Studenttårta
Jag vet jag kanske är lite tidig men bättre de tycker jag :P Jag vill testa göra innan studenten så jag vet att den är god ;P
Jag har sagt att jag vill göra tårtan till min brors student i sommar så nu tänkte jag höra med er här om ni har något gott recept eller förslag :) Skulle mest vilja ha hjälp med fyllningen, utseendet blir nog vit Marsipan eller något :P
Som sagt är fyllningen viktigast ! Det ska helst INTE vara någon choklad i. Hoppas ni har något tips :)
Ha de bra i vårvärmen :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
personligen tycker jag att blåbär och vanilj hör studenten till!
prova att fylla en "vanlig" tårtbotten med en hemmagjord blåbär och vaniljsylt.
släng ihop 500g blåbär,
2dl syltsocker
1 dl strösocker
1 uppskuren vaniljstång i en kastrull,
låt småsjuda i 10min.
va noga med att rensa bort skummet. häll upp i en ren burk! klart!
http://vaniljborgen.blogspot.se/
kokos på ena lagret och lime på andra är gott annars. recept på dom fyllningarna finns här någonstans :) passar himla bra ihop och är fräscht till sommaren. plus att dom är ljusa om man vill ha en ljus studenttårta :)
#2 De fyllningarna, och en väldig massa andra, finns i denna tråden.
Limemoussen finns i första inlägget och kokos i det andra :)
Många andra frukt och bär-fyllningar finns såklart även där! Jag samlar på recept på fyllningar, många har jag flera varianter av men det känns onödigt att lägga upp, det är endast vanilj jag lagt upp flera av.
Glöm inte att safta anslagen innan du fyller tårtan för mousser ger ingen/väldigt lite vätska ifrån sig och tårtan riskerar då att bli torr.
/T
På min och min systers student hade vi små bakverk istället. Kändes mer tacksamt. De va ju enkla och vi kunde snabbt göra mer om det skulle dyka upp fler än beräknat. Till min gjorde vi små korgar med mousse och bär.
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Tack för svaren :) Jag ska kolla tråden du skickade Tessen, tror jag har tittat i den innan :P Hur jag nu kunde glömma den :P
#4 Hur gjorde ni då? Har du kanske någon bild du kan dela med dig av?
Jag tänkte att man kanske kunde göra muffins och sen dela och göra dom som tårtor för att testa dom olika fyllningarna innan det är dags. Eller det går kanske inte?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#5 Det är en ganska bra tråd när man ska testa att kombinera olika smaker :)
Absolut kan du göra små bakelser genom att dela muffinsen på hälften och fylla, eller så gör du en grop i och spritsar i en mousse, sedan spritsar en frosting ev av annan smak ovanpå :) Eller kanske dela och fylla och sen spackla och täcka :)
Ett saftigt och bra muffinsrecept som skulle passa även till såna små bakelser är mitt favorit vaniljmuffins-recept. Det blir fluffiga och saftiga muffins men inte för söta som heller tårtbottnar inte brukar vara. :)
~ 12 stycken
3 ägg
2 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker (elelr ½-1 tsk äkta vaniljpulver)
1 nypa salt
1½ dl créme fraiche
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att allt blandas riktigt ordentligt.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda. Blanda slutligen i creme fraiche och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinformar.
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter.
/T
Har tyvärr ingen egen bild, vi glömde ju såklart att ta bild på det. Men jag har receptet på själva bakverken framför mig :) givetvis kan man ändra smaksättningen :) och man kan även utan problem minska eller ta bort fyllningen helt och hållet. Fördelen är ju att det är väldigt enkelt att göra :)
60g smör el margarin
90g strösocker
2 ägg
ca 40ml vetemjöl
60ml citronsaft
1tsk rivet citronskal
Innanmäte från 1 passionsfrukt
3 ark filodeg
1. Sätt ugnen på 180 grader. Rör Socker och smör ljust och luftigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa kraftigt efter varje ägg.
2. Tillsätt mjöl, citronsaft och skal, och innanmätet från passionsfrukten och rör samman till en jämn smet.
3. Vik ihop varje degark på mitten från kortsidan. Vik ihop en gång till och skär på mitten. Klä sex fördjupningar i en muffinsplåt (bör rymma ca 125ml) med en bit deg. Häll i citronsmeten och grädda tarteletterna i ugnen i 20-25 minuter.
Tack för recepten #6 och #7 :) Blir kanske att testa något nu under påsk :)
/ J
#8 Alltid bra att testa innan så att man vet att det blir bra och gott så man inte står där med kaos i sista sekunden!
