Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3226 ggr
Mmnda
0

Prinsesstårta + planering inför dop

Hej alla tårtmakare :) Jag har några funderingar/frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut! (varning för ett jätteinlägg!)

Jag har fått i uppgift att göra doptårtor för ca. 40 personer. Jag tänkte mig då att göra en 25cm-tårta och två 20cm-tårtor. Det borde väl räcka? Tårtdecor hade en tabell på sin hemsida, och enligt den skulle dessa tre tårtor räcka till ca. 45 personer. Eller ska jag göra två 25or och en 20a? Man vill ju inte att det ska bli snålt, men det är så onödigt om en hel tårta blir över!

Sen funderade jag på hur jag skulle lägga upp själva "tårtbyggeriet". Dopet äger rum den 19e maj, och den 17e är jag upptagen på kvällen och den 18e är jag upptagen på dagen och in på kvällen. (kanske inte borde sagt att jag skulle göra tårtorna, haha. Men det är ju så kul!) Dekorationerna ska jag göra i modelleringspasta, flowerpaste och sp (en bebis, en prinsesskrona och ett par babyskor samt text). Tänkte göra dessa i förväg och förvara dom i lufttäta burkar, så har man det färdigt. Jag tänkte göra tårtbottnarna nån vecka innan och ha dom i frysen, så där är det inga problem.
Jag ska fylla alla tre med hemgjord vaniljkräm, sen ska jag fylla en med rårörda hallon, en med blåbär och en med jordgubbar så det blir lite variation. Jag tänkte lägga ihop tårtorna på fredag eftermiddag och sen spackla dom.
På lördag kväll tänkte jag spackla igen, lägga på lite extra grädde uppepå och sen täcka tårtorna med Marsipan. Sen tror jag att jag dekorerar dom på söndag förmiddag.

Min första fråga är nu: blir vaniljkrämen och grädden gammal när den ska stå i ca. 2 dygn innan den äts? Den borde ju klara sig…

Andra frågan är: hur bär ni er åt när ni täcker tårtor som är täckta med grädde? Speciellt prinsesstårtor som har ett ganska tjockt lager grädde längst uppepå. Jag tycker det är så himla svårt för när man ska täcka och använder smoothern så trycks grädden ihop och blir ojämn, sen rinner det ut längs med tårtkanterna. Jag vet att man kan tillsätta lite bakpulver i grädden för att den inte ska bli till smör. Kan man vispa den riktigt hårt då? Och tror ni att grädden kommer börja rinna med tanke på att sen ska stå någon dag?

Tredje frågan: är det nåt speciellt ni känner att jag borde tänka på när ni ser hur jag tänkt lägga upp planeringen? Och är det nåt speciellt jag ska tänka på när jag täcker med Marsipan, till skillnad från när man täcker med sugarpaste? 

Förlåt för frågebomben, hoppas ni orkar läsa igenom allt så att min första tårtbeställning blir riktigt lyckad! :)

/ Amanda

Intehärutandär
2

För det första så heter det inte "Prinsess-tårta" om det är sylt i - utan Opera. I prinsess har man endast grädde och vaniljkräm. 

Grädden skulle jag inte rekommendera i så många dagar, då kan den hinna surna. Vaniljkrämen kan hålla sig bra.

Man har inte grädde under locket, mer än tunt lager lim. Utan man har lock - vaniljkräm - lock - gräddkupol - lock - lim - marsipanlock. (Är det en Opera, så har man lock - sylt/grädde - lock - vaniljkräm/gräddkupol - lock - lim - marsipanlock) Och så formar man locket med handen  smidigt, så alla veck försvinner. Ev "grädd-bucklor" trycker man ned med t ex tårt-papp som man stryker fram och tillbaka över tårtan. 

Bakpulver i grädde har jag aldrig hört? 🤔 Gelatin på dunk använder vi i kondis. Då håller den stadgan och gulnar inte lika fort. 

Hinner Du inte slänga ihop tårtorna på morgonen då dopet är? Om Du gör garnetyren, vaniljkräm, kavlar lock och anslag innan? Hellre lite torra tårtor än sura? 

Själv använder jag aldrig något annat än Marsipan att täcka tårtor med. SP t ex är så sockrigt och - faktiskt äckligt. Dekorationen passar bättre i sådant, för man kan lätt peta bort det. Marsipan är smidig och lätt också. 

Jag gjorde 3 bröllopstårtor i somras till ca 60-70 pers. Jag använde mig av helt vanliga sockerkaksformar som troligen är 20 cm.

Mmnda
1

Jösses, förlåt för att jag skrev fel namn! Dumt av mig… Men när du skriver lock, menar du anslag då? Sen borde man nog inte behöva välja mellan sura och torra tårtor - förhoppningsvis kan man slippa båda :) Att ha en knivsudd bakpulver i grädden stod i en artikel här på bakverk. Men då gör jag nog så att jag fyller tårtorna på lördagen och har allt annat förberett så jag kan göra klart tårtorna på söndag förmiddag. Tack för ditt svar! Tar gärna emot fler svar från andra också, intressant att höra hur andra gör/hade gjort :)

/ Amanda

Intehärutandär
0

Ja, precis - jag menar anslag. 😃

Du tar första anslaget och vänder den bakade sidan uppåt. Sedan vaniljkräm eller sylt/grädde. Och så lägger Du på andra locket som gräddats - den gräddade ytan lägger Du nedåt. Så dem ligger emot varandra med fyllning mellan. Sedan gräddkupolen - och så mittendelen av anslagen ovanpå. Tryck in kanterna - annars syns dem genom marsipanen. 

Det låter bra. Har man allt förberett, så tar det inte många minuter att "slänga" ihop dem. Max en kvart för ovan. 🙂

[_hsleiufhbtv]
2

#1 Bakpulver kan man ha i grädden för att den ska gå att vispa hårt utan att den ska smaka eller bli till smör 🙂

Mmnda
0

Okej, tack så jättemycket :)!

/ Amanda

Tessen
0

Ja bakpulver har man i för att kunna få en lagom tjock och stabil, men inte klumpig eller smörig grädde och man kan ha i lite Socker för att det ska gå snabbare att vispa upp om det är en stor mängd grädde som ska vispas.
Om du gör tårtorna samma dag så skulle jag absolut safta bottnarna så att du slipper dom torra tårtorna, blanda lite vaniljsocker i mjölk och antingen droppa över med en tesked eller om du har en oanvänd blomspruta(superbra att ha, 10 kr på öob) så sprayar du ett jämt lager med vaniljmjölk över alla tre bottnarna då dom inte hinner dra åt sig någon direkt fukt från fyllningarna under den korta stunden.

Bebisen, prinsesskronan och skorna kan du göra flera dagar i förväg, bebisen tar minst 1 dygn att torka innan man kan måla den med pulverfärger utan att riskera att göra märken när man lyfter i den. Även prinsesskronan och skorna behöver stå minst ett dygn. Jag gjorde min bebis till doptårta i modelleringspasta och skorna och prinsesskronan i flowerpaste för att få dom att torka lite fortare.
Något som iaf jag tycker är himla fint är att göra en stor blomma att lägga bebisen i.

Hoppas att det går bra och att du blir nöjd med tårtorna :)

/T

Mmnda
1

Okej, tack för alla braiga tips :D det där med blomman har jag funderat på, jättefint är det! eller om jag ska kavla ut fp jättetunt och lägga över bebisen så den får ett täcke. 

Tack, kommer säkert gå galant med all hjälp från alla trevliga själar på forumet :)

/ Amanda