Silikon-formar..hur gör ni?
Har fått fatt i ett set med silikonveiners för blomma och en utstickare, men vet inte riktigt hur jag ska få bra resultat.. hur tjock massa ska man ha i? vad fungerar bäst? Marsipan, sp, eller modelleringschoklad kanske? Hur gör man för att få loss blomman och hur gör man för att den inet ska fastna? Matolja?
Har ni använt er av sådan, skulle jag vara tacksam för svar! :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
jag har aldrig använt sådana, men om du t.ex tar Marsipan skuulle jag inte använda matolja, utan florsocker :) ger inte matolja smak?
Jag skulle nog använda flowerpaste eller modelleringspasta, dvs något som stelnar! Och sen ha i florsocker på båda sidorna eller på flowerpasten så lossnar den nog ganska lätt. Och ska det se minsta realistiskt ut ska du använda dig av flowerpaste och kavla den riktigt tunt! Dvs runt en mm iaf innan du trycker den i veinern, inte tjockare!
/T
åh tack :) provade med sp nyss, den blev rätt ok, bara lite pillig att få ut när den var tunn, men ska införskaffa Flowerpaste så fort jag får möjlighet kanske då :)
Jag ha en sådan. det bästa är o använda sockerpasta, man ska inte behöva använda ngt så det inte fastnar, men om man vill kan man ta lite maisenamjöl.
tipset att inte få de o fastna är att inte kavla ut för tunt o inte heller trycka för hårt o pilla bort blomman med hjälp av en tandpetare.
Jag använder sp och det funkar bra. Brukar bara vända upp och ner på den så ramlar den ur :) Men tryck inte för hårt, då fastnar den!
oki, tack så mycket för alla goda råden här, jag tror att jag fått lite för tjock pasta i den och därav tryckt för hårt kanske, men skam den som ger sig, jag har ju trots allt nästan 230 gram kvar att öva på, så jag får nog in snitsen snart. :)

Jag använder florsocker och fp när jag gör blommor på det viset.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
tack, jag får nog införskaffa lite fp :)

Funkar med sp oxå men man får lite mer verklighetstrogna blommor som håller formen bättre med fp :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
rätta mig om jag har fel nu, men finns det inte ett sätt att göra fp av sp på? liksom, att man tillsätter något.. ? tänkte att då behöver jag kanske inte införskaffa fp om jag nu "råkar" ha ett kilo sp hemma kanske. (visserligen kommer jag använda upp spn ändå, men det kan ju vara bra för framtida inköp). Använder ni er av något sådant, och i sådant fall vad?
Jodå du kan köpa Gum Trag, det ska även gå att använda Tylo Powder (CNC) på något sätt har jag för mig. Men jag tror du gör enklast i att köpa Gum Trag för då är det bara att knåda in 1 tsk i 225g SP om jag inte minns fel. Det finns att köpa på Kakburken och förmodligen på Strössel och Annat också. Jag har Gum Trag hemma men har inte testat det än då jag inte har någon SP hemma just nu utan bara MMF.
