Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2292 ggr
skogstossan
2013-05-26 01:43
7

Bröllopstårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här bjuder jag på en bild på min första bröllopstårta. Det är en chokladtårta, fylld med jordgubbs-smbc och spacklad med mörk chokladganache. Jag kan verkligen rekommendera att spackla med ganache. Dels för att det är sjukt gott. Men också för att ganachespackling garanterar svettfri tårta så här i varma tider då det lätt kan hända att tårtor börjar svettas. Fler bilder finns på bloggen. http://bakministeriet.blogspot.se/2013/05/min-forsta-brollopstarta.html

bakministeriet.blogspot.com

[Aquelegia]
2013-05-26 14:37
0

Åh så vackert, hur lång tid tog det dig att göra?
Hoppas jag gifter mig snart haha!

skogstossan
2013-05-26 14:57
0

Tack! Tårtan tog tre dagar att göra. Men då har jag räknat bort tiden för hur lång tid det tog att göra sockerblommorna. Jag uppskattar att sockerblommorna tog minst en arbetsdag att göra. 

Hade jag haft ett störkök så hade det gått betydligt snabbare att göra. Men nu fick jag ju göra allt i omgångar. 

Hojta bara till då du gifter dig så fixar jag tårtan!:-)

[Aquelegia]
2013-05-26 15:16
0

#2 Det dröjer tyvärr ett tag förlovningen skall ske först hihi

Såg hur de i "hela england bakar" täckte tårtorna med Marsipan och då skar remsor som var lika höga som kanterna och ett lock likastort som botten. Sedan använde en en smoother för att sätta ihop kanterna. Blev hur skarpa kanter som helst. Kan man göra så när man täcker med SP också månne tro? Då slipper man problemet med fula kanter längst ner!

skogstossan
2013-05-26 15:33
0

Man kan säkert göra så med sp också. Men ett tips är annars att lyfta upp tårtan och ställa det på ett glas eller något som är lite mindre än diametern på tårtan så att sockerpastan hänger ner och sedan skära med ett rakblad längs kanterna. För mig har det blivit rutin då jag inte vill ha fula kanter längst ner.

Camillhe
2013-05-26 15:38
2

Denna tårta var fantastiskt vacker, den gjorde total succe på bröllopet. Både utseendemässigt men även smakmässigt. Min bordsherre åt tre bitar och började nästan gråta när han trodde att de dukat undan tårtan. (De hade bara flyttat in den i ett annat rum haha).

Brudparet var överväldigade och så var gästerna.

Tack Skogstossan för en underbar tårta!

skogstossan
2013-05-26 17:08
0

Så himla roligt att den var så uppskattad Camillhe! Jag som var så orolig att tårtfatet inte skulle hålla och att rosorna blev alldeles för aprikosa för brudens smak osv.

[Aquelegia]
2013-05-26 18:08
0

#4 Toppen tips! Men ställer du tårtan med understa anslaget på glaset eller har du något under då?
Skall klä en tårta imorgon med Marsipan så skall testa tricket med att skära till bitar och täcka.

skogstossan
2013-05-26 18:22
0

#7 Alltså, jag börjar först med att täcka tårtan nästan ner till kanten. Sedan skär jag av en bit av "kjolen" så att den inte ska bli för tung då jag ställer den på glaset eller vad jag nu använder. När den sedan står upphöjd skär jag av "kjolen" så att täckningen får en fin kant. Lite svårt at förklara så här. Men du kanske förstår?

[Aquelegia]
2013-05-26 18:25
0

#8 Jag tänkte om du har nogt under tårtan mellan glaset och tårtan? Kanske bara jag som haft otur med ostabila tårtor senaste ^^ Brukar du pressa dina tårtor? Gjorde så en gång och tyckte inte alls om det. Har dock tunna anslag så kanske därför?

skogstossan
2013-05-26 19:25
0

#9 Ja, jag har givetvis ett halskydd så att tårtan inte ska glida. Det glömde jag att säga. Sedan spacklar jag ju tårtan upp och ner där jag använder antingen springformsbotten eller wiltons cake circles som är klippta så att dom är ca en halv cm större än anslagen. Bottnarna används som sedan dels som mall för att få perfekt spackling och dels som en så kallad tårtrondell fast den inte syns när tårtan sedan är täckt.

skogstossan
2013-05-26 19:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut ungefär. Nu blev bilden sned av någon anledning. Men du ser vad jag menar iaf?

[Aquelegia]
2013-05-26 19:43
0

#11 Så skall jag med göra SMART! Blir alltid lika frustrerad för jag får använda springformbotten och den är så svår att pilla loss sen :S

skogstossan
2013-05-26 19:51
0

Men du ska ju inte pilla bort den utan använder ju den som tårtrondell sedan. Eller hur menar du?:-)

Alenzi
2013-05-26 20:05
0

Jättevacker :* Törs man fråga vad det skulle kosta att beställa en sådan?

[Aquelegia]
2013-05-26 20:39
0

#13 Jag lyckas alltid få tårtan att kapseja när jag försöker föra över den till något snyggt fat ^^ Så botten från springformen får sitta kvar hela tiden. Jag får köpa 2 rejäla spatlar som jag kan pilla inunder. Har bara en plaststekspade och den tål knappast något tyngre och kniven skär sönder det undre anslaget då det är en kant på ca 2mm på springformsbotten😊Kom på att jag skall lägga springformen utan botten på en tallrik och sedan sätta ihop tårtan! Då slipper jag SFbotten helt!

skogstossan
2013-05-26 20:40
0

#14 Tack!

Det kostade inte brudparet särskilt mycket eftersom detta bara är en hobbyversamhet ännu så länge och jag köper alltid fina råvaror så det kostar lite mer i materialkostnader. Är du íntresserad av exakt summa kan du skicka mig ett PM.