Jag tycker du gör helt rätt i att vara ute i god tid :)
/T
Jag skulle köra på färska jordgubbar i fyllningen - då de svenska brukar komma i den vevan.
#10 fast vill man sticka ut är det nästan helt kört med jordgubbar. Av de 20 studenter jag har varit på har 18 haft jordgubbstårta. Bakelser. Massa saker med jordgubbar. Det står en lite upp över öronen faktiskt :-P
#10 Jordgubbar blir inget problem om vi ska ha de för vi har egen "odling"/planter :P
Ikväll ska jag testa göra dumlefluff i alla fall, tyckte det lät så gott :P Och imorgon gör jag resten :)
Vi har diskuterat lite här hemma och sagt att vi kanske gör med choklad då broren vill ha de, så får vi göra en extra till den som inte kan äta choklad bara :P
Tack för förslagen :)
/ J
För en tid sedan gjorde jag en sats med muffins efter ditt recept Tessen och dom älskade verkligen muffinsen, inget smulande! :) Min bror älska smeten också . haha :P Och så gjorde jag dumlefluff och spritsade över. Som sagt så va muffinsen goda men dumlefluffen föll inte alla i smak här hemma så den fyllningen blir det inte :P
Tessen: Jag undrar om man kan göra dom som chokladmuffins? Ska man bara lägga till lite kakao? :P
Vi har nu diskuterat lite här hemma och min bror vill ha chokladtårta nu har han sagt :P Så jag får helt enkelt göra något litet annat till dom som inte kan äta choklad. Så nu undrar jag om ni har tips på goda chokladtårtor? :) Och någon fyllning som passar, eller bara chokladfyllning :P Men jag har själv väldigt svårt att kombinera med choklad så hjälp mig gärna :)
Tack på förhand alla där ute :D
/ J
#13 Vad bra att muffinsen gillades! :) Jag älskar det receptet. Det är inte sådär supersött som vissa andra är eftersom man har creme fraiche i som också gör dom saftigare men ändå luftiga.
Nej dumlefluff är lite väl sött! Jag föredrar lemon curd eller hallonfrosting på dom :)
Ja självklart kan man göra chokladmuffins, dock är kakao uttorkande så ta bort samma mängd mjöl som du lägger till kakao. Till exempel kan du ändra till 2dl mjöl och en halv dl kakao, det blir ganska så stark chokladsmak då tror jag men gillar man det så är det ju bra, annars minskar du bara lite. Glöm inte att minska mängden mjöl bara för då blir dom lätt torra med kakao i.
Vill du ha en tårtbotten med chokladsmak? Isf vill du ha en luftig och lätt chokladbotten eller en lite saftigare men också lite mastigare? Det beror ju även på vilka fyllningar man vill ha i vilken botten som passar bäst.
Hallon tycker jag är väldigt gott ihop med choklad då det bryter av den söta smaken! Päron och after eight är ju en klassiker ihop också. Choklad och banan, vit choklad och hallon eller kanske lime och vit choklad. Det går såklart kombinera på flera sätt och med olika sorters choklad. :)
/T
#14 Ja de gjorde dom verkligen :P Min bror ansåg att vi bara skulle bjuda på smeten för han älska verkligen de :P haha . Okej, då testar jag nog de imorgon eller i nästa vecka, hoppas nu bara de är lika gott :P Har du själv testat de? :P
Ja även botten ska vara choklad :P Hur får man det lättast luftigt? :P Jag hittade denna och den här innan idag, skulle de kunna vara något? :P (hoppas du förstår hur jag menar ;P )
Tack för tipsen! :) Ska höra om dom gillar någon av kombinationerna :P Tack än en gång :)
/ J
#15 Haha bara smeten låter ju lite sådär! Jadå jag har testat att göra chokladmuffins med dom, dock är jag inte så förtjust i när det blir för stark och lite besk chokladsmak utan jag använde lite kakao och lite oboy, då får man vara lite försiktig med mängden oboy dock eftersom det är så himla sött. Men jag tycker det gick bra att byta ut lite mjöl mot kakao.
Dom bottnarna är båda lite tyngre bottnar, det blir dom när det är smör och vätska i. En luftigare botten får man av att göra en "vanlig" tårtbotten och även där byter ut en del av mjölet mot kakao.
Hoppas att någon av smakkombinationerna låter intressant :)
Detta receptet på chokladbotten brukar jag använda
Lagom till en form på 24cm i diameter.