/T
Gum trag! så hette det, får väl göra en liten sökning på ebay kanske efter det när jag nu ändå sitter där och suktar efter saker.. :)
Haha jag köpte mitt på eBay för ca 40kr. Kan ge dig namnet på säljaren för dom har massa saker och superbillig frakt, även kombinerad frakt så det blir ännu billigare (: http://viewitem.eim.ebay.se/SUGARFLAIR-SUPERIOR-GUM-TRAGACANTH-icing-sugarcraft-14g/280469713458/item?transId=835274725018 Där har du direktlänk till Gum Trag och du kan även trycka på "säljarens övriga artiklar". Dom är supertrevliga och jag fick mina saker levererade på 5 arbetsdagar! Köpte mina 10 gel/pasta-färger, 10 lustre dusts, bokstavsutstickare i kursiv stil, ätbart lim, gum trag och rejuvinator liquid från dom (:
/T
tack, har nog varit där några gånger redan och kollat faktiskt just ´på lustre dust, men vet inte, jag är för tillfället inne på att skaffa lite pennor istället, eftersom jag känner´att jag bara kommer glömma bort min pastafärg jag har í skåpet annars.. haha :) men vi får se, blir kanske någon av varje. :) Blev iallafall en till silikon veiner förra veckan, så den lär väl dimpar ner i dagarna om jag har tur :)
Just det, en penna med svart ätbart bläck köpte jag också. Dom har verkligen allt möjligt! Jag behöver köpa penslar till lustre dustet och även om jag får för mig att måla med gel-färgerna utspädda i lite alkohol. Har hittat ett set från wilton som verkar bra, det är en vanlig runtd borste, en rak och en sned. Det är ett set från Wilton, sen så ska jag även beställa ett set med mexican och flower foam pad. Sen blir det eventuelt lite kak-uttryckare som jag hittat ett set med en blomma, ett hjärta, en stjärna och en rund som passar både till att dekorera tårtor med speciellt att göra cookie-pops. Sen har jag hittat en lång böjd spatel till mkt bättre pris än i Sverige och även en glassskopa som man kan använda att ta upp kakdeg med (t ex om man gör whoopie pies och behöver jämna storlekar). Sen så vill jag beställa belgisk choklad-modelleringspasta. Eller mexican modeling paste (MMP) för det verkar inte finnas att köpa i sverige och det är ju bra att ha om man ska modellera caketoppers! För jag tycker inte FP är det ultimata att modellera med, men man tager vad man haver antar jag!
Silikon veiners köper jag inga, dom är delvis så himla dyra och sen så tycker jag om att göra blommorna själv så att säga, inte använda såna (:
/T
eBay är beroendeframkallande och ruinerar en! ;)
/T
haha jag märker det.. ah, jag tyckte inte det var så farligt, fick ett litet set för 126 kronor med silikonveiner, utstickare och dust o pensel och frakt. visserligen blir väl inte blommorna bautastora, men jag är nöjd med dem och det var betydligt billigare än den för 300 som jag kollade på på kakburken tror jag det var.. :)
jag är lite av den, att jag älskar blommor, men jag har nog inte tålamod än att börjar modellera dem helt själv än.. (tja, jag har inte tålamod alls för att vare sig baka eller måla som är mina två favoritsaker här i världen, och går det inte som jag vill direkt så vågar sig inte sambon ut i köket när jag svär..)
vad sökte du på när du hitta skopan till degen?
iförrgår hitta jag en penna med tjock ände och smal ände, den hittar jag inte nu och kommer inte ihåg vad jag sökte på, men den dyker väl upp igen antar jag.. haha :)
Okej, nej det var ju inte så farligt men jag formar gärna blommorna själv. Jag har utstickare och modelleringsverktyg jag använder till blommorna (: Sen är det bara att borsta lite lustre dust antingen i mitten och utåt eller längst ut i kanterna på kronbladen. Det är just det där pilliga jag tycker är roligt.
Haha jag svär och skriker åt Marsipan och MMF som inte gör som jag vill och som spricker nere i kanterna när man slätar ut det på tårtan! ^^ Jag kan bara inte täcka en tårta om jag inte får vara ensam, jag tycker det är enklast då! Det är såmycket enklare med SP! På tal om SP beställde jag 500g vit dekorfondant, 500g röd Fun Cakes, 250g svart Fun Cakes och 500g vit FP från Strössel och Annat idag (: Den svarta ska jag ta iaf hälften och blanda i Gum Trag i för att enklare kunna modellera med den.
Jag sökte faktiskt bara på Ice Cream Scoop i Storbitannien och sen så är det den för runt 50kr som man bara klämmer ihop handtaget så tömmer den ur innehållet. Supersmidigt för då fastnar inte en massa där i! Men man får nog ganska stora Whoopie Pies utav den för den är 6cm i diameter ^^ Om det inte funkar till just det hittar jag säkert något annat användningsområde (:
Ja såna har jag sett lite här och var också. Som den här t ex http://viewitem.eim.ebay.se/Rainbow-Dust-Double-Sided-Edible-Food-Pen-Cake-Icing-Decoration-JET-BLACK/120871621775/item
Jag köpte en Sugarflair i färgen Liquorice. Bra att ha till ögon och liknande när man modellerar. Blir väl att köpa i fler färger någon gång om det känns nödvändigt (: Just nu tror jag bara jag använder den svarta.
