Recept med mycket mjölk?
Någon här som vet ett recept som kräver mycket mjölk? Vi har nämligen 4 liter mjölk hemma som går ut idag och vi är bara 2 stycken så vi kommer knappast dricka upp den. Vi har dock väldigt snålt med andra ingredienser så tänkte göra en lista så att ni vet lite vad jag har att röra mig med. :)
• Mjölk
• Mjöl
• Bakpulver
• Ägg
• Socker (det vanliga vita, strösocker)
• Flytande smör/olja
• Lite kakao ( mindre än 1dl)
Utöver det så har vi 2 bananer och MÄNGDER med rabarber. :P
Du kan ju baka stor sats med bullar att frysa in - dock behöver du jäst =/
Annars kan du koka risgrynsgröt och stoppa i frysen XD
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Jo jag tänkte också så men tyvärr har vi ingen bil (vi är under 18 båda två) och det går inga bussar. Är några mil till affären så känner inte riktigt för att cykla heller. :P
sockerkaka eller muffins kanske? Långpannekaka med rabarber i :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Pannkakor med rabarberkompott såklart! Mums! Är ena mjölkpaketet oöppnat så håller det i en vecka till efter Utgångsdatum så satsa på att göra av med det öppnade paketet. Pannkakor, två portioner: Vispa samman tre dl mjöl med sex dl mjölk. Tillsätt tre ägg, lite salt och ev. lite Socker. Jag gillar att ha en nypa kanel och en skvätt vaniljessens i också. Smält en rejäl klick smör i stekpannan, höll över överskottet i smeten, vispa lite till. Stek pannkakorna. Rabarberkompott gör jag genom att skära ner rabarber i bitar och lägga i kastrull med Socker efter smak plus en rejäl klick smör. Inget vatten behövs. Rör om över spisen, efter ett tag börjar bitarna falla isär och till slut får man en tjock, bubblig, underbar kräm. Också god att smaksätta med kanel!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Strunta i Socker + smaksättning i pannkakorna och gör dubbel sats så kan ni göra crepes till middag ikväll. Pannkakor håller i alla fall ett par dagar i kylen så ni kan lätt göra av med två liter mjölk (sex portioner) och äta pannkakor till frukost imorgon också.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Ååh vad gott det lät! Har du nått tips på fyllning till crepes också? :)
#6 Ja, det blir supergott! Och vad dricker man till pannkakor…? Jo, mjölk! ;) Man kan ha det mesta. Svampstuvning är min favorit! Spenat och ost av något slag är också supergott. I och med att ni är begränsade till det ni har hemma så blir det lite svårt att tipsa :) Googla!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 Hittade räkor i frysen så blir räkstuvning! :D
Ni kan frysa några liter. Den går fint att ha till pannkakor eller att baka med senare. Eller gör en massa crepes och frys in, om ni har något att fylla dom med.
Bullar kan utan problem göras på bakpulver.