Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 3142 ggr
-Cissi-
2014-11-22 20:54

Utan smör?

Behöver hjälp.. Är sugen på att baka nått men har inget smör/margarin hemma. Nån som sitter på nått bra recept?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Nareg80
2014-11-22 20:57
#1

Kladdkaka med rapsolja istället för smör! Jag lovar att det är supergott! Man känner ingen skillnad i smaken bara att kladdkakan blir mycket kladdigare och krämigare! Bakar alltid kladdkaka med rapsolja! En dl rapsolja motsvarar ca 100 g smör:)

tlover
2014-11-22 21:01
#2

alla mjuka kakor (muffins, sockerkaka m.m.) kan man byta ut smöret mot oja, jag gör alltid det då jag inte tål mjölk. Men jag har inte testat alla recept, bara inte stött på nån gång då det inte funkat. (man byter ut det mot samma vikt ev just lite mindre olja viktmässigt än smör).

l'm back

-Cissi-
2014-11-22 21:20
#3

Har däremot bara oliv olja hemma.. hur påverkar det smaken tro?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

tlover
2014-11-22 21:26
#4

#3 Det är väl inte det bästa men många veganska amerikanska recept har olivolja i sig, särskilt såna med choklad i sig. Men jag har inte testat det själv.

l'm back

-Cissi-
2014-11-22 21:36
#5

Har ju ingen choklad heller..

Varför har man smör i saker man bakar?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

tlover
2014-11-22 21:39
#6

#5 Jag tänkte typ "chokladmuffins" sånt som man gör med kakao.

Edit: sen kan man nog använda olivolja i andra bakverk, jag har bara främst sett det i amerikanska veganska recept med choklad/kakao i

l'm back

Annons:
hanniees
2014-11-22 21:39
#7

Du kan ju göra vanlig rulltårta med sylt eller mosade bär i! Man behöver varken smör, olja eller choklad i, och det blir supergott!:)

Mvh Hanna:)

-Cissi-
2014-11-22 22:01
#8

#6 Ah jag tänkte typ smält choklad.

#7 Super! Tack 👍

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

jagga-ewe
2014-11-24 07:35
#9

#5 - för att det man bakar ska bli saftigare. Om det inte är Småkakor, för då är fettet ofta bindande, håller ihop resterande ingredienser.

Bröd går nästan alltid att baka utan smör o kan vara lika gott med olivolja som annan olja.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

-Cissi-
2014-11-24 12:06
#10

#9 okej :) tack

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: