Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 10568 ggr
[Em_I_Am]
0

Laktosfria tårtbottnar?

Här verkar alla baka sitt egna så det är kanske fel forum att ställa min fråga på hehe. Men jag undrar iaf om någon kan tipsa om laktosfria tårtbottnar (sockerkaka)? Alla märken på varuhus som citygross, maxi osv är numera inte laktosfria retligt nog. Och jag tillhör de som tycker köpebottnar blir bäst. Eller ja, jag är inte bra på att baka just det så då blir det köpta bäst. Går det att beställa någonstans eller nåt?

Maria-Bremert
5

Här kommer ett recept som är laktosfritt! :)  

Lämplig till en form som mäter ca 22 cm i diameter!

4 ägg
1 ½ dl socker
1 dl vetemjöl
1 1/4 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitorna fasta och vita. Tillsätt sockret och vispa ytterligare några minuter. Äggvitan skall vara så fast att man kan vända upp och ner på bunken utan att vitan faller ur. Tillsätt äggulorna, 1 i taget, och vispa ytterligare 3-4 minuter. Blanda vetemjöl, potatismjöl och vaniljsocker som sedan siktas ner, lite i taget i äggblandningen. Rör ner mjölet försiktigt så att smeten inte förlorar sin volym. Häll över i smord form och grädda i ugn 35-40 minuter i ca 175 grader. Låt den färdiggräddade tårtbotten stå i några minuter innan den lossas ur formen.

Till en större form som mäter ca 26 cm i diameter:

6 ägg
200 gram socker
100 gram vetemjöl
150 gram potatismjöl
3 tsk vaniljsocker

[Em_I_Am]
1

Tack, men jag vill inte baka själv som sagt. :S

Maria-Bremert
0

Läste det! Men tänkte att rubriken kanske gjorde att dom som ville ha laktosfritt läste denna tråden! :)

Jag är själv laktos intolerant, men jag reagerar inte på ica´s eget märke på tårtbotten! Så den borde ju innehålla väldigt lite mjölk!

[Em_I_Am]
1

Ja det är sant :)

Men vad bra. Då kör jag på ICAs. Förr va något märke de brukar ha överallt laktosfritt (minns ej märket) men nu när jag letade fanns inget laktosfritt alls.

Maria-Bremert
1

Det laktosfris utbudet som finns idag, tycker jag är väldigt dåligt…

Men hoppas att den botten funkar för dig! :)

[Em_I_Am]
1

Ja, det finns en salig massa olika mjölk, yoghurt o sånt, men vissa andra saker är helt hopplöst att få tag på.

Det är min son som är laktos-känslig. Han tål laktos i väldigt små mängder så andra år när jag har gjort tårta av laktosfria bottnar har jag kunnat ha marsans snabbvaniljkräm tex. Men i år får jag nog satsa på laktosbottnar o ta något laktosfritt emellan (gör hellre det själv än att baka hehe) så det inte blir för mycket.

En liten parantes bara. Vi va i Stockholm i en vecka i somras. Vi ville så klart sitta på uteservering o fika i det fina vädret men det va nästan stört omöjligt att hitta roliga laktosfria kakor på fiken. De hade nästan bara chokladboll överallt o vi va säkert på tio olika ställen o frågade tills vi gav upp. Sonen gillar inte just chokladboll typiskt nog.

Men här i lilla staden jag bor i som ligger i södra Småland är utbudet väldigt mycket bättre. På fiket här kan han välja mellan kanelbulle, muffins, kladdkaka o lite Småkakor. Konstigt tycker jag. Borde väl vara tvärtom? :P

Maria-Bremert
2

Det borde det verkligen vara! Vad konstigt!!..

Tips på en god fyllning är hemmagjord mousse! Min favorit är jordgubbsmousse!

200g bär kokas upp med lite Socker, tillsätt 2st gelantinblad. Låt det svalna och vispa sedan upp 3dl grädde, blanda därefter i bären! Klart & så himmla gott!

[Em_I_Am]
1

Mums! Det låter gott! Älskar bärmousse o varvar gärna det med hela bär. Blir så friskt o fräscht. Tack så jätte mycket för det enkla receptet!

Maria-Bremert
0

SÅ lite så! :) Hoppas tårtan blir bra! :)