Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 3966 ggr
Wony
0

Hur använder man ister?

Som rubriken lyder, hur kan man använda ister i bakning? Kan man byta ut t ex smör eller margarin mot samma mängd ister? Ska man smälta det, tärna det, ja, hur gör man?

Går det att använda i olika saker, som Småkakor, mjuka kakor, matbröd?

Tessen
0

Jag har faktiskt ingen aning då jag själv inte skulle tänka mig att använda det.
Men jag googlade lite och hittade några få som jag kan länka till iaf.

Veteskorpor med kardemumma

LCHF-Bröd[

Mjölkfri kladdkaka](http://fruwikstrom.blogspot.se/2012/09/glass-gjord-pa-kokosmjolk-och-kladdkaka.html)

Isterfläta(bröd)

Dessa recept var dem jag hittade utan att leta allt för mycket. Det stod även på någon sida att man kan byta ut smör mot ister i den mesta bakning av t ex bröd.

/T

Wony
0

Jag är egentligen smått skeptisk, men det var ett erbjudande när jag handlade sist, och tänkte att det kan ju vara kul att testa, och se hur resultatet blir, hur det kan skilja sig från att använda vanligt smör t ex.

Ska kika på länkarna Glad

Tessen
0

Det gick tydligen extremt bra att fritera i också enligt något jag läste någon stans. Men nja, jag å andra sidan håller mig till smör i bakning och liknande Flört Var vegetarian under väldans många år och det är fortfarande lite motigt med vissa saker. Så rent animaliskt fett känns ju bara fel. Visst, smör är animaliskt och det är fett som kommer från mjölk. Men det är ju ganska stor skillnad på smör och ister ^^

/T

Wony
0

Ja, jo, det är ju ganska stor skillnad faktiskt. Men jag har ju aldrig varit vegetarian, även om jag försöker att äta mer grönsaker i förhållande till kött.

Men men, jag får väl kanske testa mig fram lite och se vad som händer. Det kan ju inte bli värre än tokigt Flört