/T
tack så mycket :)
ja det pilliga är väl det jag har minst tålamod till, men det har jag alltid haft, det ligger väl lite i add-genen antar jag.. haha
i påskas skulle jag göra en enkelt tårta med Marsipan på, som skulle spacklas med lite smörkräm (bara för jag tycker det är så jävla gott ihop), min sambo stannade i vardagsrummet tills jag slutade svära, men jag vet ju mitt eget misstag om varför det gick åt helvete, men jag är väl min egen största kritiker för tårtan gick ju hem ändå, det blev inte så farligt som jag tyckte.. dock resulterarde det i i wiltons tyll 789, för att jag just ska slippa spackla med en spackel mer.. den damp ner förra veckan i brevlådan, så den ska jag väl snart få tillfälle att prova :)
sen vet jag ju själv att det tar tid och övning, men jag hade helst velat vara så duktig som alla andra är.. fast direkt.
Det var så lite så (:
Ja det kan mycket väl vara så. Jag är en ganska lugn person men humöret kan svänga fort om något krånglar för mycket! Men jag är väldigt kreativ så att modellera, pilla och greja för att dekorera med mer personliga saker tycker jag om! Ska göra en 20cm-tårta till min mamma och hennes man's 5e bröllopsdag som är den 12e maj. Och sen så kommer min allra bästa vän hit från Sthlm den 14 - 16e maj (har inte sett honom sen början av februari pga 40 mil avstånd och dyra tågbiljetter) och han fyller år 3 veckor efter det så ska nog göra en tårta åt honom/oss också. Den till mamma och hennes man ska täckas i röd SP sen ska jag göra lite olika sorters vita blommor och ha lite rött och guldfärgat lustre dust på blommorna. Den ska jag nog ha hallon och vit choklad i för det är såå gott ihop. Den som är till bästa vännen ska jag täcka i vit sp, alternativt färga den ljusblå sen ha lite vit format som ett isflak och modellera en liten Pingu att ha på och en gråsäl som kikar upp ur det ljusblå vattnet. Han kallas för Pingu ibland så tyckte det kunde vara lite roligt. Får se vad jag ska fylla den med dock då han är allergisk mot mycket, blir nog ganska fruktig och syrlig sen någon sötare smörkräm tror jag.
Jag har bara gjort 3 tårtor med smörkräm på och jag tycker det är 10 ggr enklare att spackla med än grädde iaf! Det är ju så mycket bättre när man slipper fodra SP'n eller marsipanen också! Jag vill inte behöva ha smör eller olja på och kladda med det och riskera att det spricker när man måste vända och greja fler ggr. Sen så tycker jag marängsmörkrämer, gräddsmörkräm och vit chokladsmörkräm med apelsinsmak är gott faktiskt! Men jag brukar ha ett tunt lager så det tar ju inte mycket smak.
Varför har du svårt med spacklandet? Har du ingen snurrande bricka? Isf är det krångligt! Jag köpte en på IKEA för 49kr som fungerar alldeles utmärkt när man spacklar, även när man sen ska dekorera och behöver komma åt runt om. Istället för att köpa ett turntable som är till tårtdekorering men kostar 3 - 400kr.
/T
nej jag hade ju inte den, men i söndags på ikea, köpte jag precis en sådan snurrbricka för at underlätta. :) den var ju faktiskt rätt stabil med. :) Men jag vet inte varför jag inte lyckades, tror det var för att smörkrämen var för hård, jag hade väl inte tålamod att fluffa till den när det väl kom till kritan. :) Hade det inte varit för att jag inte alls gillar grädde i rena kombinationer så hade hade jag gjort en gräddtårta för att slippa spackla alls.. men tja, som sagt, jag älskar söta smörkrämer och Marsipan. Men nu kom tyllen, nu ska jag bara se om jag hittar billiga engångsspritspåsar som passar (jo lite dumt att inte köpa en för att använda mer än en gång, men ibland känns det lättare att ha flera olika att bara slänga än att diska.. men får väl leta på ebay där med kanske. haha :)
Jag använder faktiskt också engångs-spritspåsar när jag spritsar cupcakes, gör basket weave-mönster på tårtor eller gör dropflowers eller andra blommor i kristyr. jag hade en förut som var återanvändbar men den var så svår att få helt ren så den började lukta äckligt efter 3 - 4 användningar så jag kastade den faktiskt.
