Vitchokladcheescake?
Någon som har något gott recept på vitchoklad cheesecake? gärna med chokladchip cookies som botten?
Men OJ! Vad gott det lät! Jag som suktat efter att baka cheesecake. Hoppas hoppas någon ger tips på recept.
Låter jättesmarrigt! :) Har tyvärr inget recept dock. :/
Ha en trevlig dag!
Jag har ett hett tips! Ta ett vanligt recept på cheesecake, istället för att bara vispa vanlig grädde gör du vit chokladfluff! Fluffet blandar du sedan i som vanlig vispad grädde i receptet 😃
Idag bakade jag en kokoscheesecake med hallontopping. Det skulle ju passa utmärkt med vitchokladcheesefyllning istället för med kokos😎
Jag har hittat ett recept som jag dock gjort om lite. Ist för bara smör och digestivekex i botten så blandade jag ihop riven mandelmassa och lite äggvita och blandade sen det med smör och smulor, hade sedan i lite nötter och kokos men det är ju en smaksak, sedan bakade jag det i ugnen en stund så det blev som en seg kaka. Sen så kokade jag en hallon/mango-kompott som jag hade ett lager av mellan botten och cheesecake-smeten och även ripplade ner lite i cheesecaken för att den inte skulle bli för söt. Jag tycker iaf att den blev god och andra uppskattade den väldigt mkt också.
Botten
ca 11-12 st digestivekex
75 g smält smör
Cheesecakesmet
350 g vit choklad
1 tsk gelatinpulver (+ 2½ msk vatten)
450 g philadelphiaost
250 g mascarpone
1 vaniljstång (eller vaniljsocker efter smak)
300 g (3 dl) vispgrädde
Klä botten av en springform som är 20 cm i diameter med bakplåtspapper. (det behövs mer än en form om man gör annan botten)
Enklast är det om man klämmer fast pappret i formen.
(Det går att göra tårtan i en större form men då blir den lite lägre).
Sätt även remsor av tex overhead film eller en bakfilm runt formens kanter så lossar cheesecaken snyggast.
(jag lastar bara in formen med plastfolie)
Kör digestivekexen i en matberedare till en fin sand (eller krossa kexen i en påse med en kavel).
Tillsätt det smälta smöret och blanda runt.
Tryck ut blandningen i botten av formen. Ställ i kylen att stelna medans du förbereder smeten.
Smält den vita chokladen över ett vattenbad och låt den svalna lite.
Lägg gelatinpulvret i en mugg tillsammans med vattnet och låt det svälla.
Vispa philadelphiaosten och mascarponen mjuk med elvisp.
Dela vaniljstången längs med på mitten och skrapa ur fröna.
Tillsätt fröna till ostmassan och vispa runt lite.
Vispa grädden hårt.
Värm gelatinet i micron några sekunder så att det blir flytande.
Tillsätt den smälta chokladen till ostsmeten och kör lite med elvispen på låga varv.
Tillsätt gelatinet under långsam vispning och se till att smeten blir väl blandad.
Vänd sedan försiktigt ner grädden i smeten med en slickepott.
Häll smeten i formen. Slå formen i arbetsbänken några gånger för att jämna ut eventuella luftbubblor.
Släta till ytan och ställ att stelna i kylen minst 8 timmar men helst över natten.
Servera tex tillsammans med frukt, bär eller en god kompott.
/T
Hämtat från www.recept.nu
fast med blåbär oxå! 👍
200 g 3-4 st digestivekex
100 g smör
400 g vit choklad av hög kvalitet, i bitar
250 g färskost
2.5 dl vispgrädde
250 g mascarponeost
250 g blåbär
Gör så här
1. Blueberry and white chocolate cheesecake
Lägg digestivekexen i en tättslutande plastpåse och krossa dem med en brödkavel eller något annat trubbigt föremål som du kan orsaka ordentlig skada med, tills du har en påse fina smulor i stället.
2. Smält smöret i en stor kastrull, häll i kexsmulorna och blanda ordentligt.
3. Häll blandningen i kakformen, jämna ut och platta till med baksidan av en sked.
4. Täck över och ställ in i kylen medan du förbereder resten av ingredienserna.
5. Lägg chokladen i en skål och placera skålen över en liten kastrull med knappt sjudande vatten.
6. Var noga med att botten av skålen inte når ner till vattnet.
7. Låt chokladen smälta långsamt under omrörning.
8. Vispa ihop färskost, grädde och mascarpone med en träslev i en stor bunke.
9. Vänd slutligen ner blåbären.
10. Fördela blandningen i ett jämnt lager på kakbottnen, täck över och låt stelna i kylskåp i minst 2–3 timmar.
11. Ta ur cheesecaken ur formen och servera i generösa portioner!
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"