Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 1414 ggr
Wezza
0

Nybörjare

Är det någon här som har bra recept på enkla saker man kan baka?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Tessen
0

Vad är du intresserad av att baka? Kakor, bullar, muffins, cupcakes, bakelser, tårtor…
Listan kan göras lång på sånt som inte är särskilt komplicerat! :)

/T

[Jennah]
0

Hej! Vad roligt att du vill börja baka? Jag tycker personligen att det är väldigt roligt att göra desserter. Pannacotta är en väldigt god och fin sådan och faktiskt riktigt enkel att göra.

1 vaniljstång (går också bra med flytande vaniljarom, en påse á 5 gram)

5 dl vispgrädde

3/4 dl strösocker

3 gelatinblad

Häll upp grädden i en gryta på spisen. Du kan börja med att lägga gelatinbladen i en skål vatten så att de blir alldeles mjuka efter en stund. Om du har vaniljstång, så dela den och skrapa ur fröna - lägg i både stång och frön i grädden. Har du vaniljarom så häll i det istället. Lägg i sockret, rör runt och hetta upp och låt det hela sjuda i ca 10 minuter.

Krama ur gelatinbladen och rör ner dem (de kommer att smälta och försvinna). Häll upp grädden i portionsskålarna/glasen och ställ i kylen. Det behöver stå där i 3-4 timmar.

----------

Det är ju gott att toppa pannacottan med något, det kan vara något bär (vilket som helst, men till exempel hallon eller jordgubb), nötter och sirap, mandel, frukt (till exempel äpple, men går bra med nästan vad som), honung med mera.

Wezza
0

#1 Allt möjligt ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Emelice1206
0

Enkla cupcakes kommer här:

Receptet räcker till ca 12 st stora muffins

125 g osaltat smör (funkar bra med saltat smör också, har jag kommit fram till)

2 dl strösocker

3 dl vetemjöl

2 ägg

1/2 tsk bakpulver eller väldigt väldigt lite bikarbonat

1 dl mjölk

2 tsk vaniljsocker eller 1 tsk vaniljextrakt/vanilessens

Gör så här:

Sätt på ugnen till 175 °C.

Vispa ihop smör och Socker ljust och luftigt. Tillsätt äggen, ett i taget.  Blanda vetemjöl, bakpulver och mjölk växlande. Vispa i vaniljen.

Fyll formarna 3/4 med smet. Grädda mitt i ugnen i runt 20 minuter.

Vaniljfrosting

125 g rumstempererat smör

2 tsk vaniljsocker eller 1 tsk vaniljextrakt/vaniljessens

2-5 dl florsocker

½ dl mjölk

Livsmedelsfärg

Gör så här:

Vispa smör och vaniljsocker krämigt.

Vispa i florsocker växlande med mjölken. Det ska bli en smidigt konsistens. Om frostingen är för tunn vispa i mer florsocker. Är den för tjock kan du blanda i mer mjölk. Färga frostingen.

Spritsa på vaniljfrostingen på muffinsen när de är helt kalla. Spritsar du på innan smälter frostingen och rinner av och tappar formen. Dekorera med sockerpärlor, fondantblommor eller strössel.

[Aquelegia]
0

Cup cakes är roliga att börja med, då kan man baka en sats smet, variera smakerna på den och även variera toppingarna. På så sätt kan man testa sig fram och även göra små minitårtor. Träna sprittekniker, lära sig täcka osv

Driva
0

Tips är att om du vill ha kompakta cupcakes så vänder du försiktigt ned torrvarorna, men om du vill ha lite mer luftiga så kan du röra ordenligt.

Mitt "bas" recept är:

100-150 g smör
2 ägg
2dl socker
4 dl mjöl 
1 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk

Sält smöret
Vispa ihop ägg och Socker, rör ner lite av mjölet. rör ner mjöl och smör om vart annat. Under tiden vispar du även ner bakpulvret. I slutet tillsätter du mjölken. 
Vill du ha chokladmuffins rör du ner kakao tills du har en ordentligt mörkbrun färg. 

Jag har alltid i något i mina muffins för att de inte ska bli torra, alltså grov hackad choklad eller bär. 

In i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter. Det gör inget om de är lite kladdiga för de "kokar" till sig efter du har tagit ut de.

Besök min blogg: http://bumpi.se