Den brickan från IKEA kommer underlätta MYCKET för dig! Jag höll på att driva mig själv till vansinne innan jag hade den. Den hjälper otroligt mycket när man spacklar, när man ska släta till det man täckt med, närman ska sätta på dekorationerna på olika ställen på tårtan. Den är också bra att ha när man modellerar tycker jag! Även när man spritsar cupcakes om man har många att göra iordning. Så du kommer nog få användning för den (:
/T
ja, jag hade också någon man kunde återanvända, men precis som du säger, efter några gånger så var den sur och sunkig typ..
såhär lite off topic nu i denna tråden, men när man gör sådana här små dropflowers (finns att köpa tror jag med) och andra blommor i kristyr, klarar de sig en längre tid om man förvarar dem i en burk typ? tänkte om jag gör ett litet lager att ha på cupcakes eller så?
Ja jag har en halv burk dropflowers liggande sen en tårta jag gjorde för iaf en månader sen. Det är ju bara att röra ihop en äggvita med lite citronsaft (en msk har jag för mig) och 4 dl florsocker. Jag tyckte dock den var för seg för att spritsas då så jag spädde ut den med endel blå och grön vanlig hushållsfärg för jag ville ha turkosa blommor. Men eftersom det är så mycket Socker i så håller dom sig bra i en burk, så länge dom är torra helt torra när du lägger ner dom. Mina fick ligga på en plåt i rumstemperatur i iaf ett dygn innan dom hamnade i en burk.
/T
oki, tack så mycket =)
Hoppas du lyckas göra fina dropflowers! Det är en lite speciell teknik och det tog en halv plåt med blommor innan jag fick in tekniken, dock blev det så mkt kristyr av den satsen att jag fyllde en hel plåt med ett bakplåtspapper på med såna blommor sen en tallrik med andra blommor som jag gjort med en sån tyll man gör rosblad med (:
/T
ja, jag tänkte att man får ju öva, och det är väl bara det där förbaskade tålamodet som ska hålla ;) men det ska nog gå bra, övning ger ju färdigthet så det får väl övas nu bara :)
Haha ja mendu lyckas nog någorlunda på första försöket som jag, efter ett antal blommor får man inte tekniken på trycket och vridningen! (: Du får visa en bild på dom sen!
Jag gjorde en beställning på Strössel och Annat igår så jag får snart hem 500g vit Dekorfondant, 500g röd och 250g svart Fun Cakes SP (ska jämföra vilken jag föredrar att jobba med för att sen köpa hem mer vit av det märket) sen så passade jag på att beställa 500g vit Ballinas FP. Ska göra 2 tårtor dom närmsta 2 - 3 veckorna. Ganska små båda två så jag får nog en del över till dekorationer och liknande. Den ena är till min mamma och hennes man som firar 5e bröllopsdag den 12e maj. Sen kommer min absolut bästa vän hit (han bor 40 mil bort och vises ganska sällan) 14e - 16e maj och han fyller år ca 3 veckor efter det så jag tänkte göra en födelsedagstårta till honom. Ska bli kul att göra två ganska små (:
Skulle beställt tårtbrickor också men det glömde jag såklart och jag vill inte betala 60kr till i frakt bara för tårtbrickorna. Så det får bli nästa månad när jag beställer mer SP och ev några essenser.
Men jag skulle behöva tips på något att baka under tiden så jag ar något kul att uppdatera bloggen med! Min kusin tyckte jag kunde testa Sarah Bernhardt-bakelser, dvs biskvier fast med chokladtryffel i ist för smörkräm, vilket jag tänkte göra någon dag åt henne, måste bara köpa mandelmassa först, resten har jag hemma. Men något mer att baka är ju alltid välkommet!
