Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1586 ggr
Scoobi86
0

Tårtbekymmer

Jag och min syster skulle göra en tårta och täcka med hemgjord sp. Problemet var att vi ville ha tårtan liksom "kantig" inte fyrkantig eller så utan mer att "toppen" skulle vara rak och inte runda kanter.Svårt att förklara…tänk er en sådan hög svart hatt sm trollkarlar har, mer den formen och inte som en prinsesstårta tex som är ganska rundad. Vi spacklade med grädde och jag kom på att man kanske borde spackla med något "hårdare", smörkräm kanske? Någon som har förslag på hur man får tårtan jämn och "kantig" och fin? Jätteglad för alla tips! :)

april4
0

Jag gjorde en gräddtårta i helgen och den blev precis som du beskriver. Som tårtbotten hade jag Solaikas recept och tårtan blev väldigt hög och fin. Sen skar jag bort alla ojämnheter och efter det fyllde jag den.

Sen fick den stå i kylen över natten och dra sig. Sen använde jag vispad grädde med lite knivsudd bakbulver i och spacklade hela tårtan och garnerade den. Du ser bilden i tråden "bildtråd". Den är garnerad med ananas, choklad och grädde.

Scoobi86
0

HUr blev den, som "hatten" eller prinsesstårtan? :) Tänkte på det receptet…blir det inte väldigt mycket tårtbotten i tårtan och lite för lite fyllning? För jag brukar få problem när jag vill ha mycket fyllning, att det antingen rinner ut på sidorna eller att tårtan blir just så som jag inte vill ha den, dvs rundad när man lägger på den sista bottnen….knepigt det här med tårtbak! :)

april4
0

Den blev som hatten. Tårtbotten blev helt perfekt likaså fyllningen. Om det rinner utanför, så ställ den i kylskpet ett tag, sen tar du en spatel  och drar längs med kanten och får på så vis bort all överflödig fyllning. Sen kan du spackla. Titta på bilden av min tårta i tråden "bildtråd" så ser du.

Solaika
0

#2 Är fyllningen bara tillräckligt stel så rinner det inte alls nåt utanför och sen är det alltid bra att ställa i kylen en natt eller iaf några timmar så allt får sätta sig innan man täcker.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida