Dagens bak 2
Välkommen till tråden där vi efterhand kan fylla på med vad vi bakat under dagen :)
Bilder och text (gärna recept också) är mer än välkommet, med det är helt okej med bara text också
Så vad har du bakat idag?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Bra med en ny tråd! Det behövdes :)
Önskar jag får provfritt snart så jag kan baka mer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nästa vecka ska jag baka. Bild kommer då.
Inte dagens men likväl gårdagens (eller snarare sena kvällens) bak, apelsin och chokladmuffins.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

#3 Cocosbollar med A8? Hur gjorde du det? Det låter grymt gott!
#4 Oh så goda de ser ut!
Does it become a walk?
/Ida
Jag lät 3st A8-plattor smälta med smöret och honungen, Solaika.
A8-smaken kommer inte på en gång, utan smyger sig på smaklökarna efter en liten stund.

#6 Coolt, det måste jag testa nån gång :)
Does it become a walk?
/Ida
#4 Kan jag få receptet på dem? :D Får aldrig så höga och fina muffins :(
Emma
#8 Självklart kan du få receptet! Dock så kan jag inte klistra in texter på iFokus sedan uppdateringen och jag orkar inte riktigt skriva om receptet igen just nu. Muffinsen är i alla fall från boken Njut av bakverk (de där riktigt små röda kokböckerna) och är egentligen bara på chokladmuffins, apelsinen har jag lagt till själv efter tycke och smak.
Ska försöka få upp ett eget inlägg om muffinsen imorgon.
Värdinna på Fantasy
#9 Jag har också det problemet om jag använder mig av kortkommandon. Däremot funkar det om jag högerklickar och väljer "Kopiera" resp. "Klistra in" - kanske funkar det för dig med? :)
Mvh Felicia
#10 Dessvärre funkerar det inte med att högerklicka heller. Men jag tar tag i mig själv nu och skriver om receptet i ett nytt inlägg.
Värdinna på Fantasy

#12 Vad gott det såg ut! Ser ut som att ni har fått en helt perfekt konsistens på brownie bottnen.
Värdinna på Fantasy

#13 . Tack, ja det var jätte gott! Men väldigt mättande !! :) jag ska nog göra lite minde "bakelser" nästa gång. :)

Ooh, det såg smaskigt ut!
Does it become a walk?
/Ida

ska strax ställa mig och göra Chokladkakor. Få se hur det blir med gips på vänster arm
Idag har jag bakat hamsterkex :) Kanske inte räknas som ett bakverk, men jag blev väldigt nöjd med dom eftersom jag kom på receptet helt själv. Utan grund alls, och dom blev bra och hamstrarna gillar dom. Jag ser det som ett steg till mot att kunna komponera helt egna recept på bakverk också.
Värd på Choklad iFokus

Jag har för första gången testat färdig mjölmix som man blandar med jäst och vatten, dem blev riktigt lyckade :D
Idag blev det bakning trots att jag inte kände mig pigg på fm, huvudvärk och nere.
Men bakning är som balsam för själen, nu är jag hyfsat pigg igen så det blev Kardemummakaka, Cookies, Brownies, och Pannbröd gjort av youghurt.
Måste väl ha något att doppa till kaffet under Melodifestivalen.
Tatsu
Idag hittade jag på, och gjorde, "(Dolfens) cocosbollsmuffins". 
Sätter in en bild i bildtråden.
Jag har inte bakat på länge, håller på att bryta ihop. Fast imorgon ska jag baka choklad/sockerkaka med fudgeglaze :)
Värd på Choklad iFokus
Idag blev det morotskaka i långpanna ^^
Mvh Felicia
Just nu står hönekakor på jäsning :D
Mvh Felicia

#25 Ååh, mums!!
Does it become a walk?
/Ida
Här är hönökakorna. Nästa gång blir det fler men mindre, och så ska jag kavla dem så de blir jämna. Men de är jättegoda :)
Mvh Felicia

