Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterkakorreceptsmåkakor
Läst 70 ggr
Carmarino
2022-10-18 15:27
2

Recept - Skurna franska pepparkakor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här receptet hittade jag i en tidning, minns inte vilken. Bakade dem för första gången förra året och tyckte de var väldigt goda.

Receptet kommer ursprungligen från Jan Hedh, men det är veganiserat genom att man använder mjölkfritt margarin istället för smör. Använde dessutom Sötin florsocker för att minska lite på sockerpåverkan i kakorna. Det ska vara hela mandlar i degen, men förra året tyckte jag det blev så svårt att skära kakorna så i år grovhackade jag mandeln.

Ingredienser

225 g mjukt margarin, mjölkfritt (eller smör)
60 g (1 dl) florsocker
80 g (1 dl) farinsocker
2,5 tsk mald kanel
1,5 tsk mald ingefära
1,5 tsk mald kryddnejlika
1 krm salt
1 krm bikarbonat
240 g (4 dl) vetemjöl
100 g oskalad sötmandel
50 g kanderat apelsinskal

1. Rör ihop margarin/smör med florsocker, farinsocker och kryddor (inkl. salt).
  2. Blanda bikarbonat med en deciliter av mjölet (60 g) och rör ner det i degen.
  3. Arbeta in resterande 3 dl vetemjöl och rör till sist ner sötmandel och hackade apelsinskal.
  4. Dela degen i två delar, rulla ut rullar eller forma rektanglar och förslut med plastfolie.
  5. Låt vila i frysen i minst 2 timmar.
  6. Värm ugnen till 200 grader.
  7. Skär de kalla rullarna/rektanglarna 4-5 millimeter tjocka. Tunnare är svårare eftersom de innehåller hela mandlar. Använd en vass kniv för bästa resultat.
  8. Lägg på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter.

en av ugnen i 8-10 minuter.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2024-11-27 12:59 av Carmarino
Carmarino
2022-10-18 15:27
2

Ingredienserna. Saltet skymmer förpackningen med farinsocker. Hade bara farinsocker strö hemma, så det använde jag. Det gick bra det med.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-10-18 15:28
2

Degen är delad i två delar och inrullad i plastfolie. Den var rätt kladdig så det var lite svårt att rulla den.

Carmarino
2

Efter två timmar i frysen så skulle de skäras upp. Det var väldigt svårt. Degen föll isär så jag fick trycka ihop bitarna till en någorlunda sammanhängande "skiva".

Carmarino
2

Degen flöt ihop lite i ugnen, även om skivorna inte blev så vackra precis. Men gott blev det, och lägenheten doftade pepparkaka resten av dagen.

• Redigerat 2022-10-18 15:29 av Carmarino
Tarotstollan
2022-10-18 19:58
1

Ser så goda ut!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2022-10-19 04:41
1

#5: De går nog att minska sockerpåverkan ännu mer - förutom mjölet då - om man använder kokossocker istället för farinsocker.

Kanske man kan använda annat mjöl också. Använder man sedan rivet apelsinskal så blir det ännu mindre Socker i kakorna. Får kanske testa en dag och se hur det blir. 😊

Carmarino
2023-11-17 15:23
0

Bakade en omgång franska pepparkakor idag. Den här gången använde jag smör, för jag hade inget mjölkfritt margarin hemma. Hackade mandeln även i år, vilket gjorde det aningen lättare att skära skivorna. Fast det där med att degen ska ligga i frysen minst två timmar stämmer nog inte.

Rullarna var stenhårda och det gick knappt att skära i dem. De flesta gick sönder så jag fick trycka ihop dem. Som väl är flyter de ihop i ugnen, så det blev kakor av dem ändå. Bakade bara ut en av rullarna, så när jag ska baka ut rulle nummer två ska jag nog låta den tina lite först.

Carmarino
2024-11-27 13:02
0

Dags att baka franska pepparkakor igen. Lät degen ligga i kylen istället för frysen, och då var de lättare att skiva. Rulle nummer två ligger dock i frysen för senare användning.