Billigaste baket
Vet inte om någon har koll på detta. Men ville kolla det först innan jag sätter mig och börjar räkna själv.
Jag brukar baka åt ett katthem och känner nu att varje gång så skenar det iväg med kostnad för baket. Jag tänker alltid att jag ska göra det billigt och enkelt. Men till slut känns det som att det vore billigare att bara köpa färdigt och sedan skänka.
Jag vill ju kunna fortsätta skänka till deras loppis men det funkar ju inte om det ska gå på för mycket i pris i längden…
Vill såklart att det ska se aptitligt ut och fint. Samtidigt som krims krams lätt gör att det skenar iväg :/
Jag har ett recept på tokgoda muffins. Trots att de "bara" smakar sockerkaka så blir blir de oerhört läckra, alldeles saftiga och underbara. Går alltid åt som smör i solsken här hemma, även hos de som inte gillar muffins.
Till tolv muffins, som gräddas i 200 grader:
125 gr smör (går ev. att byta ut till margarin för lägre kostnad)
knappt 1½ dl (125 gr) socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker eller en knivsudd vaniljpulver
Vispa smör och Socker poröst, tillsätt äggen ett i taget (vispa samman innan nästa). Vänd ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Grädda i 15-20 minuter.
Man kan förstås smaksätta dem om man vill. Tips på smaksättningar: rivet citron- eller apelsinskal, en tunn äppelklyfta doppad i kanel, pepparkakskryddor (gör egen!), kakao eller en bit blockchoklad i varje, ett hallon eller två i varje…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Långpannekakor är ju enkelt när man ska göra mycket och det finns massvis med recept på sådana i olika smaker om man söker på det. Dom är enkla att dekorera med olika glasyrer, kokos, hackade nötter och strössel till exempel. Att dekorera behöver heller inte kosta någon mindre förmögenhet. Klipp ett litet hål i ena hörnet på en fryshuset, om du inte har spritspåsar hemma dvs, ha i smält choklad i påsen och spritsa ut små mönster på ett bakplåtspapper och låt stelna ordentligt. Det kan man ha att dekorera bland annat långpannekakor med. Bara fantasin sätter gränser där. Annars är Småkakor ett ganska så billigt alternativ, tex havrekakor, kolakakor, mördegskakor i alla former och med olika dekor med färgat Socker osv. Om man vill så kan man ju lägga några stycken i en liten cellofanpåse och knyta med presentatör så att det ser lite fint ut. Det är fint gjort av dig att stödja katthem! Jag själv virkar kattleksaker, erbjuder att sy kattbäddar och ska börja pyssla ihop smycken med kattberlocker på som säljs och pengarna skänks oavkortat till katthem. Tråkigt nog är det svårt att få sålt saker så jag önskar det fanns mer jag kunde göra för hemlösa katter är något jag bryr mig otroligt mycket om efter att jag adopterade min fina tjej på ett katthem år 2004(vila i frid lilla Alice
/T
Skurna chokladbröd är ju Småkakor som är billiga att baka men vackra att se på och goda!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Mördegskakor behöver man ju inte jättemycket till och de kan man ju variera rätt så bra :)
Mjuk pepparkaka, eller kanske någon sockerkaka..
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Oj tack för alla fina tips :D
Jitterbugg är min favoritkaka just nu, mördegskaka ripplad med maräng. Väldigt billig men pysslig och rolig att baka, och den känns väldigt lyxig när man äter den! Min mamma har stött kardemumma i mördegen, det är kanongott!
Recept, utan kardemumma.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg