Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 3608 ggr
Alenzi
0

Sockerfria cupcakes?

Någon som sitter och trycker på ett smarrigt recept på fina cupcakes utan tillsatt Socker och/eller sötningsmedel?

Camillhe
0

Kan bli svårt. Du kan inte tänka dig att baka med stevia? Annars kan det ju funka att söta med frukt i både muffin och smörkräm. Men man får nog vara lite LCHFare för att uppskatta det ;)

Alenzi
0

Nej urk, inget Stevia! Samma dag som jag skrev inlägget gjorde jag muffins med finriven morot, färskpressad apelsinjuice, finrivet äpple och banan. Kryddade med kanel och kardemumma, hade i lite havregryn. Det blev gott :) Frostingen har jag dock lite idétorka på o.o

Camillhe
0

Kanske kan söta smörkräm med pureade jordgubbar? Fruktsocker är ju Socker det med så är det ok med frukt och bär tror jag nog du kan få till en ganska ok smak.

Alenzi
0

Det lät ju gott med jordgubbar! :) Visst är det Socker, jag försöker bara bli kvitt raffinerat Socker och sötningsmedel. Har börjat fundera på om man inte kan leva lika gott ändå!

MalinFrosch
2

Frosting utan socker:

100 g philadelphiaost 
2 dl grädde
3 msk lemon curd

Blanda ihop osten och lemon curden.
Vispa grädden rätt hårt. 
Vänd ihop.

En mycket fräsch och god frosting.  Tror det skulle funka bra ihop med dina cuppisar.
Går ju att använda annat än lemon curd också.

Alenzi
0

#5 Tusen tack!!! Låter ljuvligt :* Blir den gul? (hehe kom på att det nog är en del Socker i lemon curd, men vad sjutton. Det är i vilket fall bättre med tre msk lemon curd än en dl florsocker :P )

MalinFrosch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Ah sorry… Ja det innehåller såklart Socker.
Men använd inte lemon curd. Ta bara rivet citronskal till exempel. Eller apelsin, eller lime.

Frostingen blir vit. Eller ja inte kritvit. Se bilden! Blomman är kritvit.