Recept - Minimuffins med citrus
När jag var i Larsvikens gårdsbutik i lördags (se #108 om länken inte fungerar) så köpte jag bland annat clementiner och havremjöl.
Eftersom clementinerna var ekologiska så ville jag använda dem i bakningen. Därför tog jag fram mitt recept på minimuffins/minisockerkakor med citron. Bytte ut rivet citronskal mot rivet clementinskal och bytte ut vetemjölet mot havremjöl. I originalreceptet ska det vara 150 gram Socker, men jag minskade detta till 100 gram, och det gick lika bra. Hade lite mjölkfritt margarin kvar sedan tidigare, så jag tog med detta och fyllde upp med vanligt smör. Det var saltat så jag uteslöt saltet från receptet.
Ingredienser
24-28 st
150 g mjukt smör eller veganskt matfett
100-150 g socker
Rivet skal av 2-3 citroner eller motsvarande av annan citrusfrukt
3 ägg
150 g vetemjöl
6 g (2 tsk) bakpulver
6 g salt (ca 1 tsk) – endast om smöret är osaltat, uteslut annars
Gör så här
Vispa smör, Socker och citrusskal krämigt.
Rör i äggen.
Blanda mjöl, bakpulver och ev. salt.
Sikta ner mjölet i smeten och blanda.
Häll smeten i en spritspåse.
Klipp av spetsen så det blir en öppning på ca 1-2 cm.
Spritsa smeten i formarna, fyll till ca 2/3.
Baka i mitten av ugnen i ca 15 minuter för minimuffins, ca 20 minuter för vanliga muffins.
Det går naturligtvis att klicka ner smeten i formarna också, men jag tycker det är enklare att spritsa.
Vill man göra vanliga muffins blir det ca 12 st. Den här smeten kan även användas till små sockerkakor.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-11-01 17:20 av Carmarino
Det färdiga resultatet syns i #0.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Mumsigt!😋
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#10:
Så gott !
Perfekt att du visar bild för bild hur du har bakat muffinsen !
Tack för recept ! 😊🥰👍
HH 🙂
#12: Tack. Försöker komma ihåg att fotografera de olika momenten, men det är inte alltid jag lyckas göra det. 😊
#11: Tack. De var lätt beroendeframkallande faktiskt. Har ätit fyra stycken idag. 😳
Fast de är ju rätt små, och är de små får man ta två - eller fyra. 😁
Ja de såg goda ut👍 Jag måste köpa mindre muffinsformar. Jag har bara de riktigt stora här hemma😄 Blir jättemuffins istället för mini
#15: Har köpt på mig ett stort lager muffinsformar, varav en hel del är för minimuffins, men jag har även både "normalstora" och stora. Vet egentligen inte varför, för jag bakar sällan muffins - men alltid bra att ha hemma om jag skulle vilja baka det. 😁
#15. Ju större desto bättre!😋
#16. En del bakar ju bullar och lägger i pappers formar. Slöseri kan man tycka men ibland om man har mycket fyllning kan det ju rinna ut och då stannar "godiset" i formen och man kan skrapa i sig det också utan att det går till spillo när det rinner ut på plåten.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#17: Brukar faktiskt använda muffinsformarna till det också, men det är inte så ofta jag bakar bullar med fyllning numera. När jag väl gör det så vill jag gärna ha dem i pappersformar dock.
Idag gjorde jag en ny omgång minimuffins, men den här gången bytte jag ut sockret mot florsocker med chokladsmak. Har haft ett oöppnat paket stående i åratal, och nu bestämde jag mig för att använda det till minimuffinsen. (Bäst-före-datum är 15 maj 2017, och Dansukker har slutat tillverka det för flera år sedan.) Eftersom jag skulle ha saften av en citron igår när jag gjorde laxlåda så passade jag på att riva skalet, så det tog jag med i smeten. För övrigt samma ingredienser som i receptet i #0:.
De smakade mycket choklad, men någon citronsmak kände jag inte. Goda var de i alla fall. Lite knapriga av havremjölet, men det var bara gott.
- Redigerat 2023-11-08 12:20 av Carmarino
#0:
.Tack så mycket för receptet.
Dem ser så goda ut. 😀
Ska prova och baka dem en dag.
HH 🙂