Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 5625 ggr
Blodfot
0

pannacotta

hej (igen) 

jag funderar på att göra ett lager av panacotta till än tårta jag ska göra, vad tor ni duktiga om det? Om det funkar, någon med bra recept eller så? tack på förhand!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Tessen
0

Jag hittade ett recept bland mina frostings till att toppa cupcakes med, men den fungerar lika bra att fylla ett lager i en normalstor tårta. Tänk bara på att inte ha en allt för tung fyllning ovan på utan att Pannacotta-moussen kanske får vara översta fyllningen då den inte är överdrivet stabil. Det är en naturell vanilj-pannacotta och jag skulle själv inte tillsätta för mycket vätska som i t ex frysta, tinade hallon. Utan skulle jag använda den så skulle jag nog vända ner färska hallon och/eller amerikanska blåbär innan den stelnar till helt eller att man brer ut Pannacottamoussen först och sedan försiktigt trycker ner bären hela.
Jag tycker det känns väldigt fräscht och somrigt med hela färska bär i tårtor! Annars skulle man kunna smaksätta med citrusskal som t ex citron eller lime, olika kryddor eller essenser. Men här är receptet iaf:

Pannacottamousse

Till ca 16-20 cupcakes eller ett gott lager i en tårta (ca 25 cm)
Du behöver:
    3 Gelatinblad + 1 liter kallt vatten
    5 dl grädde
    1 vaniljstång
    3 msk strösocker
    ev smaksättning

Gör så här:
    Lägg gelatinbladen i det kalla vattnet i ca 10 minuter.
    Snitta upp vaniljstången i två och skrapa ur kornen.
    Mosa vaniljkornen med lite av sockret så det sprids ut gott och             fördelas bättre i grädden.
    Häll upp grädden i en liten kastrull och tillsätt ”vanilj sockret”, den         urskrapade vaniljstången och resterande Socker.
    När grädden är nära kokpunkten slå av värmen och dra bort från          plattan, grädden får absolut inte koka när du rör ner gelatinen.
    Då förstörs gelatinen och grädden stelnar inte. Krama ut vattnet ur    gelatinbladen och rör ner bladen i grädden. Rör om tills allt lösts upp.
    Häll upp grädden i en skål och sätt i kylskåp i minst 4 timmar eller gärna till nästa dag.
    Vispa pannacottan tills den blir fluffig, fyll en spritspåse med            pannacottamoussen och spritsa ut på cupcakes eller bred ut den på ett anslag som fyllning i en tårta.

/T

LinaLj
0

Det kan funka, lite beroende på vad man använder för bottnar. Värt att tänka på är att pannacottans konsistens är lite "sliddrig" och hal och det kan finnas risk att den glider av så att säga. Ev kan man ju "förankra" den med hjälp av något som smält choklad eller liknande. 

Sedan är ju frågan om smaken, gör man vanlig vaniljpannacotta så tror jag absolut att det är godast om man har smaksatt botten då pannacottan är ganska "tam" i smaken och det kan bli lite menlöst med vaniljbotten med vaniljpannacotta. Intressant idé dock…

Mitt standardrecept på pannacotta:

2 gelantinblad

5 dl grädde

1 vaniljstång

0,5 dl strösocker

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Häll grädde och Socker i en kastrull och dela vaniljstången, skrapa ur innehållet och lägg ner både innehållet och stången i grädden. 

Koka upp grädden under omrörning. När den kokar tar man av den från värmen och fiskar upp vaniljstången. 

Kram ur vattnet ur gelantinet och lägg ner det i grädden, rör om så att det smälter och fördelas. 

Häll över det i portionsformar och låt stela i kylskåp.

Vill man smaksätta pannacottan så gör man det efter man tagit den från spisen men innan man tillsätter gelantinet. Jag har själv provat med lime, apelsin och choklad och alla har varit toppengoda. vill man så kan man ersätta grädden mot kokosgrädde och då smakar det kokos (vilken överraskning…)

Blodfot
0

#2 an man typ ta i lite smält vit choklad i eller ska man ha det som "lim"?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

LinaLj
0

#3 Man kan absolut ha chokladen i pannacottan men som sagt så blir konsistensen på pannacotta lite geleaktig så det gäller ju att ha något som "fäster den" mot bottnarna.

Blodfot
0

okey tack så mycket! ska tänka hur jag ska göra….

Blodfot
0

#2 din panacotat ÄLSKADE min familj! jag tillsätte lite vitchoklad och de ÄLSKADE det!

LinaLj
1

#6 Roligt att höra, den är väldigt god och som sagt man kan variera den i oändlighet. Det är min "jag får besök men jag har inget hemma" lösning. Vill man så kan man även göra vanlig vanilj och göra någon god topping till. Äpplen och kanel som man kokar på spisen är gott på, eller lite bär eller apelsin som man kokat i sockerlag med en kanelstång och nejlikor är också gott på.

Blodfot
0

Japp, ska nog göra dne när vi ska på besök i morgon, då ska vi lägga på lite jordgubbar så minskar vi det söta!