# 28 ser jättegoda ut!

#28 *dregla*
Does it become a walk?
/Ida
Mitt dagsverk: småbröd i diverse former, inklusive brytbröd, med sesamfrön. Första gången jag försöker mig på SP också så får se om jag lyckades eller inte. Och så hoppas jag på att färgen ligger till sig lite mer för den benvita till vänster är lite för ljus.
Note to self: Köpa större hjärtformade pepparkaksformar samt ringa mormor och tacka för att jag fick hennes gamla oanvända hushållsassistent (20 år gammal och fungerar utmärkt).
Värdinna på Fantasy

I dag har jag gjort sugarpaste..har ingen bild, inte så intressant ;) men den blev rikigt lyckad ;)
#29 #30 Tack :)
#31 Mums!
Mvh Felicia
#28 bröd behöver väl inte vara jämna i "kanterna"
jag plattar ut degen med händerna, går lika bra det tycker jag. Iaf när jag bakar matbröd.
När jag baka vanliga bullar då använder jag kavel förståss.

idag har det blivit korintkakor =) smaskens..
Och en tårta, men bilder kommer så småningom, inte riktigt klar ännu…

# 36 Mycket bra gjort för att vara den första gången.

#36 Verkligen bra! Jag har hittills aldrig någonsin lyckats med en kaka/tårta på det sättet

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#36 Din botten såg jättefin ut! Har en sån i ugnen just nu och hoppas på det bästa ;)
Värd på Choklad iFokus

Idag har jag bakat 3 satser kladdkakemuffins. Hälften med en smält A8a på och en sats laktos- och glutenfritt. Sen har jag gjort snabbhavrekakor och chokladbollar o nu håller jag på o sätter en deg för hönökakor.
Does it become a walk?
/Ida
Bakade bullar idag :) Vanlig vetebrödsdeg, som jag med första deghalvan gjorde snurror/snäckor av och fyllde med smörkräm, mandelmassa och lite florsocker. Andra halvan blev mer genomtänkt och med sån form jag vill ha - knutar med smör, finriven mandelmassa och florsocker. De gräddades utan pensling med ägg. När de hade svalnat penslade jag på smör och strödde över florsocker. Mums!

Mvh Felicia
#42 De ser ut att vara himmelskt goda!
Värdinna på Fantasy

#38-40 Kära hjärtanes vad snälla ni är =) Hoppas den smakar lika gott också. Den ska ätas ikväll. Ska försöka ta bild på den innan den äts också så ni får se.
Glömde skriva igår att jag bakade havreflarn med russin i. Jättegoda är de!

Låter ljuvligt!

Smarrigt!!! allt låter så gott…
Idag har det blivit bakning av sockerkakan som ska fyllas och dekoreras imorgon när vi ska fira pappa. Körde på samma vanliga sockerkaksrecept x 2,5 men ett ägg mindre, nästan dubbelt så mycket smör och lite citronsaft. Har ju inte kunnat tjuvsmaka men kakan verkar ha en perfekt saftig konsistens. Ska bli väldigt intressant och se imorgon om den blev mer finkornig eller ej.
Värdinna på Fantasy

banankaka på morgonen =)

Igår gjorde jag en sockerkaka, den blev så där, hade ingen bakpulver kvar, så det blev bara en tsk, men den gick och äta i alla fall :)
Jag bakade vanliga muffins med vit choklad i lördags :)
Mvh Felicia

#54 Åh va gott det såg ut med jordgubbar på!!! Har du sockrat på de också? Yummie!!!

Japp, körde me florsocker för trevlighetens skulle ;)

Yum yum yum yum!!!
Does it become a walk?
/Ida
Mums vad gott! *blir baksugen nu*
Ska nog ta fram en bulle ur frysen… *s*
Mvh Felicia

Kul idé :)
Does it become a walk?
/Ida

idag blev det, chokladmuffins, men inte gjort ngn frosting ännu… Lite rosenbröd, och massor med goda havrebollar…'
=)
I förrgår:
Testade ytterligare en variant av mina cocosbolls-muffins. 
Skulle, om denna, kunna lägga till ett annat bakverk i "namnet". 

Hej ska baka mocca bakelser i dag
Häromdagen blev det nöttoppar. Hittade inte riktigt ett recept jag ville ha men det blev rätt bra ändå ;) Däremot har de blivit alldeles mjuka och "saftiga" i konsistensen av att ligga i plastburk. De klibbar nästan ihop… Någon som vet vad felet beror på? Inte kan det väl vara att jag tog 2 äggvitor istället för 1 ägg? *s*
Mvh Felicia

i plastlåda!! Det är felet.. tyvärr har jag lärt mig det oxå, den hårda vägen..

Hej får främmande i etfermiddag så hag ska baka morotskaka och lägga i hop moccabakelserna smask

Åh vad gott det ser ut #63!!!

i går blev det rulltårta med moccakräm ;)mummmms!

jag har också bakat rulltårta med kokos med marsankräm :D gott!
Tack så mycket #68. Dom blev väldigt populära på jobbet.
Gjorde min absoluta favoritkladdkaka härom dagen som jag sitter och smaskar lite på nu när jag "bakar" på min kommande hemsida 
Värdinna på Fantasy

#78 oooh, gimme gimme! 

Mmmm, sitter med våldsam tandvärk och suktar mig 
Har bakat:butterkaka+ vanliga bullar,syltkakor,halvmånar,aftereight kaka,
Dottern har bakat cockies + muffins

#82 Delar du med dig av recptet?
Bovetelimpa
4 dl dinkel-/vetemjöl
1 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön (naturell)
1 dl pumpakärnor (naturell)
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 dl torkade aprikoser
1 äpple
½ dl honung
4½ dl naturell yoghurt
1. Sätt ugnen på 175°C
2. Blanda alla torra ingredienser
3. Fixa frukten i små bitar
4. Blanda honungen och yoghurten med frukten och rör ner med resten
5. Häv ner smeten i en smord/mjölad form och toppa med frön/gryn och mjöl
6. Grädda på nedersta falsen i 60 min
7. Stjälp ut brödet på galler, låt svalna under duk.
Till ett fikakalas i eftermiddag - en långpanna kärleksmums/mockarutor, lila minidammsugare, biscotti med anis och vanilj, och havrekakor med vit choklad, torkade blåbär och lavendel.

#85 Va läckert det låter! Inga bilder?
Does it become a walk?
/Ida

Chocolate chip cookies
225 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
3/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
175 g mörk choklad
175 g mjölkchoklad
Rör rumsvarmt smör, Socker och vaniljsocker poröst. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda mjöl, kakao, bikarbonat och salt - vänd ner det i smeten. Hacka chokladen i grova bitar, rör ner i smeten.
Rulla golfbollsstora kulor i handen och lägg på en bakpappersklädd plåt. De flyter ut en hel del så 8-12 kakor per plåt brukar vara lagom.
Grädda i 175 grader, 10 minuter. De ser knappt klara ut efter 10 minuter men det är dom! Låt dom bara svalna ordentligt på plåten så går det lätt att flytta dom sen.
Receptet är från http://mingodasida.blogspot.com/

Ojoj va farligt gott allt ser ut :D man blir väldigt sugen på att baka en massa nu :) Bra me lite tips så här på va man kan göra för gott!
#86, inte just nu. I kameran. :)
#86 Tack snälla för receptet.

tack tack tack! :D
menade #87 förstås, tack för receptet.
Tror inte jag skrivit med att jag har bakat Mandelkubb. Det var ett tag sedan, men de blev bra förutom att de smakade liiite för lite bittermandel (ska ta mer essens nästa gång) :)
Mvh Felicia

#89 Stoppa in dem i datorn då ;P Jag vill ju see!
Does it become a walk?
/Ida

Varsego #92! :]

Mmmm, de ser sannerligen chokladiga och goda ut!
De ser verkligen kladdiga ch goda ut! Mums.
Igår: dolfens cocosbollsmuffins.
Åts med plenty grädde på, som smaksatts med arrak. 
Synd att man inte kan ge och få smakprov här.
#100 Vilket härligt bord!
Värdinna på Fantasy

#100 Ojojojoj vilken flit
! Jag som är superstolt om jag bakat en enda sort eller en hembakad tårta…
Ser kanongott ut!
#101,102,103
Tack, jag älskar att baka. (och tyvärr provsmaka) det är mitt sätt att koppla av och inte tänka på alla bekymmer man har.
Tårtan gjorde jag en vanlig botten med fyllning av skogsbärs mousse, pyntad med riven choklad och blåbär+ maränger.
Inte så söt och sliskig utan alldeles lagom.
(jag har även några sorter på lut i frysen som vi inte tog fram)
Lite skoj med den rivna chokladen, den blev statisk så det for iväg åt alla håll, när jag satte över plastkupan så drog chokladen iväg uppåt på den. Fattar inte varför det såg väldigt roligt ut.
Tatsu

Men oj så fin!! 

Tack för det!

OMG vad gullig! :D
Vilken söt tårta

Mmmm, så gott!
Riktigt goda ser dom ut.

#110 Så GOD den såg ut!
#114. Det lät mumsigt med nötter i.
Själv gjorde jag en tårta till min man som fyllde för nån dag sedan. Tråkmånsen ville absolut ha en gräddtårta så jag gjorde en med persiko, och passionsmousser. Var tvungen att testa att spritsa lite korgmönster. Med varierande resultat haha.

Idag bakade jag en mjuk chokladkaka, men den sg lite tråkig ut, så jag dekorerade med färgat Socker :D

igår så bakade jag hederliga kanelbullar =)

#116 Den såg ju riktigt häftig ut hehe :D smarrigt!

haha tack :D

Igår blev det Dammsugare och chokladgrottor samt en solroslimpa

Igår bakade jag citron muffins och gjorde en frosting av philadelphia och lemoncurd. Goda och syrliga!

#124 Är de där platta brysselkex? De ser ut som havreflarn ;)
#125 Vilka sötnosar!
Does it become a walk?
/Ida
#126 Ja det ska vara Brysselkex, men nåt gick galet.
Håller med dig om att det liknar havreflarn

I söndags bakade jag Hallonrutor med maräng. De är fruktansvärt goda, och jag kom på receptet själv ^^
100 gram smör
1 dl mjölk
3 st äggulor
2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 dl frysta hallon
Smält smöret och tillsätt mjölken. Vispa äggulorna och sockret fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker väl. Häll i det smälta smöret med mjölket i äggsmeten och vispa lite till. Tillsätt mjölblandningen försiktigt och rör till en slät smet. Rör sedan i hallonen och häll smeten i en långpanna eller något mindre form.
Marängen:
Vispa 3 äggvitor tillsammans med 3 dl strösocker till en vit fluffig marängsmet. Bred ut den över kaksmeten.
Grädda i 175 grader ca 25 minuter. Kakan är klar när marängen har fått lite färg (öppna med fördel inte ugnen innan dess).
Mvh Felicia

#129 Oj, lät jättegott, vad duktig du är!
#130 De är ljuvliga
Tack ska du ha!
Mvh Felicia
#129 Vad goda de såg ut, vi äter inte hallon hos oss men det måste gå att byta ut till andra bär, det måste jag testa någon dag.
idag har jag bakat: Kardemummakakor, Vaniljhjärtan ( det ska pudras florsocker över) Pannbröd och Rågbitar.
igår blev det Bregottkakor och Kolachokladkakor med vit choklad.

#129 vad häftigt! De både såg och lät jättegoda, får nog testa någon dag 
Jag har gjort en tårta med hasselnötsmaräng botten och chokladkolakräm på - den står i frysen just nu och ordnar till sig fint inför morgondagen :)
#129 Oj vad dom såg goda ut!

Idag har jag bakat pitabröd som blev lätta och puffiga + jättegoda till lunch (jag hade hemgjord falafel i dem)
På eftermiddagen bakade jag wienerbröd, de blev inte lika fina som på bilden i boken Bröd av Jan hedh och degen sprack lite grann vid kavlingen och liknande men goda vart de och jag vet ju att det är äkta vara i dem ex, riktigt smör.

