Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 5845 ggr
barbanymf
3

Bakverks uthållighet?

Hej! Behöver lite råd om hur länge bakverk / kakor / tryfflar kan hålla.

Tänkte börja baka julklapparna redan nu, men hur länge kan olika bakverk hålla sig fräscha och goda?

Några speciella bakverk som man kanske ska ha med i klapparna?

Tacksam för svar!

Engla

Kata
0

Uthållighet eller hållbarhet? ;) Uthålligheten kan nog vara väldigt lång, beroende på behandlingen, hållbarheten beror på innehållet och förvaringen.

barbanymf
0

Hm.. ja, jag måste väl mena hållbarheten.

Berätta mer om innehåll och förpackning, snälla :)

Solaika
0

Gör du vanliga Småkakor så kan du förvara dem i en plåtburk eller nån annan burk. Gör du mjuka kakor kan man packa in dem i tex plastburkar och lägga i frysen. Dock ska det inte vara glasyr o liknande på dem i så fall. Bullar med pärlsocker kan du frysa.. men räkna med att pärlsockret smälter när bullarna tinas. Oftast gör det det iaf.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Åsa S
0

Kakor och liknande härsknar även om man lägger dem i frysen för fettet härsknar även i frysen. Använder man riktigt smör (som ger godare kakor) så härsknar de snabbare än kakor gjorda på margarin. Ett par månader brukar man dock kunna förvara kakor i frysen även då man bakar på smör.

Solaika
0

Jag har haft kakor i frysen över ett år utan att det har härsknat.

Does it become a walk?

/Ida

LovePoppy
0

Vad är härsknat?

JMax
0

Jag fryser in allt o det har inte varit några problem, har inte haft kakor som härsknat.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Åsa S
0

härsknat = blir dåligt, det blir en smakförsämring. Fett håller dåligt i frysen det är därför man säger att man kan spara magra köttsorter i frysen i upp till ett år medans fett kött + fet fisk ska konsumeras inom 3 månader, fettet fortsätter åldras i frysen.

2-3månader sedan känner jag definitivt den härskna smaken hos kakor men alla människor verkar inte ha lika bra smaklökar som jag har, för jag har alltför många gånger fått härskna kakor hos folk som tydligen inte känner smakförsämringen. + ofta har de en ton av gammal frysbox i smaken också.

Solaika
0

att det smakar gammal frys kan det absolut göra. Men härsket har jag då aldrig varit med om. Och det är då rakt inget fel på mina smaklökar, jag är fruktansvärt kräsen.

Does it become a walk?

/Ida