Geléhallonens dag den 15 februari
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-09-21 15:54 av Carmarino
Äntligen en vettig dag - sunt godis bara frukt …
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Det är väl inte helt rätt - om man nu inte räknar Socker till avdelningen frukt. 😉
Här är ett recept där det inte ingår fullt lika mycket Socker som det brukar göra:
https://pufz.se/2018/10/04/gelehallon-med-gelatin/
Minns inte säkert, men jag tror det var det receptet jag använde till geléhallonen på bilderna i #0.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Äter inte geléhallon eftersom de innehåller gelatin. Men här hittade jag ett recept med pektin istället: https://mittsotaskafferi.se/info/gelehallon-med-pektin/
Kommer nog att testa det till sommaren med egna hallon. Vägrar att köpa djupfrysta från Kina (eller var dom nu kommer ifrån) när vi har så gott om vilda hallon i Sverige.
Jättebra recept Tant Grön.
Här är ett recept med pektin och agar agar: https://www.svt.se/recept/gelehallon
Ett veganskt recept med vegeset, som inte ger fullt lika många geléhallon: https://www.vegomagasinet.se/gelehallon/
Och slutligen ett sockerfritt (med sukrin) och agar agar: https://kurera.se/gelehjartan-med-hallonsmak/
Vilken bra tråd, visste inte att man kunde göra geléhallon hemma. 👍
Man kan ju göra även annat än geléhallon. I julas gjorde jag chokladgodis med mandelmassa och hallongelé i mitten. Samma recept som till geléhallon. Det blev jättegott.
Sedan går det ju utmärkt att byta ut hallonen mot andra bär. Bara man ser till att hålla samma mängd.
#6 Mums vad goda dom ser ut. 😛Blir väl lite som plommon i madeira, fast med hallon och utan sprit. Blev väldigt sugen nu på att göra något liknande. Har inga hallon kvar i frysen på grund av den torra sommaren, men man kan ju ta andra bär.
Har ett väldigt bra recept på hallonremmar som görs av hallonsaft, vetemjöl och vatten. Skall lägga in det här sen om jag kommer ihåg.
#7 Ja, fast i plommon i madeira är plommonkompotten blandad i mandelmassan vill jag minnas.
När jag gjorde chokladgodiset så kavlade jag ut två mandelmasseplattor och hällde gelén på den understa. När den hade stelnat så lade jag på den andra plattan och penslade på chokladen. (Man ser inte mandelmassan på fotot, men den finns där.)
Det blev inte helt bra, för ramen jag använde var inte helt tät, så gelén rann ut lite. Som tur var så var det ganska kallt den dagen, så jag satte ut alltihop på balkongen. Då stelnade gelén lite snabbare. Fast det som rann ut utanför var gott att äta som det var. 🙂
Har funderat på om man inte kan göra små gelétoppar och vira in dem i en kula Marsipan, och sedan doppa dem i choklad. Det kan nog bli gott. Eller bara doppa geléhallonen in choklad. Det blir åtminstone inte lika sött som om man rullar dem i Socker.
Geléhallon och mörk choklad. 🤤
Idag är det geléhallonens dag.
Tack för informationen det är mitt favoritgodis!
Det är geléhallonens dag idag.
Det är Geléhallonens dag idag.
Det är Geléhallonens dag idag.
Inga geléhallon för mig, äter om jag blir bjuden men köper aldrig själv.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#17: Samma för mig. Geléhallon är ingen favorit för mig. Fast när jag studerade i Stockholm bodde jag i närheten av Ejes Choklad och de gjorde egna geléhallon, som faktiskt var väldigt goda.
De är till och med så populära att någon gjorde inbrott strax innan jul ett år, och det enda de stal var geléhallonen.
https://www.realtid.se/helg/ejes-choklad-foretaget-som-skyndar-langsamt/
- Redigerat 2026-02-15 08:27 av Carmarino
Vilka goda veganska praliner de hade! Man kanske skulle beställa?
Köper du av dem?
#19: Nej, inte sedan jag bodde i närheten. Fast jag försökte undvika att gå förbi affären, för det doftade förföriskt, och som student hade man ju inte så gott om pengar direkt. 😊
Geléhallon är favoritgodiset.
#22: Blir alltid så sömnig när jag äter gelégodis. Vet inte varför. 😊
#23: Säkert sockerchocken. 🍬
#24: Förmodligen. Reagerar så för choklad, popcorn och annat godis också.
Inte så förtjust i dem, men kan äta några stycken.
#26: Samma för mig. Inget jag skulle köpa själv, men blir jag bjuden kan jag äta ett eller två.