Chokladtårtbotten?
Ska baka en relativt hög tårta om cirka 2 veckor. Den ska bestå av två (eller tre) choklad-sockerkaksbottnar, daimfluff och en hallonmousse/hallongrädde och täckas med chokladsmörkräm.
Jag har läst någonstans att kakao kan ställa till med trubbel när man vill ha höga bottnar och liknande. Och jag vill inte ha särskilt djup chokladsmak i bottnarna, så kakao räcker känner jag.
Men då undrar jag: Vilket recept på en choklad-sockerkaksbotten rekommenderar ni och föreslår?
Har alltid bakat mina chokladbottnar med vanligt recept på "Enkel tårtbotten" då har jag tillsatt ca 2-3 matskedar kakao och motsvarande mängde i teskedar vatten. Detta för att kakaon kräver vätska så för säkerhets skull tillsätter man lite extra vätska så inte tårtbotten blir torr.
Som alltid med bak med bakpulver så gäller en varm ugn, inte låta smeten stå utan direkt när den är färdig vips in i ugn så bakpulvret kan börja jobba och höjja kakan. Öppna inte upp hela ugnsluckan. Då släpper du ut mängder med värme! Öppna med god marginal bara så du inte bränner dig. Ha i mitten av ugnen annars har jag upplevt att botten blir hård och man väntar på att toppen skall bli klar.
#2 Tack så mycket för tipsen! 👍