/T
jag bakar mest Småkakor nu av mördeg som jag färgar och smaksätter och dekorerar känns det som. Jag älskar mördegskakor nämligen och har tröttnat på vanliga.. =)
just nu funderar jag på att baka många kakor/tårtbottnar att frysa in och bara ta fram sen när lusten faller på att baka något lite mer avancerat snabbt. :) enda nackdelen är väl att vi har en liten frys och min sambo envisas med att det är bra att ha mat i den också.. haha
jag har även lovat en kompis att jag ska lära mig göra macaroons till hennes födelsedag som är i augusti, så det är kasnke dags för mig att börja med det. :)
Åh jag tror det är supersvårt att göra macarons! Har inte vågat ge mig på det. Sen så är det nog lite väl sött för min smak.
Dekorerade kakor är alltid roligt ja, jag har ett recept på vaniljkakor utan något bakpulver eller bikarbonat i så samma kakuttryckar man använde till kakan kan man använda till SP och bara ha på lite kristyr eller liknande och limma fast SP'n med. Sen dekorera med lite blommor eller strössel och glasyrer. receptet är tänkt för att göra cookie-pops. Det ska jag nog testa någon dag! Ska bara inhandla sånadär grillspett sen knipsa av dom vassa sidorna och kanskepå mitten så pinnen inte blir för lång. Cake-pops har ju varit så populärt ett tag så varför inte göra vanliga kakor på pinne och dekorera fint? (:
Tårtbottnar har jag också tänkt att baka några stycken och lägga i frysen, det är ju så smidit att ha färdigt. Jag har 2 springformar på 20cm och 2 springformar på 24 och en vanlig gammal på 24, sen så ska jag inskaffa en springform på 28cm och två st på 12cm i diamter. För har jag 20, 24 och 28 kan jag göra fina trevåningstårtor med lagom storleksskillnad nån gång! Ska göra en tvåvåningstårta i juni men det är ju inte lika avancerat. Dom på 12cm ska bli kul för då kan man göra minitårtor om man bara är 2 - 3 st som ska fira någonting. Har hitta så små som formar på 10cm i diametermen då är det inte springformar. Och dom på 12cm var det riktigt bra pris på 80kr med frakt för båda två, även den på 28cm kostar runt 100kr med frakt. Åh vad jag älskar eBay och fy vad jag är beroende! :D
/T
haha, jag sitter mest och velar om jag ska handla eller inte, när jag väl sitter på ebay, men jag vill ha så mycket att jag fick skriva en lista för att se vad jag verkligen ville ha, och sen en på vad jag mest ville ha för skojs skull, sen kolla jag självklart upp priserna på kakburken och där med, för jag vill ju gärna veta hur mycket jag tjänar på att handla på ebay istället.. haha :)
jag har en form från öb som jag tror är 16 cm, den tycker jag är lagom, jag gjorde en liten tårta med blå bottnar, och citron och blåbärsfyllning som jag sedan hade sp över. Den var söt och god, och den räckte till 6 personer, men det var grädde i fyllningarna så det var ju rätt mastigt att äta, men ack så gott. :)
Jag har mina 20cm och ena 24cm-formen ifrån ÖoB. Visste inte att dom hade på 16cm, det måste jag ju också ha då ^^ Jag vill ha så många storlekar som möjligt och gärna 2 av varje!
Men jag måste iaf beställa penslar och formdyna till blommorna för jag blir tokig av att försöka tunna ut kanterna också fastnar blomman och är förstörd och man får börja om. Så det blir att beställa några saker på måndag tror jag, sen när jag får pengar nästa gång beställer jag lite annat.
Åh, blåbär och citron låter gott! Äsch,det ska vara iaf lite grädde i fyllningarna, det blir fluffigare och godare smak då. Sen om den bir mastig är det bara att äta en lite mindre bit. :)
/T
jo, jag hittade en liten form på 16cm jag, har bakat sockerkaka i den också, liten och kompakt, den mest välanvända formen här hemma eftersom man blir sugen ibland men inte känner att man vill göra en mastig kaka bara till två :) då räcker den, ja den räcker ju till fler också, beroende på hur mycket man tar. :)
såg på ebay att de säljer silikonformar som ser ut som små små sockerkakor, och en sådan tänkte jag beställa när jag väl får tummarna loss, men jag vet inte, jag är egentligen inte så förtjust i silikonformar men de går bra att ha till det mesta, nu blev jag sjukt sugen på att göra små cheesecakes i den också och glass.. haha. :)
jag älskar citronfyllningar. Brukar ta ett lager med blåbärsmousse eller bara rårörda blåbär och sen ett med lemoncurd-grädde. Det fungerar bra tycker jag. Har även gjort citron/lakritsfyllningar till muffins. och är jag på riktigt citronsugshumör så brukar jag slänga ner en massa lemoncurd i och på mina muffins…
har en essens från borgeby som är fläder/citron. Den är också helt ok, om man bara vill ha lite citron i sockerkakan men inte för mycket :)
Okej, ja ska man ha att äta hemma så kan det vara bra att ha mindre formar.
