Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 3023 ggr
Susanne
0

Sockerkake recept efterlyses.

Kan inte hitta ett sockerkaks recept och jag får tuppjuck!
Sockerkakan ska ställas i kall ugn och gräddas under tiden ugnen blir varm.
När den är klar ska man peta hål i kakan och hälla på smält smör blandat med strösocker som då rinner ner i kakan och blir UNDERBART kladdig och söt.

Någon som vet vad jag pladdrar om?

Susanne Skrikandes *river sitt hår*

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

[Norum]
0

Inte en susning vad du pratar om faktiskt. Men låter ju hur spännande som helst! Hoppas att du får något napp så jag kan "knycka" receptet… :-)

tezzie
0

Jag vill oxå veta ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Hjersman
0

Har aldrig hört talas om denna kaka. Har du provat att googla " Hälla smält smör i kaka"?

AnneN
0

Jag vet precis vad det är för kaka du menar, men jag kan inte för allt i världen komma på vad den heter =/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Hur går det med receptletandet? Hittat nåt än? Är ju nyfiken… :-)

Susanne
0

Nää, hittar inget trots idogt letande Skrikandes
Jag lägger ner letandet ett tag, förr eller senare borde det dyka upp.

Susanne Glad

Susanne Glad

tezzie
0

neeej, sluta inte leta… Vi är många som vill ta del av det =)

[Norum]
0

Hittade detta.. Är det något sånt du menar?

Har för mig den typen av kaka kallas danakaka man gräddar en sockerkaka utan smör, delar den till 2 halvor. Man kokar smör, mjölk och vaniljsocker, sedan dränker man in de 2 sockerkakshalvorna med smör-mjölkblandningen och klistrar ihop kakan igen så den ser ut att vara hel igen och sedan får den stå i kylskåpet i några timmar innan man skär den, den brukar också vara saftig.

Här är ett sånt recept (det lär nog finnas flera varianter)

3 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande

Vaniljfyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

ev.Garnering
1 msk florsocker

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt.
2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.
4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till 2 halvor, fördela smörblandning över halvorna och klistra ihop kakan, låt den svalna.

aliciia
0

#8 det är väll typ silviakaka ;)?

Mandysan
0

Här finns ett recept på Smörhålekaka (långt ner), antar att det är något liknande du menar =)

Susanne
0

# 8 och 10, tyvärr stämmer inget av recepten men jag uppskattar verkligen att ni försökt hjälpa mig att hitta det.

Susanne Glad

Susanne Glad

[Norum]
0

Om du skulle hitta rätt recept så hoppas jag att du delar med dig.. :-) Blir ju nyfiken..

tezzie
0

Hur går det susanne? Hittar du receptet? Jag är väääääldigt sugen på en sockrig och kletig sockerkaka nu ;)

Susanne
0

Nää, denna liknar dock orginalet om man tar bort saften (enl. bilden). Jag ska prova att hälla över 150gr smält smör blandat med 1½ dl strösocker. Återkommer när den är smakad.

http://www.matklubben.se/recept/sockerkaka_med_flaederblomssaft_36421.html%20-%2056k%20-

Susanne Glad

Susanne Glad