tack. Det hade blivit något fel i registreringen av adressen tydligen. Såg att det var samma fel i beställningen av termometern så jag skrev till dem och bad dem ändra. Det gjorde de och den kom fram med rätt adress.