Baka utan ägg
Har en sambo som inte tål ägg, och jag har försökt kolla efter recept på vegan.nu och liknanade, men det blir bara katastrof. Jag har aldrig lyckats! Finns det någon allergiker där ute med någon bra recept? Är det omöjligt att baka muffins och sockerkakor? Jag har tänkt lite att ägg binder, och därför experimenterat lite med sojamjöl, utan resultat!

sojamjöl är inge vidare på att binda… jag gjorde nån kladdkaka från vegan.nu som blev riktigt bra, kolla rescensionerna av folk som bakat och leta efter något som fått bra kommentarer

Jag brukar göra denna, en variation på sockerkaka.
Finns på: http://mia.vox.nu/recept.htm.
MJUK KAKA, utan ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl socker2 tsk stött kardemumma
125 g margarin eller smör
2 dl mjölk
2 msk pärlsocker
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Finfördela matfettet med fingrarna ned i bunken, häll på mjölken och blanda väl. Bred ut smeten i en bröad form(1½ liter), strö på pärlsocker och grädda i 175 grader ca 45 min på nedersta falsen.
Sen har jag läst någonstans att Fiberhusk, eller psylliumfröskal kan användas som äggalternativ.
Lycka till! 
tack för receptet =) jag ska absolut kolla upp fiberhusk och psyiliumfröskal!!!!

Finns väl en produkt i butikerna som heter typ NoEgg eller nåt liknande. Sådan ska man kunna använda som ersättning.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Välkommen in på min blogg och läs recept där. Jag har en son och en sambo som är allergiska mot både ägg och mjölk. Jag tycker att långpanne kakan är super god och dessutom så blir det mycket Pernillassweetcake.blogg.se Välkommen in för tips
Jag är rädd för ägg så jag letar ständigt efter andra saker att baka :P
Olika tips :
Drömmar
Mördegskakor
Cheesekake - bara ta bort äggen ur receptet :)
Om du har en iphone så ladda ner appen : arlaköket
Där kan man hitta massa saker utan ägg :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag har hört att man kan använda olja istället för ägg!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!