Cupcakes vs Muffins
Sitter och funderar på vad jag skall baka imorgon och velar mellan att göra cupcakes eller vanliga muffins.
Vad gillar ni bäst?
Rätta mig om jag har fel cupcakes innehåller kesella eller dylikt vilket men inte muffins?
Man kan göra cupcakes av alla muffins genom att ha frosting på dom bara tycker jag iaf, men dom amerikanska recepten på cupcakes innehåller ofta olja ist för smör, ibland gräddfil, creme fraiche eller filmjölk och liknande. Så jag tycker det är bättre att bara ta ett muffins-recept man gillar och göra en frosting man gillar och spritsa på och dekorera lite om man vill. Då går det ju genast att variera på så många fler olika sätt!
/T
det är väl egentligen samma sak, bara olika namn. :) jag säger koppkaka, men har receptböcker med båda namnen och samma recept i. :) Det är väl mer att man plockat in det engelska/amerikanska ordet och varianten med att dekorera med frosting på muffinsen typ :) ELler som det stod på en tröja någonstans, "muffins are just ugly cupcakes" ;-)
men har jag fel får någon gärna rätta mig :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jaha så cupcakes är själva grejjen att ha något på i form av frostings med mera! Trodde det berodde på recepten på själva "bottnen" 
Lite gör det väl det från första början att dom använde andra ingredienser som olja, gräddfil och liknande. Men nu mera så är ingen särskilt noga med det längre :) Att det smakar gott är ju alltid det viktigaste så det är bara att köra på dom recept man gillar, eller tycker låter goda och vill testa :)
/T
Ja för jag hörde då inte talas om cupcakes förän för 3-4år sedan. Tills dess hade jag nog knappt ens sett en muffin med toppning!
Jag följer fortfarande standardreceptet ifrån hemkunskapsboken på muffins till vardags
Testa det receptet jag lagt in på vaniljmuffins i tråden MiniVaniljmuffins. Det är jätteluftiga vaniljmuffins som blir saftiga och inte allt för söta för dom bakas med kesella eller creme fraiche (beroende på vad man har hemma eller föredrar i smak, jag brukar använda creme fraiche), minst söta blir dom med creme fraiche i så då gör det inte så mycket om man har en riktigt söt och god frosting. :)
Cupcakes började väl bli populärt här i Sverige för ett antal år sedan lite smått sen började det säljas på fler och fler caféer och komma fler receptböcker så nu tycker jag nästan det är vanligare än bara rena muffins.
Sen att det gör muffinsen godare och att det aldrig blir torrt på samma sätt som en del muffins kan vara om man har frosting eller någon topping på tycker jag om :) Jag har massa olika muffinsrecept men just det vaniljreceptet är superbra, man kan smaksätta det med lite allt möjligt om man bara ska äta dom som muffins. Men gör man cupcakes tycker jag vanilj är bäst för då kan man variera frostingen och i stort sett allt går ju ihop med vanilj! 
/T
Gillar Muffins bäst.
Kom på att jag inte kan ha dom med mig till stockholm som tänkt men får baka dom på plats istället. Skall testa vaniljmuffins receptet. Dom såg ju fluffiga ut. Är mest att jag inte kan med att äta mastiga saker. Det skall vara lätt som en fjäder och knappt ta plats i magen när det gäller bakat
Jag gillar bäst muffins! Mums mums!
#9 Jag äter inte så mycket sött, fett eller allt för mastigt heller, därför jag gör mini-cupcakes om jag ska äta av det också! Dom vaniljmuffinsen är inget man blir sådär illamående mätt av iaf!
/T