Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1963 ggr
[tralala Livi]
0

gröngölingar

Hej! Då min gammelmormor gått bort och hennes födelsedag är snart, skulle jag vilja baka hennes favoritkakor… receptet hade hon inte nerskrivet och hann inte heller dela med sig det.. Det var en överdel och en underdel, som var spritsad. Den ena var färgad grön, den andra "vit"/naturlig kak-färg (alltså inte färgad) och där emellan var det någon slags choklad kräm. Hon kallade dessa Småkakor för gröngölingar, men misstänker att de inte heter så.. Någon som har recept/vet vad de heter? Tacksam för svar!!

Tessen
0

Var det en mjuk kaka eller två Småkakor som hon lade ihop med chokladkräm emellan?

/T

Tessen
2

Jag lyckades faktiskt hitta vad det är för Småkakor. Det är bara att den äldre generationen gjorde dom på det sättet att halva satsen färgades grön med karamellfärg och lade dom ihop med chokladkräm emellan.

Strassburgare kallas dessa Småkakor och jag hitta ett recept här bland annat och bland kommentarerna hittade jag detta som fick mig att förstå att det var dom du förmodligen menade
"Skrivet av  -----  2010-11-11 12:14

Jättegoda kakor! Min mormor gjorde dessa när vi var små och vi kallade dem "grönkakor". Hon gjorde halva satsen med grön karamellfärg och sedan lade hon ihop en grön och en vit kaka med chokladkräm i mitten. Riktiga barndomsminnen! Jag och syrran önskade oss alltid "grönkakor" till födelsedagen"

Vad för chokladkräm får du nog experimentera lite med men jag skulle gissa på att det är en tjock chokladganache som jag nyss la in receptet på i en annan tråd men postar här också:

Chokladganache

100 g mörk choklad (150 g för ljus eller vit choklad)
1,5 dl grädde

Smält chokladen över vattenbad.
Tillsätt grädden lite i taget medan du rör om.
Låt ganachen svalna innan du använder den.
Vill du ha en tjockare konsistens på den (om du till exempel ska spritsa den),så sätt in den i kylen en stund.
Tycker du fortfarande att den är för lös, låt den stå i kylen en stund till tills den är helt kyld och vispa sedan upp den med elvisp, då blir den fluffigare.
Använd gärna choklad av hög kvalité, dvs inte bak/blockchoklad.

Jag hoppas att du blir nöjd med receptet och att dom blir i närheten så goda som din gammelmormors!
Fint av dig att vilja baka hennes favoritkakor på hennes födelsedag trots att hon gått bort. Det är såna små saker som håller fina minnen vid liv. :)

/T

[tralala Livi]
1

#2 TACK! :D

Tessen
2

#3 Det var så lite så! Det är bara kul när man kan hjälpa till! Spritsade kakor är riktigt fint och den typen av Småkakor som man har barndomsminnen av är lite extra goda. :)
Lägg gärna upp en bild på dom och tala om hur du tycker att dom blev! Självklart blir det aldrig exakt som dom man minns från när man var yngre, men vem vet, du kanske tycker om dom riktigt mycket ändå :)

/T