Baka utan gluten
Har ni förslag på kakor som är utan gluten från grunden och som är möjliga att göra tillsammans med ett barn? Jag skulle föredra om receptet var fritt från gluten från början och inte bara gjort glutenfritt. Jag är inte glutenintolerant själv så det här är nytt för mig. Både mjuka kakor och Småkakor vore bra.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Kokoskakor/kokostoppar.
Googla på "mandelkakor", finns en massa recept…
Kolla på Risenta:s hemsida, där finns också recept.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

#2 + #3 Tack för tipsen. De kan definitivt vara värda att testa. Verkar inte bli allt för dyrt heller.
Kolla efter lchf-recept också, en hel del är glutenfria.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Finns det något man kan baka med majsmjöl? Ger det smak av majs i kakor i så fall?Tror aldrig jag ätit något som det är majsmjöl i.
#6 Jag hittade recept på tortilla som använder majsmjöl.
#7 Tänkte mer på fika bak då jag ska planera sommarens stora kalas som är om två helger =). Min syster kan inte äta gluten längre men då hon inte vet vad det är hon reagerar på så vågar hon inte äta det glutenfria produkterna då de enligt henne inte är fritt från allt som finns i mjöl utan bara vissa saker är borttagna eller nått sånt =). Är inte så insatt vet bara att hon inte vill äta det. Vad kan man mer baka på potatismjöl annars? Rulltårta är inte min grej =).
#8 Jag har inte testat det än men jag funderar på att göra en smulpaj och istället för havreflingor tänkte jag använde mig av krossad mandel och hasselnötter. Det borde fungera rätt bra. Förmodligen kan du ha i flera sorters nötter om du vill. Har inte testat det som sagt men omöjligt borde det inte vara.
Annars… glasstårta? Med marängbotten?
Rismjöl, bovetemjöl med lite potatismjöl eller majsstärkelse kan blandas och göra de flesta kakor som är i stilen med pepparkakor, bondkaka m.fl. 😉
Finns även ett paket med Finax på orange paket som är helt vetefri och naturligt glutenfri för de som är riktigt känsliga, kan man baka på precis som allt annat. Laila har ett paket också som är underbart att baka med och mycket lik vanligt mjöl.
Sök gärna på lite recept, för det är lite skillnad då glutenfritt oftast kräver lite mer vätska.
(bakat gluten/vetefritt i några år nu)
Rulltårta med potatismjöl istället för vetemjöl. Jag brukar använda det här receptet till rulltårtebottnen http://cakingmyday.blogspot.se/2012/07/glutenfri-rulltarta-med-vit-kramig.html Chokladbollar med rent (glutenfritt) havregryn. Havre i sig innehåller nämligen inte gluten, men vanliga havreprodukter får innehålla upp till 5 % andra sädesslag därför måste man köpa glutenfria havregryn.
Jag hittade några sidor med glutenfria bakverk där mandel och/eller kokosmjöl används istället. Du hittar sidorna här: 1, 2, 3, 4.
Hoppas att du hittar några användbara recept i någon av länkarna! Det gjorde iaf jag och då är jag inte glutenintolerant men har känslig mage till följd av min sjukdom och får lätt ont och magkatarr så jag blandar lite och äter laktos och glutenfritt i perioder för att låta magen vila. Blandad kost är den bästa för alla, även om man inte är allergisk eller intolerant är det en hel del bra recept! :)
/T
#12 Jag är lite av en barnvakt till barnet ifråga så jag ansvarar inte för inköp av saker därför är det bra med alternativ!
#13 Ja flera olika alternativ är alltid bra att ha!
/T