Substitut till tårta
Jag har lovat att baka något till en kompis födelsedag, hon avskyr tårtor, allt med grädde och smörkräm. Allt kladdigt så cupcakes som jag tänkte först går också bort.
Det enda jag kom på var typ paj, men det är inte så roligt. Det ska ändå vara något som kan likna vad en tårta är på ett födelsedagskalas.
Har ni några tips, på inte allt för svåra saker?
Eller ett bra recept/tips på tårta som inte innehåller något "kladdigt" typ bara sylt, frukt och kanske dekorationer men som ändå inte blir torr.
Hoppas ni förstår något av detta lite lulliga inlägg ^^
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
En kladdkaka med någon chokladganache som får stelna ovanpå sen dekorerat med lite bär och frukter kanske?
/T
jag gjorde två kladdkakor en gång, med hallon emellan, och sen täckte jag den med chokladganache. Blev väldans uppskattat av dem som fick den, då de inte heller gillade tårta så mycket :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Haha ja annars kan du alltid göra vaniljkladdkaka om hon är så kräsen och antingen göra två och fylla med bär eller dekorera en med t ex hallon som bryter av bra mot det söta. 
/T
Ja något av det borde hon ju tycka om iaf!
/T
Såg ett recept en gång i en tidning, kan ha vart Buffé där de hade bakat två kladdkakor och lagt glass mellan. Glassen hade de kört i matberedare för att den skulle bli krämigare, kan tänka mig att man kan blanda med creme fraiche eller kesella för lättare blandning :)
Det såg hur som helst väldigt gott ut, har tänkt testa det superlänge men jag kommer aldrig så långt..
Det borde ju gå att söka på internet :-) iallafall tror hon att hon tycker om kladdkaka med chokladganache. Vi ska testa att baka det imorgon och vi ska även baka vaniljkladdkaka för dem som inte är allt förtjusta i choklad. Och så ska vi baka en sockerkaka som vi täcker med chokladganache till några som är allergiska :-) Jag får återkomma när vi testat, dock blir det inga dekorationer på dessa som vi ska testbaka men ändå :-)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag har ett supergott recept på vaniljkladdkaka.
Den går att göra på extra mycket äkta vaniljsocker också om man inte vill lägga ut pengar på vaniljstång eller malen vaniljstång!
Vaniljkladdkaka
150 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1-2 st Madagaskar vaniljstång(eller lite malen vaniljstång på burk)
2 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner Socker och vaniljstänger
(en eller två stänger får vara efter smaksak, jag hade i två för jag ville ha stark vaniljsmak) samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan är ganska lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!
Den blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen.
/T
linda lomelinos hallonbrownie-tårta kanske också vore något att testa? dock innehåller ju orginalreceptet hallonsmörkräm, men det kan man ju kanske byta ut till bara hallon och chokladganache om man vill :)
http://www.recept.nu/linda_lomelino/kakor_och_tartor/frukt_och_bar/hallonbrownie/
Cheesecake? :) Finns ju många olika typer ^^
Den här:
http://www.alltommat.se/recept/Jordgubbscheesecake-pa-kladdkaksbotten-10151 ska jag göra idag, fast med blåbär =)
#14 Det var så lite så. Hoppas att hon (och andra) gillar den. Den har varit väldigt populär när jag bjudit på den iaf, gärna med lite färska eller rårörda bär till mot det söta :)
/T
Vi testade baka allt som vi sagt idag, allt blev godkänt :D Så det får bli det. Glad att hon blev nöjd med det :) Så tills på lördag ska jag baka
1 kladdkaka med chokladganache + bär för att bryta allt choklad. Funderar på hallon? Några dekorationer, vet inte vad än men får se senare. Hon ville att den skulle likna det här det ser smaskigt ut så tror vi kör på något liknande. Dock har jag ingen bra spritser(heter det så?xd glömde ordet) så får se vad jag kan göra till det.
Till dem som inte är lika förtjusta i choklad kommer vi göra 1 vaniljkladdkaka. Vi testade chokladganache fast med vitchoklad, jag tycker själv inte om vit choklad så jag tyckte inte det var någon höjdare, men enligt min kompis var den god. Jag funderar även här på hallon, kanske blåbär? Vi kommer nog inte spritsa den med choklad, eftersom den inte ska innehålla så mycket choklad, så tips på dekorationer motages gärna. Kanske bara göra en enkel ros eller något :)
Sedan har vi några allergiska, och kommer göra en sockerkaka utan ägg. Vi gjorde en chokladganache med laktosfri grädde och choklad utan mjölk, inte lika gott men okej :)Den kommer vi nog också köra kanske hallon och blåbär på. Jag har absolut ingenaning om vad vi ska ha för dekorationer på denna. Inget som får innehålla mjölk eller ägg. Så tips är mer än välkommet :)
Förutom dessa tårtor ska jag baka en halvmiljon(nästan iallafall) Småkakor,bullar och annat gott :) Så det kommer bli en lång fredag och lördag. Dock bakade jag bullarna idag när vi smaskade på tårta. Så de är klara och ligger i frysen :)I morgon blir det kakbak.
Jag testade även göra cheesecaken, men den blev ratad. Det gör mig inget, mer till mig ikväll ;)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
kan du inte göra något mönster på den allergi-vänliga kakan bara med ganache? typ som du skulle göra på den första kakan? spritsa lite rosor eller något sådant?
hallon passar utmärkt att bryta chokladen med på kladdkakor, det blir liksom syrligt och sött, :)
skönt att allt blev godkänt, och omtyckt, det kan vara svårt det där. Sitter själv och är apnervös just nu för att två tårtor jag gjort till min kusin som de ska äta imorgon, och jag inte vet om de gillar dem eller inte. men jag hoppas ju det. hon hade inte så mycket krav, och ville inte ha någon provsmakning, utan litade på mig.. haha. :) så nu får man väl se om man får lovord eller spä imorgon :)
#16 På bilden såg det ju riktigt fint ut med färska hallon, physalis och halva passionsfrukter. Spritspåsar som är bra finns på Clas Ohlsson men dom tyllarna man får med är tyvärr riktigt skräp i plast. Man får nästan alltid med tre dåliga plasttyllar när man köper spritspåsar mataffärer också. Så jag vet inte riktigt det blir ju svårt att beställa tyllar och hoppas att dom är framme på fredag! Eller ja, näst intill omöjligt tyvärr. Men det kanske går att använda en av plasttyllarna man får med på Clas Ohlsson i absolut nödfall om man vill spritsa lite på.
Är det inte bättre att täcka med ett tunt lager av hallongrädde eller något och lite färska bär på vaniljkladdkakan så att dom som inte tycker om vanlig mörk eller vit choklad har ett alternativ med vanilj och bär?
Gör någon dekoration i modelleringsmarsipan som finns i olika färger och smaker på större matbutiker som t ex Ica Maxi :) Dom brukar ha rosa med hallonsmak, vit med vanilj, grön med päron och gul med banan i 200gram-förpackningar. Då kan ni ju göra lite blommor eller modellera något annat. Jag gillar inte alls Marsipan men har använt den att göra gula kycklingar och rosa kaniner till påsk med och det gick riktigt bra!
Annars kan man spritsa på en klick bärmousse som man gör på en vispbar soyagrädde för att komma undan mjölken, sen spritsa ut lite snyggt på sockerkakan om du ändå köper en sånt sett i nödfall.
Verkar som om du kommer ha fullt upp på fredag ;) Hoppas att du har hjälp eller en köksassistent som hjälper dig blanda, knåda och greja annars kan det bli lite mycket 
/T
Tack för alla idér. och jättebhra tips på att ha hallongrädde istället, ska rådprata med min kompis och se vad hon tycker ;)
Ska kolla på clas ohlsson imorgon när jag ändå ska till affären, de är ju säkert bättre än inget, mitt andra val hade typ varit att klippa hål i en plastpåse ;)
Oh ja, jag kommer ha fullt upp, som tur är kommer min kompis hjälpa mig och jag kommer absolut ta hjälp utav min familj. De får några kakor som betalning ^^
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
här nere har de samma spritspåsar på öb som de har på clas ohlsson, dock föredrar jag faktiskt de billiga från toppits i mataffären :) men smaken är som baken. :) tror dock de har en annan "hård" variant på clas ohlsson om jag inte minns fel. för kakdekorationer m.m, men den kostar ju lite mer :)
#19 Dom jag köper på Clas Ohlsson är av märket "Jonas" och är större och lite kraftigare påsar i en lätt blå nyans om jag inte minns fel Brukar ha både dom och lite mindre vamliga hemma beroende på storlek på tyll jag anväder och vad jag spritsar. Men då jag inte hittar dom på hemsidan så funkar ju dom här vanliga lika bra och använda den slutna stjärntyllen till.
Skönt att du kommer få en del hjälp iaf! Att muta med kakor brukar vara en fungerande metod ;)
#20 Dom ifrån Toppits har jag faktiskt aldrig ens testat. Får nog göra det när mina vanliga tunnare lite mindre är slut :)
/T
kakpressen på CO var det jag tänkte på, den har tyllar med, kostar 99 kronor, sen är där en dekorationspenna med som jag ångrar att jag inte köpte för 49, i brist på andra pennor :)
de från toppits är dock lite små i mitt tycke, jag vill gärna ha typ så man kan fylla hela påsen med det man har i bunken om man gör mycket frosting och smörkräm och så, men du får 10 för 18 spänn här nere, så det tycker jag väl är överkomligt. :) vet att de har på restauranger för sin mos ibland och sånt. Har hittat på ebay, men de kostar skjortan typ, och finns bara i antingen småpack eller storpack, och jag vill kanske inte köpa en, eller flera hundra innan jag vet om de är bra.. haha :)
#23 Nej det är det jag stört mig på med spritspåsarna på eBay också! Så jag fortsätter med dom jag brukar ha, helt okej pris på dom ändå :)
/T

Vad är det för sida på e-Bay ni är inne på?

#26 okej! :D Vad är era vanligaste sökord, om man får fråga? ;)
#27 Ändra så du bara kan se produkter från Storbritannien för att bara behöva betala det pris som står, inte massvis extra i tull som du får göra på de produkter som är ifrån USA, Hongkong och Kina. I Tyskland finns inte mycket saker alls. Utan sök endast i Storbritannien, dom har bra priser, vissa har riktigt bra frakt, det tar mellan 5 och 10 arbetsdagar att få produktrna så det är inga evigheter man behöver vänta. Jag har fått en bäställning som snabbast på 4 arbetsdagar och längst 8 arbetsdagar och man måste såklart betla genom Paypal. Och det namnet man tartar paypalkontot i, måste stå på kontot du för över pengar ifrån (det tar två arbetsdagar att föra över pengar) eller samma namn på betalkortet(Visa, Mastercard osv) som man kopplar till paypalkontot. Vilket jag tycker är smidigast! När man kopplar det så dras 15kr från ens konto, men dom hamnar inte på ens eBay-konto ist, vet inte riktigt varför, men då behöver man inte hålla på att föra över pengar och kanske riskera att sakerna man vill ha säljs slut där dom är billigast eller att auktionen tar slut helt enkelt.
