Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 7339 ggr
Tessen
0

Vaniljkladdkaka

Efter förfrågan på recept på min favoritkladdkaka så lägger jag upp receptet här, även på det enligt mig, godaste tillbehöret till. :)

Vaniljkladdkaka

150 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
2-3 krm mald ren Madagaskar vanilj
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner Socker och vanilj samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan kan vara lite lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!
Den blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen eftersom den då blir riktigt seg och god.

Riktigt gott att ha till den är:
Limemarinerade jordgubbar

1 liter färska jordgubbar
2st limefrukter, finrivet skal + saften
1,5 - 2dl Socker beroende på hur sött man vill ha det.

Rensa jordgubbarna och dela dom i kvartar och lägg i en skål. Tvätta limefrukterna, riv skalen fint och lägg i skålen med jordgubbarna. Rulla limen mot en hård yta för att mosa sönder den lite inuti. Skär upp och pressa ur all saft ur båda två. Ha sedan i sockret och rör om.
Ställ in i kylen och låt stå några timmar. Rör om någon gång då och då.

Servera gärna kladdkakan med marinerade jordgubbar till och om man tycker om så gärna gammaldags vanilj-gräddglass till också. Som "topping" på glassen är det gott att skeda över en del av den sås med smak av jordgubb och lime som blir i skålen med jordgubbar.

En helt underbar dessert för en varm sommareftermiddag eller efter grillndet en varm sommarkväll då det även är enkelt att förbereda! :)

/T

leemland
0

De låter helt underbart :) 
Detta ska klart testas :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
0

Ja det tycker jag absolut att du ska! Det är himmelskt gott som efterrätt eller som fika ute på en filt en varm sommardag :)

Snåla inte och bara använd vaniljsocker i denna utan köp en sån liten burk med malen madagaskar vaniljstång, det gör en sån otrolig skillnad i smaken och man behöver ju inga stora mängder så vaniljen räcker till att användas för att baka denna eller annat med vaniljsmak flera gånger :)
Och ha lite tålamod och låt kladdkakan bli rumstempererad först, sen in i kylen så att den blir sådär perfekt seg! Det är superbra att låta den stå eftersom jordgubbarna behöver stå och marineras, sockret ska lösas upp och det ska bli en supergod lite tjock röd saft med underbar smak av jordgubb och lime.

Jag kommer absolut att göra dtta flera gånger i sommar! Har gjort det varje sommar i flera år, förutom förra året då jag fick en allergisk korsreaktion och inte vågade äta mer eftersom munnen och halsen svullnade. Men nu har det gått bra igen som tur är för jag älskar färska jordgubbar i desserter! :)

/T

leemland
0

Okej :) Då ska jag bara komma ihåg att köpa den vaniljen :P Går der inte med vanlig vaniljstång? Tålamod har jag nog inte ;P haha. De får vänta tills efter studenten att baka de, men bakas ska de göra ;D

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Tilde]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mmm en sådan tårta bakade jag för några år sedan! Toppade den med blåbär - supergott! 😃

Tessen
1

#3 Jo det fungerar att skrapa ur 2 stycken vaniljstänger av madagaskar vanilj. :) Det är ju samma sak, bara att det är finmixade vaniljstänger i den burken jag har så jag tycker det är enklare att använda. Men det går såklart lika bra med vaniljstänger! :)

#4 Visst är den helt underbart god! Och lite bär till i den av den sort man gillar gör det alltid godare! :)

/T