Hallonkaka
#0: SÄ gott. Hur gör du vaniljsÄsen?
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Oh vad gĂ„tt det ser ut đđ„°
#1:
portioner6 - 8 personer
1 vaniljstÄng
2 dl vispgrÀdde
2 dl mjölk
1 dl strösocker
4 Àggulor
Gör sÄ hÀr
HÀll mjölken och grÀdden i en kastrull. Snitta vaniljstÄngen och skrapa ner kÀrnorna i grÀddmjölken. LÀgg Àven i vaniljstÄngen. Koka upp och lÄt koka ett par minuter. Ta upp vaniljstÄngen och lÄt svalna.
Vispa Àggulor och Socker pösigt. TillsÀtt lite av grÀddmjölken och vispa lite till. HÀll Àggblandningen i kastrullen med grÀddmjölk. LÄt sjuda sakta pÄ svag vÀrme, utan att koka, under vispning tills den tjocknar. Den fÄr inte koka, dÄ skÀr den sig. Kyl sÄsen.
HH đ
- Redigerat 2022-03-29 17:32 av Soligajag1
#1:
Tack sÄ mycket!
Recept nedan , enkelt att följa ! đ
VarsĂ„god đ
HH đ
#2:
Tack sĂ„ mycket !! đđ„°
HH đ
#4: Brukar undvika recept med enbart Ă€ggulor eller Ă€ggvitor. Resten av Ă€gget brukar bli liggande tills det har blivit dĂ„ligt, för jag glömmer att anvĂ€nda det till nĂ„got annat. đ„Ž
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Vad gott det det ut!
Smaskens!
https://www.koket.se/hemlagad-vaniljsas
HÀr kommer ett annat recept som jag gjorde , hade i mer Àkta vanillinsocker .
SĂ„ enkelt och gott , bra recept.
HH đ
#6:
Okej , det gÄr att göra en tÄrtbotten med Àggvitan , till en scharchwald till ex.
HH đ
#7:
Den blev mycket god !!
HH đ
#8:
Ja , det va smaskens. Tar en bit till kaffet idag .
HH đ
#10: Ja, det finns en hel del man kan göra med Ă€ggvitan, men det brukar inte bli av att jag gör det sĂ„ dĂ€rför blir Ă€ggvitorna liggande. đ
Till en silverkaka krĂ€vs fyra Ă€ggvitor, sĂ„ den Ă€r perfekt om man gjort vaniljsĂ„s. đ
#0 Wow, sÀger jag som aldrig bakar. Ser jÀttegott ut.
/Maria
#14:
Tackar !! đđ„°đđ
HH đ