Åh kan du inte lägga ut receptet på pitabröden?
#137 Å gud så gullig! 

Idag har jag bakat pytte-chokladmuffinsar (småbrödsformar). Skyller på att barnen ju måste få nåt gott att fika på i helgen….
Ska verkligen försöka att hålla mig så långt ifrån som möjligt…. Borde borde borde INTE äta sånt.

Jag bakade maränger :) va längesen! Hann inte ta någon bild för gubben åt upp dom fort som attan hehe :)

Super!!
Tack Hoppis
Igår/natt blev det kladdkaka och vegananpassade vaniljbullar. Bullarna blev rikitigt goda även om jag glömde av dem så de blev lite för torrra i överkant.
Värdinna på Fantasy
Jag hänger på här lite :) Jag har bakat en sockerkaka med hallon o blåbär. Från Leilas kokbok! Väldigt god och saftig kaka måste jag säga.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Wow vad duktiga ni är allihop!! Ser supersmaskigt ut!
Bakade två trekornsbröd igår :P

Mvh Felicia
Idag har jag bakat två olika sorters mini beskvier. En vanlig chocklad beskvi och en med citronsmörkräm m smak av hallon och vitchocklad topping ur nya receptboken sommarens söta. Det blev jätte smarrigt. tyvärr blev det lite för lite fyllning och så gick spritsen sönder så formen blev inte den snyggaste, men kanske näsa gång man försöker sig på dessa… Ska försöka lägga upp ett foto senare…..

Åh.. den ser verkligen super god ut #156 ! :D

Tack :D

Slängde ihop lite kolakakor och syltgrottor idag på morgonen.

Jag bakar för fullt - men bara bröd just nu. Bagels med kanel och russin är dagens prestation :)

#165 Oh men oooh så gott det såg ut
Does it become a walk?
/Ida
Igår bakade jag "Mors Längder" som finns i boken "Rosendahls trädgårscafé" ;) Underbart god deg, minst sagt, men utseendet på längderna går väl att diskutera. Första gången jag gjorde längder faktiskt *s*
Mvh Felicia

Har idag pysslat ihop lite kladdmuffins toppade med mörk och vit choklad. Till det serverades vispad grädde. Mumma

Härligt att höra om alla godsaker som ni bakar ^^<3 Massa bra tips på va man kan göra för gott :)
Själv så gjorde jag en stor sats me ökensand idag igen :) så goda!

igår bakade jag nötchokladrutor, glutenfria ;D hann ta ett foto, sedan var de slut XD

Kanske inte riktigt räknas som bakat, men idag stekte jag äpple med sirap och kanel och hade lite vaniljglass till, enkelt, men såå himla gott! ^^
Oj, i veckan har jag bakat fruktbröd, sesamlöv, kaddkaka två gånger och igår blev det björnbärsparafait och maränger :)
Värd på Choklad iFokus
Igår blev det "skrädmjölskakor" - brödbullar på vetemjöl, skrädmjöl (havremjöl) med helhavre i.
Idag har jag bakat hallongrottor *muuums*
Mvh Felicia
En överarbetad tårta till min lillebror som fyllde 12 år igår
Kokos och limemousse som fyllning. Sen marängsmörkräm under täcket av MMF.
Limemoussen va sjukt god! MMF gör jag aldrig mer
Helt omöjlig att jobba med.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Just nu står årets första rabarberpaj i ugnen. Och fler lär det bli 
#175 Är så himla sugen på att göra smulpaj med rabarber. Har inte ätit det sen mina föräldrars rabarberplanta slutligen gav upp för något år sedan. Inte vågar jag köpa rabarber i mataffären heller för de ser så träiga ut 
Idag har jag bakat kladdkaka och mina specialformar med sockerkaka står på avsvalning så att jag kan fylla skapelsen sedan med kokosmousse. Gjorde mycket mousse så jag ska kunna täcka kakan efteråt också så jag hoppas det räcker. Sedan har jag även första omgången av blåbär och hallonmuffins i ugnen. Sjukt läcker färg på smeten så jag hoppas att de blir fina när de är klara. Dessa ska imorgon dekoreras med citronfrosting och kanske färska blåbär/hallon om jag orkar ta mig iväg till en vettig mataffär.
Värdinna på Fantasy

#176 Å men så synd att den gav upp! Du får köpa en ny planta i present till dom, Dom kan ju inte vara utan rabarber heller
.
Så gott det lät med de där muffinsen!

