BMW tårta
Det är så att min älskade storebror snart fyller år, han (liksom jag) är såld på BMW och jag skulle mer än gärna vilja göra en BMW-tårta åt honom tills han fyller år.
Jag har redan innehållet klart för mig med hallon och vaniljkräm men själva spacklet, eller hur man ska säga, har jag ingen aning om hur jag ska göra. Första tanken var att helt enkelt färga grädde och proportionera ut men bror är inte överdrivet förtjust i grädde, om man säger så, så antingen blir det ett tunt tunt lager eller något annat man jag vet inte vad för något annat man kan göra.
Har aldrig tidigare hanterat Marsipan och vet heller inte var man kan köpa svart och blå marsipan - är det någon som har något förslag på hur man kan gå tillväga om man inte vill ha Marsipan eller grädde?
Man behöver ju inte täcka hela tårtan med Marsipan visserligen utan man borde kunna lämna kanterna och så gör man bara själva "taket" med Marsipan - men vad är bra att täcka tårtan med innan marsipanen åker på i sådana fall?
Just när det kommer till att göra tårta så här är jag helt grön så all hjälp jag kan få är otroligt uppskattat!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
leta efter wida på fb
grym på tårtor
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
#1 Okej, tack! =)
#2 Okej, ska ta och göra det. Tack för tipset!
Kollade runt lite och hittade att man kunde göra en cremecheese-frosting att spackla tårtan med och sedan ta Marsipan och fixa ett lock med. Är det någon som har testat att använda cremecheese och vad tyckte ni om det? Vad smaksatte ni den med?
Funderade på om man skulle testa med creemecheese men funderade lite på vad man kan smaksätta med. Tänkte ju på ett enkelt innehåll (hallon och vaniljkräm/marsansås) som jag nämnde tidigare, vad skulle vara bra att kombinera med för smaksättning till detta tror ni?
Hur är det med risken att marsanen breder ut sig när man lägger på locket? Ska man tillsätta något i marsanen som gör den mer fast eller räcker det med att man gör den krämig?
Du skulle kunna göra en vaniljmousse istället om du vill vara säker på att du får en stabil fyllning, du hittar 3 olika varianter i denna tråden i inlägg nummer 13. Glasskrämen är mindre stabil är vanlig marsan och den som smakar bäst enligt mig och blir väldigt stabil och bra är nummer 2 då den blir fräsch och god och inte allt för söt.
Vill du absolut ha vanlig marsankräm som fyllning bara så ha i mer marsanpulver än vad det står att det ska vara eftersom det gör den tjockare och lite stabilare.
Om du ska lägga Marsipan på så se till att spackla tårtan med en smörkräm eller frosting som inte innehåller grädde och se till att spackla så att fyllningarna inte "blöder" igenom för grädden i fyllningarna gör både att Marsipan och sockerpasta börjar svettas och sen smälter. En hel massa olika recept på smörkrämer och frostings har du i denna tråden.
Hoppas att trådarna med recept är till någon hjälp och att du fick svar på dina frågor :)
/T
Man kan ju spackla med smörkräm också.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#5 Okej, tack så mycket för ditt svar! Uppskattas!
Tänkte smaksätta cremecheesen med något (vet ej vad än) och använda det men funderar på smörkräm med och ha sockerpasta ovanpå - kommer det att funka med smörkrämen/cremecheese eller smälter pastan?
Kollade på Ica idag och de hade någon vaniljkräm och på paketet var en bild på princesstårta så antar att det är samma kräm ungefär de använder? Någon som testat den och vet om den är bra? Var Ica´s egna.
#6 Ska ha någon vaniljkräm, hallon och eventuellt banan som innehåll och tänkte smaksätta cremecheesen men funderar, som sagt, på smörkräm. Hur kan man smaksätta den och vad skulle du rekommendera för smaksättning med det innehåll jag nämnt?
Fick tips om mint eller choklad förut men känns som om det kommer bli intensivt med mint och kanske för mycket med choklad, vad tror du/ni?
Hur har det gått med tårtan? :-D
Min bror har inte bestämt sig när han ska komma hem ännu så tårtan har ännu inte gjorts, däremot gjorde jag en mors dag tårta på samma sätt som jag nämnt och den blev riktigt bra!
Mosade bananer, tjock marsankräm och toppade med färska hallon på krämen, gjorde smörkräm och smaksatte med mint och det blev en riktigt bra kombination faktiskt. Kan dock inte påstå att jag är imponerad av sockerpasta, usch. Visst var den jätte rolig att ha och göra med, lätt att forma och sådant men konsistensen i munnen och smaken - nej, jag tackar nog för mig där och jag är heller inte kräsen av mig alls. Kommer att satsa på Marsipan hädanefter och färga den istället, mycket godare och bättre konsistens!
Dock var det bara jag som klagade, fick ingen respons på själva sockerpastan ifrån mamma eller mina andra två bröder. Den gick ju betydligt mycket bättre att äta ihop med resten av tårtan men… Jag tror nog jag vänder mig till marsipanen.
Smaksatte även en bit av sockerpastan med mint och smakade, det gick bättre rent smakmässigt men fortfarande så är det ju också konsistensen…
Gick dock jätte bra att använda Ekströms snabba marsankräm, tog ungefär 4dl mjölk till 2 påsar och det blev en bra och tjock kräm som funkade jätte bra!
Så nu är jag i valet och kvalet, ska jag använda sockerpastan som är kvar till min 3e bror eller ska jag göra mig av med den och fixa Marsipan istället? Han är inte kräsen av sig och gillar sötsaker så visst skulle han nog gilla den, tror jag.
Du kan ju alltid fråga på ett bageri om du kan få köpa babyblå, vit & svart Marsipan. Sedan finns det vissa bagerier som har fotomaskin & få BMW märket tryckt på en ätbar oblatbild.
Hittade lite bilder på BMW tårtor
#11 Har jag inte ens tänkt på!
Ska kolla upp det, tack så mycket! 🙂