Fluff recept
Hej!
Jag har provat att göra fluff på dubbelnougat och det var kanon men nu undrar jag om man gör fluff på annat ska det då var omkring 150-180 g oavsett vad man använder för godis till 3-4 dl grädde….tex alhgrens bilar, chokladkaka med daijm,
sen skulle det vara kul att få tips på godis som inte är alltför sött och som passar bra till fyllning.
Tack.
150-180g godis till 3-4dl grädde stämmer bra =)
Har tyvärr ine tips på "icke söt" fluff. Allt som jag provat har blivit jätte sött.
/Alexandra
Marianne tror jag nog skulle bli gott :)
Låter gott :)
Jag lånar den här tråden o frågar lite jag med.
Tänkte göra fluff för första gången i helgen, på Odense nougat. Hur mycket nougat går åt till 5dl grädde? Passar det bra att ersätta grädden på utsidan av tårtan med fluff, eller är det bara bra att lägga som mellanlager? Det ska inte vara nån Marsipan eller så över, vad det är tänkt…
Nån som har förslag på nåt annat gott man kan ha som mellanlager ihop med nougat? All form av choklad/kakao går bort pga allergi.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag skulle kanske ta 200g godis till 5 dl grädde.
Man kan säkert ha det på utsidan av tårtan men fluff blir inte riktigt lika fast som vanlig vispad grädde. Så det kanske inte blir lika fint, utan ser lite rinnigt ut.
/Alexandra
Jag hittade ett recept som sa 150g nougat till 3dl grädde. Lite lätt matte sa då 50g/dl, så det blev 250g i 5 dl. Gick lätt att smälta o fick sen stå över natt för att kallna riktigt. Vispade upp, o var först mycket skeptisk. Det ville ju inte tjockna. Maken frågade om det var "fluff" eller "bluff" det hette. :)
Men, plötsligt tjocknade det, allt på en gång! Så där stenhårt att jag va rädd det skulle bli smör av det hela. Men det blev jättefint, o passade bra att ha utanpå tårtan. Funkade bra till jordgubbssylt och rabarberkräm, som vi hade i mellanlagren.
Ebmfh
Trollcaféet

För choklad och liknande är det ca 50g /dl som gäller. För gelatingodis och annat får man dra ner lite på mängden eftersom gelatinet gör att det stelnar och blir ovispbart om det blir för mycket.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag skall göra fluff till helgen som kommer nu och ska göra på en chokladkaka med Marianne smak…..hur mycker behöver man till 3-3½ grädde??
Får ju ej bli för sött.
Hoppas nån hinner svara.

3 dl grädde till 150-180 gram choklad.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#9 Tack för svar. Det skall bli spännande med att testa Marianne smak.
Ha det bra.
jag hade i 80g ferraribil till 2,5dl grädde…..blev alldeles för hårt, ska prova med 50g nästa gång…….
Kan av erfarenhet meddela att det går att vispa upp nougatfluff även på grädde som kokat. Det är nämligen så att vatten kokar vid 100 grader och grädde kokar när man vänder ryggen till. Men eftersom jag ingen mer grädde hade hemma gjorde jag ett vilt försök o slängde i nougaten ändå. Funkade jättebra att vispa dan efter, på sedvanligt "först händer inget sen händer inget sen blir det nästan smör"-fluff-manér.
Ebmfh
Trollcaféet
#12 Tur att det löste sig ändå. Men det är kanske inget man har lust att chansa med då det tar en stund att gör om med den tiden den ska kylas!
/T
Jag gjorde fluff och det gick super! kokade grädde och hälde i mörk chocklad, lär dte stå i kylen någon timme och sen vispa gick super! Hade även i lite bakpulver för att få den riktigt tjock!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!