Sen får du självklart söka på engelska eftersom du vill hitta saker från Storbritannien. Söker du på endast på: Cake decorating ,vilket jag brukar göra när jag bara kikar runt ifall det kommit in mycket nya saker, då kommer det upp tusentals produkter! Sen om man vill ha speciella saker är det bara att lägga till ett ord efter som t ex; Cake decorating baby. Om du söker efter saker med bebisar eller bebisrelaterade tårtdekorations-produkter till t ex dop, namngivning, om man vill gratta någon till bebisen osv :) Hittar du något du gillar och säljaren har bra pris och du vill se vad säljaren har mer så är det såklart bara att trycka på "Säljarens övriga artiklar". Det som är bra är att priserna står i svensk valuta när man kikar runt sådär. Om du ska fundera på något eller vill hitta en säljare igen så tryck på "Lägg till bevakning" och då hamnar det inne på sidan du hittar längst upp tredje till höger där det står "Mitt eBay" där du kan hitta alla produkter du bevakar och se dina avslutade köp som du gjort dom senaste 60 dagarna :) Om du letar efter någon speciell produkt så är det bara att fråga så hjälper jag dig att leta för efter att jag har köpt nästan alla mina tårtdekorerings-prylar där och hela tiden kikar efter nya "bra att ha"-saker så har jag ganska bra koll där inne :)
Hoppas du hittar mycket roligt till bra priser! Vilket jag iofs inte tvivlar på 
/T
Swadika - Förlåt att det blev lite OT på din tråd :)
/T
Vilken tur
Du får utnyttja tipsen och kika runt på eBay du också!
Eller vänta, du kanske blir lika beroende som mig av att titta runt där och hittar massa saker till bra priser och bara inte kan låta bli! Haha, fast det är helt klart bättre än att behöva spara länge för att ha råd med saker man kanske kan ha råd med mycket snabbare på eBay 
/T
Jag kollar där inne vare sig jag har pengar eller inte sen så lägger jag saker som jag väldigt gärna vill ha på "bevaknings-listan" sen så köper jag lite i taget när jag väl har råd
För många säljare har massvis av varje sak och lägger upp auktionen direkt igen när den gått ut.
Eller som nu inför dop-tårtorna jag ska göra så hjälpte mamma mig att betala kattens dietmat idag (525kr för 3,5kg) så jag ska kunna köpa grejer till dekorationerna. Det är trots allt hon som beställt tårtorna eftersom hon ska bli gudmor till den lille pojken.
Och till mig var det sagt att dopet skulle bli i slutet av oktober så jag tänkte köpa lite nu den 20e och lite i september för att slippa betala allt på en gång.
Men nu vart det redan 8e september så jag ska köpa sakerna jag behöver från eBay imorgon(är ju upp till 10 arbetsdagar leveranstid), sen på måndag när jag får pengar blir det lite saker som modelleringspasta t ex från en annan sida, sen en SP från en tredje sida >.< Modelleringspastan är så pass dyr på eBay vad gäller SP föredrar jag Fun Cakes(helst Satin Ice men den finns sällan i lager på webbutikerna) och den finns inte där öht på eBay. Mamma och hennes man betalar som tur är SP'n och alla ingredienserna :)
Nu blir det inte så mycket bakning som jag lovat göra i oktober heller utan en 1års-tårta till en liten flicka (gammal stall/skolkompis dotter) som dom ska fira första helgen i oktober eftersom hon är beräknad att föda den 25e oktober, vilket eg är Polly's 1årsdag. Hah.
Sen så en hel del små bakverk till min kusin och hennes sambo's inflyttningsfest den 27e. Så har tid över att baka sånt jag bara känner för också 
/T
Trifle är ju annars en sorts "kaka" som man varvar i glas med dylika sockerkaksbottnar, kaksmulor med mera med bär, kanske glass och göra en fryst trifle eller någon kräm osv
Skeda direkt ur glasen så blir det inget kladd.
#34 Tack ^^ men jag har redan gjort tårtorna och de blev väldigt upskattade av både födelsedags"barnet" och gäster :) Men tack iallafall ska spara detta för framtiden Tack föra ALLA tips. Jag har blivit rikare på recept och faktiskt skrivit ner alla i min egna receptbok :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
åh, vad bra att det blev uppskattat. :)
Fryst cheescake eller kolapaj http://emmaskök.se/2010/03/kolapaj-med-chokladtacke/
Väldigt gott :D
Tipps till framtiden