Kan man baka kakor utan vaniljsocker och vitt strösocker?
Hej..
Jag blev akut sugen på mördegskakor (eller liknande)😋, men då vi precis har flyttat hit så har vi varken strösocker eller vaniljsocker och bara farinsocker och Mjölkchoklad som är sött hemma.
Skulle man kunna använda farinsocker i mördegs kakor, (alt andra småkakor) istället för strösocker och choklad istället för vanilj, eller blir det helt fel, kanske? 🤔
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Här har du ett reseprogram på kolakakor gjorda på farinsocker.
Vaniljsocker är smakförstärkare och kan naturligtvis avvaras.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Tack för tips!
Jag har allt utom just vaniljsocker och sirap, men skulle man inte kunna byta ut sirapen mot smält mjölkchoklad?
Det är ju inte samma sak, men.
Jag gillar ju iofs att testa olika saker som inte står i recepten både när jag bakar och lagar mat, men man vill ju att det ska bli ätligt, åtminstone😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Det brukar gå bra att byta ut sockret i mördegskakor mot ex. farinsocker, muskovadosocker det ger en lite annan smak som jag gillar. Du måste inte ha smaksättning i kakorna det mörkare sockret ger en god smak till kakorna
- Redigerat 2023-09-16 18:48 av Åsa S
#2: Jag gillar också att prova och byta ut. Det som är viktigast är att tänka på att det man byter ut med ska ha lite samma egenskaper eller att man typ minskar eller ökar på vätskan.
Tror mycket väl att du kan ersätta sirap med choklad.
Det låter dessutom intressant - hoppas att du hittar något som funkar.
#2: Att byta mot farinsocker går bra, men jag är tveksam till att det går att byta sirap mot choklad. De har varken samma konsistens eller funktion, så det lär nog inte funka så bra.
Smält choklad stelnar när den svalnar. Det gör inte sirap. Däremot går det bra att byta vaniljsockret mot choklad. Det går också att utesluta det helt. I vanliga mördegskakor behövs inte sirap. Det är i typ kolasnittar man använder det.
Gissar att du redan har bakat färdigt, så du får gärna berätta hur det gick. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hur gick det?
#6: Sorry för sent svar, men det gick över förväntan! 😋
Jag gjorde en mördeg med farinsocker, smör och vitt mjöl..
Sen la jag choklad och jordgubbssylt (som jag kom på att jag också hade) i mitten av kakorna.
Dom smakade gott..
Så har man inget vitt Socker, men farin så tveka int 😅
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#7: I Hela Sverige bakar brukar Johan Sörberg ofta säga att han vill att deltagarna ska testa annat Socker än vanligt vitt när de bakar för att få lite variation i smaken. Så du gjorde helt rätt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-09-23 09:13 av Carmarino
#8: Tack så mycket, verkligen ! Ja jag gillar ju egentligen att testa mig fram, men det har mest blivit att jag testar olika saker när det gäller maträtter.
När det gäller bakrätter däremot så har jag inte riktigt "vågat" testa så mycket? Varför vet jag inte, men man är ju inte värre än att man kan bli bättre och det är ju bara löjligt egentligen att jag inte skulle våga något nytt ens!😅..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Kul att höra att det blev lyckat - var inte rädd för att testa!
#9: Man kan ofta laborera en hel del även med bakrecept, även om det inte går att ändra lika mycket som i matrecept. Bara man ser till att använda någorlunda likvärdiga ingredienser.
Det som nog oftast ställer till med problem är mjölet eftersom de olika mjölsorterna har rätt olika bakegenskaper. Att använda vetemjöl special funkar till exempel inte i kakor, eftersom det är väldigt mycket gluten i det. Man kan däremot blanda i rågmjöl, dinkel eller liknande i degen, både i kakor och bröd, men man får prova sig fram hur mycket som går att använda utan att det blir oätligt.