choklad bokstäver
Hej !:) jag skulle behöva hjälp med hur man gör bokstäver o andra former av choklad ? har testar men lukades inte så bra :/ vill göra som den här http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&biw=1024&bih=672&tbm=isch&sa=1&ei=7FKBUdHiOKbW4ASp4YCYAw&q=födelsedagstårta+grädde&oq=födelsedagstårta+grädde&gs_l=img.3…18747.21476.0.22011.7.7.0.0.0.0.111.510.6j1.7.0…0.0…1c.1.11.img._lRZDqnXOEY#biv=i%7C80%3Bd%7CT0tD1y8_mOu6SM%3A viste inte om ja får lägga bild så länkar ist :) hoppas länken kommer till rätt bild o att den funkar xD tack på förhand!
För att slippa felstavningar på tårtan med chokladbokstäver är det bäst att göra på ett bakplåtspapper. Det viktigaste att tänka på är att chokladen inte får vara för varm, då rinner den okontrollerad. Temperera chokladen så får du snygga glansiga och hållbara bokstäver.
Smält hälften av den chokladmängd du valde. När denne smält rör ner lite åt gångern av chokladen du har kvar så den smälter i den varma smälta chokladen. Då får du ej värma på igen för då förlorar du själva effekten av temperering.
Rör som en besatt tills allt är en jämn fin smält choklad. Då är den ej längre lika rinnig och man kan fylla på en sprits utan att det rinner som vatten.
tack ! bra tips !:)
Ironiskt nog såg jag temperering av choklad i programmet "hela england bakar" bröllopstårtaavsnittet. Temperering görs också för att få en formbar choklad tex för att klä tårtor. Då smälte de choklad och hällde upp det på en marmorskiva. Jobbade smeten inåt så den blandades och samtidigt svalnade av marmorn (*noterar att jag skall ha marmorskiva till mitt bakbord i framtiden*) Sedan bredde de ut chokladen tunt på plast ark, skar i remso och tänkte tårtornas sidor. Väldigt vackert!