Sugarpaste, gumpaste, flowerpaste
Jo började fundera inatt när jag inte kunde somna, en fundering som jag har haft ett tag men inte kommit mig för att fråga.
Sugarpaste vet jag vad det är, använder det flitigt till dekorationer och gillar det verkligen.
Men vad är gumpaste, och vad är flowerpaste?
Vad är skillnaden mellan dom tre, för och nackdelar.
Finns det fler olika paste?
Hoppas ni duktiga medlemmar här på iFokus kan hjälpa mig :)
http://erjfoto.se/

Flowerpaste och gumpaste är vad jag förstår samma sak, det kallas bara olika i olika länder. Den är mer elastisk, går att kavla tunnare och torkar snabbare.
Sugarpaste använder man främst för att täcka en tårta.
Ja det var ju en del skillnad ändå.
Har du någon bra sida där man kan köpa flowepaste/gumpaste?
http://erjfoto.se/
Sugarpaste: "Finns i tre smaker, vanilj, vit choklad och mörk choklad. Den mörka chokladen är smaksatt med kakao och är brun. De är i första hand till för att klä tårtor. Men man kan också använda dem till kantdekorationer om man får lite över när man klätt tårtan. Den fungerar inget vidare att modellera figurer med eftersom den är så mjuk. De tenderar att säcka ihop om de är för stora. Små figurer och enkla blommor fungerar bra att göra. Man kan då torka upp pastan något med lite majsstärkelse. Har man inte tillgång till modelleringspasta för att göra figurer kan man blanda i lite CMC för att göra pastan lite starkare. Då fungerar den även att modellera med. Den mörka chokladen däremot är lite fastare och fungerar utmärkt att t ex göra chokladrosor med."Modelling paste: "Är en mycket bra pasta om man skall t ex modellera massiva figurer eller göra rosor och andra blommor och lägga direkt på tårtan utan att de skall bindas upp på ståltråd. Fördelen med modelleringspastan är att den torkar och får yta utan att den blir hård inuti. Man kan med fördel göra figurer, rosor och andra blommor nån vecka innan de skall användas eftersom de håller så bra när de är gjorda i modelleringspasta. Dessutom är den god. Den har lite smak av tutti-frutti.**"
Flower paste:** "Är en mycket elastisk pasta som går att kavla mycket tunt och den torkar snabbt. Den är i första hand tänkt att användas till sk sugarflowers, sockerblommor, som man binder upp på ståltråd men kan även användas för draperingar och tygimitationer. Det är också den pasta som vi kallar för "räddningspastan" till alla andra pastor. Om pastillagen känns smulig kan man blanda i lite flowerpaste för att få den mer elastisk. Om man vill torka upp sugarpasten och ge den mer elasticitet kan man blanda i lite flowerpaste. Flowerpaste kan man också använda när man skall gör "finlir" modellering.**"
Platinum paste:** "Antique White Platinum Paste 150 grams. Platinum Paste is used in the "soft method" of making sugar flowers. It's an awesome product. Jennifer makes her alstroemeria out of this product. She kept track and made at least 33 flowers, having 1/2 a container still to go. After the product is open, wrap well and keep it sealed air tight. Platinum Paste doesn't require refridgeration."Gum paste: Samma som Flower paste.
Pastillage: "Är en pasta som torkar mycket snabbt. Den är stark när den torkat och lämpar sig i första hand till byggnationer, t ex slott eller liknande. När man tar den ur paketet behöver man knåda igång den för att få bort smuligheten i pastan. Är vädret väldigt torrt så detta påverkar pastan kan man tillsätta lite flowerpaste för att få den mer elastisk. Man behöver arbeta snabbt eftersom ytan torkar fort. Får man pastillage över går det inte att spara eftersom den torkar så fort. Då är det bättre att man kavlar ut plaketter av den överblivna pastan. Dessa plaketter kan man sedan använda till blommor eller figurer som ska läggas på tårtan. Man kan inte modellera med pastillage och den lämpar sig inte för blommor."
Kopierat från tårtdekor och jenniferdontz.com :)
Är alla dessa ätbara?