På eBay finns det ju heltsinnessjukt mycket olika formar! Man blir helt snurrig närman ska försöka välja det man verkligen vill ha. Ååh frusen cheesecake som är som glass. Det är så ungerbart gott!
Ja citron är så fräscht och gott, gjorde mini-lemoncurdcupcakes med lakritsfluff som topping för ett tag sen, det var riktigt gott! I min ena påsktårta, den med dom rosa kaninerna på, hade jag hallonmousse och lemoncurdgrädde i. Ska testa att göra citronmousse någon gång också, eventuellt bre ett tunt lager lemon curd på anslaget innan man har på moussen.
Kan tänka mig att den är ganska god. Jag har hallon, cocos och päronessens hemma. Ska köpa hem lite fler LorAnns Oils som är så mkt mer koncentrerade. Och det finns många smaker att välja på (:
/T
ja, jag läste att de var bättre i att hålla smaken också, jämfört med andra, känns sjukt nu när jag bakat kakor, man får ha i sjukt mycket essens för att få lite smak när de varit i ugnen, medans degen/smeten smakat apmycket innan man stoppa in det i ugnen..
ja, jag är lite sugen på att köpa en bilform, då sambon och hans svåger kör folkrace, och minsta syskonbarnet där är helt biltokig. tänkte att det kan ju vara en rolig grej att dekorera vid tävlingar och andra dagar :)
men de jag hittat ligger på ungefär samma pris som i sverige, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra där, om jag beställer dem där, eller om jag beställer den från någon sida här i sverige när jag ändå ska beställa sp och Marsipan och essenser sen. :) men det tål att tänkas på. :)
sen var där en som såg ut som en jättekaka, den är jag med lite sugen på, då jag har en form i jättemuffins-varianten, det hade ju blivit ett rejält kakfat vid kalas om inget annat. Sju sorters kakor i jättevarianter.. åh så skoj! haha :)
Haha ja det finns allt från vanliga springformar till sånadär babrie-tårtor, bilformar, 3D Nalletårtor och allt möjligt. En biltårta kan man ju dekorera på hundratals olika sätt så det är ju lite roligt. Jag skulle vilja ha 3D Nallen som sitter upp som man kan spritsa någon god frosting över hela så det ser ut som päls. Skulle dock kännas lite makabert att skära huvudet av den sen och äta :D
Om priset (med frakt från båda ställena) var ungefär det samma så kan du ju lika väl beställa det ifrån den svenska sidan ihop med SP och sånt (:
Ja jag hittade ett set med två silikonformar där man kunde göra en dubbel jättekaka typ som en superstor Oreo ^^ 7 sorters kakor som räcker till 20 personer minst. :)
/T
haha ja precis, det var nog den jag såg med. :)
nja, frakten tillkommer ju på den svenska sidan, men den kommer ju med det andra också, dvs det är samma frakt för enbart sp och marsipanen som det blir om jag tar med kakeformen, så får väl se hur det blir. Dock tycker sambon jag har för många formar som det är nu, men eftersom det är en bil tror jag nog inte han motsäger det.. haha ;)
haha jag har funderat på samma sak med nallen faktiskt, det är dock lättare att skära huven av en bil än huvudet av en nalle.. så bilen kommer först så får jag tänka lite på nallen sen. :)
Ja men du får se på honom med valpögon och blinka så att du får som du vill, sådär så det ser ut som du nästan ska börja gråta. Haha man måste se till att man har dom på rätt plats! :D Nej men jag tror inte det ska vara några problem när det är en bilform :)
Haha ja det är verkligen lättare att skära huvenav en bil än att skära huvudet av en nalle! Men jag tycker den är så söt.
/T