Äggfri efterrätt?
Jag fyller år och hade tänkt bjuda mina vänner på en hemmagjord tårta. Jag har en vän som inte tål gluten och till henne ska jag göra en schweizernötkaka.
Sedan har jag en som inte tål ägg, någon som har tips på en efterrätt till henne? Den ska vara enkel att göra, men ändå lite "roligare" än muffins eller glass 🙂
Både muffins och glass innehåller för det mesta ägg :)
Men du skulle kunna göra pannacotta fast göra det mindre gräddig och mastig genom att byta ut en del av grädden mot naturell yoghurt och kanske inte ha i för mycket Socker.
Det är enkelt gjort, går att smaksätta med det mesta och hälls det upp i ett snyggt glas och får stelna där så kan det vara riktigt fint att dekorera med endast färska bär eller kanske göra ett ihopkok på bär med lite gelesocker så att du får en geléaktig bärpuré ovanpå pannacottan. Det går ju enkelt att hitta andra recept men massvis med olika smaksättningar också, men ett recept jag gillar är detta, där man självklart kan byta ut citrus mot någon annan smaksättning, eventuellt göra en halv sats med en smak/färg och en halv sats i annan smak/färg och först göra den ena och hälla upp så ett halvt glas är fyllt och låta det stelna i kylen några timmar för att sedan göra den andra smaken och försiktigt hälla den ovanpå. Detta receptet med citrus som är lite vitt, går enkelt färga gult med karamellfärg eller pastafärg för lite roligare effekt, och kombinera det med antingen vit chokladsmak eller varför inte jordgubbssmak nu när det börjar bli sommar och man kan köpa färska fina jordgubbar. :)
Yoghurt & CitrusPannacotta
Ingredienser:
Till 4 personer behöver du:
2 ½ dl vispgrädde
1 ½ dl naturell yoghurt
1 ½ gelatinblad
skal av 1 lime
skal av 1 apelsin
3 msk socker
eventuellt 1 dl blandade bär till garnering
Så här gör du:
1. Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten i ca 10 minuter. Tvätta lime och apelsin noga och riv skalet fint och hacka det sedan så att det nästan blir som mos utav det för att få fram all smak samt slippa bitar av skal.
2. Koka upp grädden och ta av den från värmen. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner i grädden tills dom löst sig.
3. Häll sedan i sockret och rör tills även det löst upp sig.
4. Lägg i citrusskalet i grädden och låt det sedan svalna lite innan du rör ner yoghurten. Fördela i fyra portionsformar och låt stelna i kylen i minst 4 timmar. Den kan även stå i kylen men då tar det längre tid!
5. Dekorera eventuellt med bären före servering.
Annars kan du självklart göra olika sorters mousser, här är en tråd med massa olika recept. Det står ju att det är tårtfyllningar, men i ett fint glas eller i en fin skål dekorerat med lite bär eller choklad så blir det även en enkel och väldigt god dessert :)
/T
Jag håller på och skriver ett recept häfte för ägg, nöt och mandel allergiker. Men jag har två tips!
Min egna cheesecake.
Ingredienser :
20st Digestivekex
125g Smör
500g Kesella Kvarg - gärna hallon eller vanilj men du väljer såklart själv!
½dl strösocker
1tsk Vaniljsocker
1pkt Philadelphia ost ( tror de är ca 300g )
Till servering :
Vaniljglass och jordgubbar/hallon
Gör så här :
Sätt ugnen på 175.
Krossa kex till små små smulor, smält smöret och blanda det med smulorna.
Lägg i en rund form ( funkar med en fyrkantik med egentligen :P ) och tryck ut blandningen jämt fördelat. Grädda i mitten av ugnen i ca 7min.
Vispa kvarg, philadelphia osten, Socker och vaniljsocker till en jämn smet och bred över smulorna. - Smulorna fäljer gärna med upp så var försiktig.
Grädda i nedre delen av ugnen 20-25minuter. Servera med Vaniljglass och jordgubbar/hallon.
Du kan även testa denna som jag hittade på Arla Kökets Iphone app.
Jordgubbssviss med kex
Ingredienser :
5dl Jordgubbar
6st Kex - tex digestive
5dl Yoggi jordgubb
5dl Vaniljglass
Gör så här :
Skiva jordgubbarna
krossa kexen
Varva alla ingredienser i portionsskålar.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag brukar göra smördeg som jag sedan skär i ganska stora fyrkanter. Sedan gör jag någon god kompott av bär eller liknande. Så naggar jag smördegsplattan i en fyrkant i mitten och lämnar en onaggad kant runtomkring. Lägger kompotten på den naggade delen och sätter in i ugnen (225 grader) i ca 15 min.
Jag gjorde en sådan omgång idag när jag hade diabetiker på besök.
Smördeg:
3dl vetemjöl, 1,5 dl vatten och 250 g smör.
Blanda samman mjöl och vatten och låt stå kallt i en kvart. Skär smöret i lövtunna bitar (gärna med osthyvel). Kavla ut degen till en fyrkant och lägg ut smöret på halva. Vik över den andra halvan och kavla till på längden. Vik in en tredjedel av degen mot mitten och sedan den andra tredjedelen över. Ställ in i kylskåp i ca 20 min. Ta ut degen och kavla ut den till en avlång platta i motsatt riktning. Vik i tre delar och ställ in ca 20 min i kylskåp (upprepa 4 gånger).
Degen håller i 1-2 dagar i kylskåp och 2-3 månader i frysen så man kan göra den i förväg.
Rabarberkompott (till 3 st 10x10 cm plattor):
3 dl skalade rabarber skurna i ca 2 cm långa bitar, 3 msk Socker (eller i mitt fall motsvarande lättströ), ½ tsk salt, 2 tsk potatismjöl, 1 vaniljstång, ½ msk vatten.
Lägg allt i en ungssäker form (dela vaniljstången och skrapa ur fröna) och blanda. Ställ in i ugnen (225 grader) i ca 20-30 min beroende på hur grova rabarberna är. När de är klara ska de vara mosiga och safterna ska ha bildat en kletig gegamoja.
Sedan gör man som ovan och vips har man smarriga "bakelser". Vill man lyxa till det lite extra (och inte ska bjuda diabetiker) så rör man ihop lite florsocker och vatten och ringlar på när de har kallnat lite.