Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1054 ggr
leemland
2013-05-04 17:11
0

Mousse

Kan man halvera mousse-recepten som ni skrivit här inne? här
Eller ja de gäller ju alla recepten :P  

Jag ska göra muffins och testa mousserna i de men känner att de blir lite mycket . (För att sedan bestämma vilka vi ska ha i tårtan till studenten :P )

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
2013-05-04 20:38
0

Eller kan man äta moussen som vanligt om man inte använder allt?? (glömde fråga de)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Emelice1206
2013-05-04 22:56
0

#1 Mousse brukar vara farligt gott… Men jag tror att du bara behöver halvera alla mått så ska de gå bra!

leemland
2013-05-05 15:09
0

#2 Okej. Så det är inga problem med att halvera satsen då?

/ J 

Emelice1206
2013-05-05 16:00
0

#3 Nej, grädde brukar vara lätt att halvera, dubbla osv så det borde funka galant! 👍

Tessen
2013-05-05 17:37
0

Det funkar superbra att halvera! Jag gör ofta minitårtor och då är en hel sats med mousse väldigt onödigt :)
Här inne så finns det ännu fler recept att titta igenom! Jag ska snart se om jag kan uppdatera lite och lägga in fler recept då det börjar bli dags för det! :)

/T

leemland
2013-05-05 19:08
0

#4 #5 Okej, Tack så mycket :) Då kommer det bli mycket bak nästa vecka tror jag :P haha. 
Hallon och banan är det som ska testas först i alla fall :P Tror de blir bäst till chokladbotten :P 

#5 Då bokmärker jag sidan nu också :D 

Tack tack tack ! :)

ps. en kanske lite dum fråga; men visst kan man frysa muffins? ds. 

/ J 

Tessen
2013-05-05 19:21
1

Ja men att baka är alltid roligt! Att experimentera med smaker, färger och former :D

Hallon och banan låter absolut gott ihop med en chokladbotten!

Alltid bra att ha många recept att välja på ;) Behöver du recept på smörkrämer eller frostings så finns det här inne.

Absolut kan man frysa in muffins :) Jag brukar göra extra av mina favorit-vaniljmuffins och frysa in så behöver man bara vispa ihop en god frosting för att fixa goda cupcakes om man skulle råka ha bråttom :)

/T

Emelice1206
2013-05-05 19:34
0

#6 Se bara till att du tar fram de tillräckligt tidigt så att de hinner tina ordentligt och bli rumsvarma 🙂

leemland
2013-05-05 20:14
0

#7  Ja så länge det går bra :P haha. 

Kan man ha ett lager bananmousse och ett lager hallonmousse i samma tårta? :P Vi har diskuterat de här hemma och ingen tycker de passar på samma tårta :P 

Jag har tänkt ha ganache på "utsidan" på tårtan :P

/ J 

Tessen
2013-05-05 20:36
0

#9 Det söta bananmoussen och syrlig hallonmousse passar enligt mig ihop. Även med chokladbottnarna :)

Att täcka en tårta med ganache är svårt att få snyggt! Man får göra den tjock eller vänta så att den nästan kallnat helt, sen ha på flera lager.
Jag blir tokig på alla ojämnheter som blir så enda gången jag täcker med ganache är på en Heaven and Hell-cake :)

/T

leemland
2013-05-05 20:45
0

#10 Okej. Men då testar jag nog så dom får smaka de ändå :P Tvinga de i dom , haha :P 

Okej. Finns det någon annan chokladkräm eller liknande man kan ha? Jag är nästan helt säker på att jag inte kommer ha sockerpasta eller Marsipan uppe på utan bara smeta/spritsa ut något :P

/ J 

Tessen
2013-05-05 21:04
0

#11 Ja det tycker jag du ska :D Tvångsmata dom!

Du skulle ju kunna göra en god chokladfrosting. Det finns en del olika recept i den tråden med frostings och smörkkrämer som jag länkade.

/T

leemland
2013-05-05 21:09
0

#12 Ja de ska jag göra :P haha.

Okej, då ska jag gå igenom alla imorgon eller ikväll och se :P 
Tack för hjälpen! :)

/ J