Idag har jag bakat bullar. Fast glömde äggen i affären när jag packade kassen så fick cykla tillbaka och hämta dem när jag insåg att det blev svårt att pensla bullarna utan ägg 

#176 Jag har massor av rabarber som du kan få! Min mamma bokstavligen slänger rabarber efter mig varje gång jag är hos mina föräldrar. Deras rabarber är så stora att det mesta går till spillo. De hinner inte äta upp ens hälften.
#184 De såg riktigt goda ut! *dreglar*
Choklad-drömmar med hackad choklad i.

Jag har bakat till de gamla på boendet jag jobbar på.
Det har blivit kladdiga chokladmuffins, riktigt smarriga bärmuffins och kokostoscakaka
hade massa olika slattar av mjöl kvar, lite gryn, lite kli osv… Så jag kokte gröt och bakte bröd.
Hann nästan smaka på dem själv innan ungarna o gubben käkat upp dem 
Därmed lyckades jag inte få några foton på dem heller men de såg smarriga o högjästa ut 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"

Snacka om läskad jag är nu :O
Har skrivit ner receptet till Choclate chip cookies, dom såg riktigt smarriga ut :)
För ett litet tag sedan blev mina mandelkubb klara ;) Trots att jag hade betydligt mer bittermandelessens än vad som stod i receptet smakar de knappt något alls. Som sist -.-'
Mvh Felicia
Jag har gjort massa blåbärsmuffins, eftersom vi har plockat blåbär och "måste" göra något av dem. Tråkigt att bara frysa in :)
Nu ska jag promenera eller springa några kilometer så man kan unna sig en muffins eller två senare 

#194 Mums den såg god ut!
Jag bakade en marängtårta med massor av jordgubbar på. Dock hann jag aldrig ta bild på den =)

#195 Mmmm det lät kanongott!
Är väldans sugen på nåt marängigt nu, men det är ingen annan så det känns bortkastat att göra nåt sånt…. Tråkigt…

Imorn ska jag baka kladdkaka
mums..
Recept:
4 ägg
6 dl socker
4 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
3 dl mjöl
200 g smör
100 g marabou mjölkchoklad
2 krm salt
Gör så här:
Vispa ägg och Socker. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och chokladen. Blanda den smälta chokladen i smöret och häll det i äggen och sockret och blanda sen i alla torra ingredienser.
175 grader i 33 min (varmluftsugn)
Med tanke på vilken succé gröt-brödet gjorde hos min familj, så gjorde jag om'et
Kul att experimentera med olika sorter. Att baka eget bröd drygar ju ut ekonomin nåt enormt, men ack så tråkigt att bara använda vanliga gamla degvätskan. Nästa gång blir det potatis, el hemmagjord fruktsoppa som bas. Har fått massor av tips från mormors gamla handskrivna "lösblads-bak-kokbok"
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"

Dottern o jag har bakat sega chokladmuffins i dag. Mums!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#200 De blir ju perfekt till barnkalas!!
Festligt med bokstavsströssel, det har jag inte sett förut.
ÖB har bokstavs strössel + en massa andra strössel och garneringar till en billig peng. Brukar hamstra när jag är där, barnen tycker att det är roligt att försöka hitta "sina" bokstäver när vi bakar ihop.
Tatsu

Denna tråd blev så lång och seg så jag har startat en ny tråd, dagens bak 3
Eftersom en ny tråd finns låser jag den här.
Mvh Felicia