Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 946 ggr
Frida
2013-04-11 12:35
0

Tårtfunderingar

Så har min lillasyster gått och blivit stor och ska fylla 25 år i maj (hur gick det till?!). Hennes sambo håller på att koordinera en överraskningsfest till henne och jag ska få göra tårtan. Frågade lite vad han hade tänkt sig och enda kriteriet var att det ska vara en stor tårta och det är ju inga problem att fixa. Så jag började fundera lite på vad för sorts tårta det ska bli och tänkte att istället för vanliga marspian-/SP-/smörkräms-/gräddtäcken skulle jag kunna täcka med maräng och bränna med en gasolbrännare. Eftersom det blir någon form av grillbuffé innan så tyckte jag att det kunde vara en rolig grej att fortsätta med även på tårtan eftersom festen för övrigt saknar ett tema. Forma det hela som en gigantisk marshmallow kanske 😉

Frågan är nu: ska det undertill vara en "klassisk" tårta eller en moussetårta? Vad tror ni kan bli bäst? Känns som att det finns många för- och nackdelar för båda varianterna.

Syster älskar hallon och choklad så det är givna smaker, eventuellt blir det citron med för att väga upp det söta i marängen.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Yllhilda]
2013-04-11 12:43
1

En stor marsmallow var ingen dum idé.

Kanske att du skulle kunna forma tårtan som en stor stek, färga marängen rödaktig och sen gå på den med eld så att den ser välgrillad ut. Eller att du tar hennes favoritfärger och dekorerar med olikfärgad maräng. eventuellt göra ett "lock" av maräng du kan dekorera hur du vill. Angående mousse eller vaniljkräm tycker iaf jag att mousse med hallonsylt alltid går hem, oavsett om det är vanilj eller choklad i den. Om du är rädd att det blir för sött kan du kanske plocka egna hallon och blanda i eftersom hallon ofta har lite sting kvar som okokade.

VildaVittra
2013-04-11 19:01
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Driva
2013-04-11 20:31
0

Har du kikat på Pavlova-tårta?

Det är ju en stor maräng tårta

Besök min blogg: http://bumpi.se

Frida
2013-04-11 20:55
0

En glassbomb stor nog för 40 personer kan nog bli lite svår att förvara och även om pavlova är väldigt gott så är det inte riktigt rätt tillfälle för det heller.

Jag skulle nog varit tydligare med vad jag menade med klassisk tårta och moussetårta. Med klassisk menade jag gamla hederliga botten/fyllning/botten/fyllning/botten och med moussetårta en tunn botten med ett eller flera lager mousse på. Vaniljkräm är inget alternativ utan all fyllning kommer vara någon form av mousse eller ganasch.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Cragan
2013-04-11 22:25
0

#4 varva hallon ganasch och choklad mousse 🙂  om det går aldrig testat det själv.

[Aquelegia]
2013-04-12 12:08
2

För att tårtan skall vara så stabil som möjligt skulle jag rekommendera: Chokladbottnar, en hallonmousse  med passerade hallon (hela frukter i kan göra moussen osäker) och en chokladganache. Chokladganachen längst ner då den är stabilast. Sedan moussen som andra lager. Då har den "bara" toppanslaget över sig och marängen.

Marängen skulle ju vara lite häftig om du gör en hallonmaräng a´la Leila.

Då hallonmoussen kan göras syrligare tror jag inte du behöver väga upp det med lime/citron. Minska bara på sockret i hallonmoussen. Jisses så gott det lät. Skall baka en tårta till ett 50års kalas och detta lät ju väldigt lockande!

Tessen
2013-04-12 15:21
0

En hallonmousse är enligt mig bättre att ha på understa lagret, den är stabil och går att bygga tårtan hög på, den är ganska tung och kan lätt pressa ut och göra så det inte går att ha i särskilt mycket ganach så jag föredrar att ha det som andra lager. Men det är såklart en sak man gör det som känns bäst.

Ett bra recept på hallonmousse som jag alltid använder mig av är detta som ger en stabil mousse som inte är allt för söt, det går även att minska sockermängden såklart. Den passar jättebra ihop med chokladganach.
Det finns ju även massor med andra olika recept man kan kika igenom där.

Du skulle ju kunna göra tårtbotten i långpanna och göra två stycken likadana, eller om du skulle vilja ha olika fyllningar om det är några som inte äter choklad t ex, då skulle du ju kunna ha en god citronmousse som andra fyllning, citronmousse gjord med lite yoghurt i och rippel med mango och passionsfrukt tycker jag själv är riktigt gott. Då har jag använt ett annat recept på hallonmousse med philadelphia i.

/T