Ingredienser:
5 ägg
3 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 dl kakao
3 tsk bakpulver
Gör så här:
Vispa ägg och Socker vitt och poröst.
Blanda de torra ingredienserna ordentligt och sikta ner i äggsmeten.
Vänd ner med slickepott tills allt är väl blandat.
Häll smeten i smörad och bröad form, jag brukar göra en "krage" av bakplåtspapper för att det inte ska pösa över.
Jag smörjer alltså formen och klipper till en bred remsa av bakplåtspapper som jag trycker fast i fettet på kanten.
Grädda i 175 grader i 40 - 45 min
/T
#15 Tack så mycket Tessen :) Jag får testa mig fram då, kan inte själv äta choklad längre inga stora mängder i alla fall :(
Kan man göra receptet du skrev som muffins för att testa bara? :P
Taggad jag är nu :P haha.
Och en fråga till :P Finns de något sätt att lära sig spritsa? Kanske genom bilder eller något? Eller bara "vanlig" träning? :P
/ J
#17 Det var så lite så :) Ja du får testa litegrann, jag skulle nog byta ut runt 2 - 3 msk mjöl mot kakao för att inte få en för besk chokladsmak. Sen kan man ju alltid tillsätta hackad choklad så blir det chocolate chip muffins :)
Ja det skulle man såklart kunna göra, man får vara lite försiktig med tiden, öppnar man förtidigt så blir det helt platt men står dom inne för länge blir dom väldigt torra fort. Annars kan du ju införskaffa en liten springform på 12cm i diameter för att göra provtårtor. Jag tycker mina såna är helt superbra att ha! Antingen på Åhlens för 79kr/st eller om du beställer inne på eBay, ibland så kan man hitta en auktion med 2 stycken sådana formar + frakt för runt 80 - 90 kronor. Jag har själv köpt mina små formar där.
Man kan kika runt lite på youtube efter olika tekniker för hur man spritsar. Är det någon speciell teknik du funderar på? :)
/T
#18 okej. Tack :) ska höra med en bekant som kanske har såna formar annars köper jag nog :P Nä de är bara lite allmänt i och med att jag inte kan själv :P har inte testat mer än kanske 1-2 ggr och de blev inte bra :P
/ J
#19 Om du skulle kunna tänka dig att köpa på eBay så hittade jag den auktionen där jag själv köpte för ett bra tag sedan. Då får man 2 st här inne för 89kr(inklusive frakt) istället för 79kr st på Åhlens.
Övning ger färdighet, även inom bakning. Det går inte bara att följa ett recept till punkt och pricka och tro att allt ska vara frid och fröjd utan lite koll får man ha på det mesta :D Bara att läsa mycket, öva mycket och fråga ännu mer 😉
/T
Nu har jag mer eller mindre bestämt att det blir denna bottnen :
Hämtat från BAKSUGEN
Moist Devil's food cake: (Nigella's Devil's food cake)
50g / ca. 1 dl kakaopulver
100g / ca. 2 dl mörkt muscovado socker
2½ dl vatten
125g mjukt smör
150g / ca. 1 3/4 dl strösocker
225g / ca. 3½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljarom (2 tsk vaniljsocker)
2 ägg
Nu undrar jag om man "måste" ha med muscovado sockret? Om inte, vad kan man byta ut det mot?
Jag har också tänkt fylla den med någon hallonmousse från era recept här inne :P
Är dock osäker på vad jag ska ha ute på.. Om jag ska göra den Frostingen som nämns på sidan eller någon annan :)
Tacksam för tips :)
/ J
Du skulle kunna byta ut muscovadosockret mot farinsocker. Jag skulle själv inte byta ut det helt mot ljust raffinerat Socker iaf, men farin skulle fungera.
Frostings kan du ju kika efter inne på denna tråden för lite tips :)
Jag har gjort den typen av chokladkaka också, väldigt mastig så hallonmoussen bryter nog väldigt bra och mot den och gör det lite lättare och fräschare! :)
/T
#22 Okej, tack. Jag har nog farinsocker hemma redan så då slipper jag köpa de andra :P
Då ska jag se om jag hittar någon bra frostig då :P Annars får de bli den som står på sidan redan :P
Tack för hjälpen :)
/ J
#23 Det var så lite så :) Gör en frosting som går fint ihop med hallonmoussen? Så att den mäktiga chokladkakan inte tar över. Jag har själv bakat en sån Devils food cake och den är saftig och god, men man kan bara äta liite av den när allt är choklad! :)
/T