Fastare chokladpudding
Jag ska göra en tårta till min kompis på lördag.
Lite mer på skämt, då hon är HELGALEN i färdigköpt chokladpudding, så tänkte jag fylla hela tårtan med massor av chokladpudding.
Men vad jag har erfarenhet av så blir chokladpudding ganska lös i konsistensen, och kanske inte passar som fyllning i en tårta. Jag ska inte täcka den med sp eller så, så den behöver inte vara jättefast. Jag ska bara spackla den med lite smörkräm och spritsa med grästyll så det blir som päls (hon är galen i katter, så ska göra en katt-tårta ^^). Frågan är bara ifall man på nåt sätt kan göra den fastare i konsistensen med hjälp av gelatin eller något? Dock så ska ju chokladpudding på påse vispas ut med kall mjölk, och slänger man i ett gelatinblad eller två då så löses de ju inte upp. Kanske jag ska värma en dl av mjölken, smälta ner ett gelatinblad där i och sen vispa chokladpuddingen som vanligt tillsammans med gelatinmjölken och resten av den kalla mjölken?
Hur hade ni gjort? :)
/ Amanda
När man vispar "påspuddig" så brukar iallafall vi ta ganska mycket mer pulver än det ska vara enligt instruktionerna, och den brukar bli ganska fast -så mer pulver och mindre vätska ^^
Har haft chokladpudding i tårta och det blir bara godare med mer pulver så ös på med pulver! Behövs inte göras nånting mer med gelantin eller dylikt utan det binder bra av sig självt.
Okej, tack så jättemycket!! :D härligt med så snabba svar :)
/ Amanda
Usch, att folk inte kommit över den där 80-tals hysterin ännu. 😛 Du borde övertyga henne om att fromage är mycket godare. 😃
Jag skulle gjort en variant av Charlotte Russe!
Då tar man en rund bunke och täcker med plastfilm. Så tar man rulltårta med hallonsylt, som man skär i skivor och täcker väggarna på bunken med. Och så fyller man den med citronfromage. Sist täcker man botten med rulltårtor eller anslag. Då den är väl kyld och har 'satt' sig, så vänder man allt. På liknande vis gör man glassbomber.
Charlotte Russe kan man modifiera i de smaker man själv önskar. Precis som glassbomben.
Fast nu vill jag ge min älskade vän (född 1990 för övrigt) en chokladpuddingstårta. Jag önskade inte några andra förslag eller några synpunkter på hur du anser att chokladpudding i tårtor smakar. Tack ändå!
/ Amanda
#4 Även om det inte var något illa menat så är ordet "Usch" i sammanhang med mat eller bakverk inte särskilt trevligt att läsa det första man gör när man läser en ny kommentar i tråden man startat för att få tips om hur man ska gå till väga med något speciellt.
TS bad om råd för hur hon skulle få chokladpuddingen tjockare, vilket hon fått svar på. Så att komma med tips på något helt annat bakverk som inte är i närheten av det TS bad om hjälp med känns lite överflödigt.
Ingen ska behöva övertygas om vad dom ska tycka är gott eller inte.
Tänk vad tråkigt om alla gillade exakt samma och man fick stå och göra Prinsesstårtor dagarna i ända istället för att kunna ha roligt med sin hobby, experimentera med nya fyllningar, olika smaker, kombinationer av fyllningar och olika sorters anslag och kunna få utlopp för sin kreativitet genom att dekorera på roliga sätt. :)
/T
Eftersom att TS redan fått svar på sin fråga, så ville jag enbart ge förlag på fler sätta att göra en tårta som går att forma till ett katthuvud. En Charlotte Russe fylld med chokladpudding. Trådskaparen skrev att mottagaren älskar chokladpudding. En Charlotte Russe fylld med chokladpudding - är väl sannerligen att gör sin mottagaren glad?
Tycker det är hemsk tråkigt att man inte förstår en smiley-gubbe tillagd just för att markera TYDLIGT att det är inte blodigt allvar.
Så TS jag ber om ursäkt för jag gav dig två till förslag på hur du kan göra din chokladpuddings-tårta!
Jag förstår mycket väl smileygubbarna och jag tar inte något på internt på blodigt allvar. Jag tyckte bara att "Usch" var ett lite onödigt ord. Det är även många yngre, ner till 10årsåldern på sidan också och skulle man skriva Usch om en smakkombination dom tycker låter bra så är det inte säkert att det skulle tolkas på ett bra sätt, självklart finns det även vuxna som tycker att det känns mindre bra om någon skriver "Usch" om något dom tänkt baka.
Sen så uttryckte du dig kanske inte på samma sätt som du tänkte i det tidigare inlägget då du inte nämnde något om att byta ut citronfromagen mot chokladpudding.
Men nog om det, TS har fått sitt svar och då är det onödigt att fortsätta, om det nu inte skulle vara så att någon annan har frågor om något snarlikt. :)
/T
Jodå. Jag skrev både "variant" och "modifiera". Charlotte Russe är med de smaker i förklaringen hur man gör. Annars heter den inte så. Men man kan "variera/modifiera" som man vill. Javisst. Jag tycker det är hemskt trist att behöva förklara sin vänlighet hela tiden. Men gjort är gjort. :-)