Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 7329 ggr
Hayley
3

maräng kaka?

Fick ett ryck nyss och eftersom jag har hela 4 dagars ledighet denna veckan vill jag baka *aka bränna ner köket*. Visste dock inte vart jag skulle lägga inlägget så flytta gjärna om det hamnat fel =)

Tittade på tv och där åt dom maränger, något jag skulle vilja pröva på att göra. relativt stora, inte sånna små som man köper i affären. Men jag undrar om någon vet hur man gör dem? ett idiotsäkert recept? Jag i köket = katastrof men killen kommer på torsdag och tänkte överraska honom *förhopningsvis med maränger och inte ett nerbränt kök*

lovar att skicka bilder på dem sedan ;) om någon har recept.. gjärna ett som börjar med: man tar bunken i höger hand…^__^,

Hayley
0

förresten, hur länge håller dom sig? någon som vet?

april4
1
Marängkaka

Marängkaka

3 äggulor
150g smält margarin
1,5 dl socker
4 dl vetmjöl
2 dl mjölk
2,5 tsk bakpulver
--------
3 äggvitor
3dl socker
3 dl röda vinbär

Vispa äggulorna, det smälta margarinet och sockret poröst
rör ner vetemjölet, bakpulver och mjölk.
Häll smeten i en långpanna.

Grädda på 175 grader i ca 20 minuter.
Sänk sedan värmen till 150 grader.

Vispa äggvitor och Socker hårt
Rör ner de röda vinbären
Häll marängsmeten över kakan

Grädda på 150 grader tills marängen fått färg.
Skär till fyrkanter och servera
Går utmärkt att frysa in.

Solaika
0

Jag kan verkligen ingenting om maränger och har dessvärre inget idiotsäkert recept. Jag kan säga att maränger håller i princip hur länge som helst bara de skyddas från fukt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Hayley
0

#2 nice tackar :D fast jag var mer ute efter ett recept till bara marängen i sig. *är kass på att förklara jag vet* Men sånna som man kan kpöa i påse i affären när man ska göra typ glass o marängsvish? men kan man använda sig av samma princip?

3 äggvitor
3dl socker

Vispa äggvitor och Socker hårt och sedan klicka ut på en form?

#3 oh så en liknande tupperwearburk skulle funka finfint att ha dem i mao? :)

Hayley
2

aahaa av någon anledning har jag en hög gamla kokböcker och hittade receptet! :D

Ger ca 20 stora.

6 st äggvitor

3DL socker

en nypa salt

Sätt ung på 150 grader.
Vispa äggvitorna på medelhastighet tills de bildat ett fast skum.
Tillsätt Socker och en nypa salt, vispa ca 6 min på högsta hastighet. Smeten ska bli blank och ej grynig när man tar lite mellan fingrarna. Vik försiktigt ned eventuell smaksättning i smeten.
Klicka ut på plåtar.
Ha i ugnen ca 50 min, tills ytan är krispig och insidan seg.

På torsdag ska jag baka :D håll tummarna på att jag inte bränner ner köket :P

Hoppfull
1

Ja, precis en nypa salt eller ett par droppar citron så blir de kanonfina!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hayley
0

hmmm måste ha gjort något fel för mina blev aldrig pösiga ^^vispade i nästan 20 min med elvisp men inget hände.. hahah nu står de i ugnen och ser ut som sånna dära mjuka pepparkakor från norrland eller vad dom nu heter… få se om de går att äta :P

Tequiero93
0

Oj! Man ska väl inte visap de SÅ länge? :O

Hayley
0

nej det stod 6 min men det blev aldrig något fluff^^får pröva igen när jag har mer ägg :P

hus-musen
0

Om det är fukt i skålen eller om du råkat få med lite äggula så blir det inget fluff!

Qui dormit, non peccat

Hayley
0

hmm kan ju vara det med. som sagt, ska prova igen på nytt när jag har köpt ägg igen =)

Hayley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Misslyckades med att få upp dem på höjden ^^dom blev ganska kompakta men rätt goda endå :) ska pröva igen nästa vecka o se om jag kan få bukt på receptet..verkar inte kunna få smeten tillräckligt hård….

Solaika
0

Det ser jättegott ut Skrattande

Does it become a walk?

/Ida

Hayley
0

tack :D

Hoppfull
0

Tycker oxå att det ser jättegott ut!

Som någon annan skrev så räcker det med pyttelite fukt eller äggula så får du inte äggvitan hård. Testa igen ska du se att det funkar!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hayley
0

#15 ska vänta till löning så ska jag ge mig på det där igen :P nu har jag fått blodad tand för bakning, visste inte hur något sådant kunde vara så avslappnande? väl behövligt iaf :D

Solaika
0

#16 Se till att du alltid har god tid på dig när du bakar så är det avslappnande iaf ;)

Does it become a walk?

/Ida

Hayley
0

#17 oooja, god tid och ingen telefon ^^jag är människan som glömmer av ALLT när jag pratar i telefonen, höll på att bränna ner köket igår när jag kokade makaroner och pratade i telefonen..suck..glömde av makaronerna och kom ihåg den när nästan allt vatten var borta..hehe..

Solaika
0

Hahahaha, det är därför man sätter timer ;)

Does it become a walk?

/Ida

Oriel
0

Det är riktigt svårt att få till en bra maräng =)

-' Rebecca Johansson

FeliciaS
0

Jag gjorde maränger rätt nyligen ^^
Det brukar alltid gå bra, förutom att de inte är klara efter 45 min i ugnen utan måste alltid stå kvar där under natten (inte med ugnen på då).

#12 Det ser ut som Småkakor - som jättegoda sådana ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hayley
0

#21 hehe dom är rätt stora, ca 20-15 cm i diameter *tror jag det heter*.. låter du dom stå i ugnen underhela natten? hur länge har du dom i ugnen med värmen på då? jag får dem aldrig att bli fluffiga dock :( vet inte vad jag gör för fel..

Tequiero93
0

# 21Jag brukar ha de i ugnen hela natten med ;)

Roam
0

marängerna jag har ´köpt på coop är enorma, med choklad och hårda/sega,,, och supergoda.. några som testat dom????

har inte lyckats göra likadana.. Gråter

Hayley
0

#24 det var sånna typ som jag försökte mig på att göra..hehe

Roam
0

mina jag har gjort blir aldrig lika kompakta….. som deras…

undrar om man kan smita in i deras bageri ….. å tjuvkika…

Mitralis
0

Läser i min bok Finns det nånting som äter getingar? Och 101 andra frågor.

Det är en som har samma problem med marängerna. Skummet blir inte hårt.

Några svar på vad som kan ha gått fel är.

Använd rena, torra redskap, fria från diskmedel och fett. (Vet inte hur det blir med sköljmedlet från diskmaskin heller).

Innan äggvitorna har bildat ett hårt skum räcker det med en ynka liten droppe matolja, grädde eller fet äggula för att fördärva marängerna.

Äggen kanske var för färska. Vitor från ägg som är mindre än 5 eller 6 dagar gamla går inte att vispa.
Jag antar att proteinmolekylerna utvecklar tvärbindningar mellan sig när äggen blir äldre och därigenom gör så att äggvitan kan hålla kvar bubblorna.

Hoppas du lyckas bättre nästa gång =)

Roam
0

kanske så att det används andra tillsater ute i handlen…typ coop

Scoobi86
0

Gud vad sugen jag blev på att göra maränger nu :)