Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterkakorreceptsmåkakor
Läst 121 ggr
Carmarino
2021-08-04 16:31
1

Recept Chocolate chip cookies

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det är National Chocolate Chip Cookie Day idag så bestämde jag mig för att testa att baka Chocolate chip cookies. Har aldrig gjort det tidigare, men det är ju väldigt lätt att baka dem - i teorin. 😄

Receptet jag använde var Arlas, men jag använde Carlshamns kallpressade mjölkfria margarin istället för smör. Vill nämligen göra slut på asken med margarin innan den blir för gammal.

Enligt receptet ska det bli ca 18 stycken cookies, men jag gjorde dem tydligen lite för stora för jag fick bara ut 14 stycken.
https://www.arla.se/recept/chocolate-chip-cookies/

Ingredienser
100 g smör (använde Carlshamns kallpressade mjölkfria margarin)
90 g (1 dl) strösocker
40 g (½ dl) farinsocker
1 ägg
120 g (2 dl) vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
½ tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad

Gör så här

• Smält smöret långsamt i en kastrull, ta det från plattan så fort det har smält och låt det svalna. Om smöret är för varmt så smälter chokladbitarna ut i smeten.
  • Hacka chokladen grovt eller använd knappar.
  • Rör ner Socker, farinsocker och ägg i kastrullen.
  • Blanda bikarbonat, salt och vaniljsocker i mjölet och rör ner det tillsammans med chokladen.
  • Kyl smeten väl, minst 2 timmar.
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Rulla den kylda degen till bollar och placera på en plåt med bakplåtspapper. Lägg dem inte för tätt eftersom de flyter ut något i ugnen. Det är lagom med nio kakor på varje plåt.
  • Baka kakorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
  • Låt kakorna kallna på plåten.

Tips:
Byt ut smöret mot 1 dl smör- & rapsolja, som blandas direkt med de övriga ingredienserna. Då slipper man smälta smöret först.
Hacka 100 g nötter och rör ner samtidigt med mjölet. Använd de nötter som du tycker bäst om eller blanda flera sorter.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Chocolate chip cookies, den klassiska amerikanska kakan som vi älskar. Gör gärna dubbelsats och frys in hälften av degen, bara att ta fram, skiva upp och grädda när det kommer spontanbesök!
Carmarino
0

Smöret är smält och jag har rört ner Socker och farinsocker i kastrullen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

Ägget är tillsatt.

Carmarino
2021-08-04 16:32
0

Har tillsatt mjöl, bikarbonat, salt och vaniljsocker

Carmarino
0

Blandade i chokladknapparna.

Carmarino
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För enkelhetens skull använde jag min allra minsta glass-skopa för att mäta upp smeten. Den rymmer en matsked, men jag slarvade och strök inte av smeten innan jag klickade ut den. Därför blev det en väl rågad matsked smet, vilket gjorde att den inte räckte till mer än 14 kakor.

Carmarino
2021-08-04 16:33
0

Första plåten redo för ugnen.

Carmarino
2021-08-04 16:33
0

Och så här blev kakorna. Tyvärr tyckte jag det var lite snålt med choklad, för i den sista kakan fanns inte en enda bit choklad. Eller också var det jag som hade blandat för dåligt.

Lillyrod
2021-08-04 16:37
0

De ser väldigt goda ut.

Carmarino
2021-08-04 16:40
0

#8: Tack Lillyrod. Är själv osäker på om de är goda eller inte. Får vänta ett par dagar med att konstatera det, för jag brukar inte tycka det jag bakar är gott samma dag jag bakar. 😅

Lillyrod
2021-08-04 16:41
0

Jag provsmakar alltid med en gång jag : )

Carmarino
2021-08-04 16:51
1

#10: Det gjorde jag också, men jag tyckte inte den var så god - som vanligt. 😄

Tarotstollan
2021-08-04 19:42
0

De ser jättegoda ut och nästa gång får du väl ta mera choklad i.

Du har skrivit "hacka ner 100 gr nötter" men det skall väl vara chokladen du menar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-08-05 00:06
0

#12: De var godare när jag smakade en till i kväll. Ska testa ett annat recept nästa gång och se om det blir bättre. Annars lägger jag till lite mer choklad. 😋

Tidigare i receptet står att man ska hacka chokladen eller använda chokladknappar. De hackade nötterna är bara ett tips att man kan tillsätta det om man vill.

Tarotstollan
2021-08-05 00:18
0

Låter gott med både nötter och choklad.
Hade jag bakat så hade jag nog slängt i lite av allt jag gillar!🤣

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2021-08-05 05:51
0

#14: Ja, jag kanske testar lite nötter nästa gång. 😋