Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 1657 ggr
ilenna90
2013-02-14 22:11
0

muffinsformar

jag börjar bli så trött på det här nu och hoppas att det finns något bra tips =D

jag har flera fina muffinsformar, olika färger och mönster, men när man bakat någonting i dom och tar ut plåten ifrån ugnen så har formarna tappat den där fina färgen och är mer ljusbrunrosa/lila/blå/vilken färg dom nu var ifrån början.

känns så himla tråkigt när man vill bjuda på fina cupcakes i fina formar.

finns det något knep för det här? eller måste man helt enkelt köpa några superdyra specialmuffinsformar? -.-

[Aquelegia]
2013-02-15 01:07
0

Vad bakar du de i ?
Har faktiskt aldrig varit med om att formarna tappar färg😮 Köper aldrig dyra utan ett paket ska ligga under 10 kronor.

MalinFrosch
2013-02-15 09:49
0

Bakar väldigt mycket cupcakes men känner inte igen detta fenomen.

Så himla trist för dig! Vad är det för formar du använder? 

Jag har formar från Lagerhaus, Hemköp och Strössel&Annat och de funkar bra rent färgmässigt. 

Bra formar som håller färgen och är bra pris är dessa 

http://www.strosselannat.se/muffinsformar/mini/stadter-mini-muffinsformar-assorted-200pk.html href="http://www.strosselannat.se/muffinsformar/mini/stadter-mini-muffinsformar-assorted-200pk.html" title="formar från Strössel & Annat" rel="noopener noreferrer" target="_blank">javascript:nicTemp();

jossa5
2013-02-15 17:05
0

Du skulle ju kunna använda vanliga tråkiga i gräddningen, och sen om du har fika så kan du trä på dom fina formarna, så dom får komma till lite användning iaf. 🙂

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

ilenna90
2013-02-15 17:37
0

# 1 # 2
vad konstigt att ingen annan har samma problem :o

det är vanliga pappersformar/bullformar. 
har tex. ett par klarlila med vita prickar, men efter gräddningen är den lila färgen blek och lite ljusbrun på vissa ställen så att det knappt blir nån kontrast mot prickarna. 

# 3
jo jag tänkte också det, fast då kommer inte dom formarna utanpå 'sitta fast' utan typ ramla av :/ annars hade det varit bra!

jossa5
2013-02-15 17:39
0

#4 Mm, jag vet.. Tänkte mest om du ville få lite användning av dom när dom är fina. Men himla konstigt att färgen bränns bort.
Nu är ju inte jag nått muffinsproffs, men kan du ha för höga grader? Eller blir det oavsett hur mycket grader du har på ugnen?

Mvh,

ilenna90
2013-02-15 17:41
0

# 4
jaa det är sant =) jag har ett par svarta med guldigt mönster som jag ska använda för första gången i helgen/måndag så jag hoppas att dom kan funka fint!

nej det tror jag inte, jag har alltid dom graderna som det står i receptet och muffinsarna blir ju bra så. Men väldigt konstigt i vilket fall, särskilt eftersom ni andra här inte har det problemet haha.

jossa5
2013-02-15 17:47
0

#5 Håller tummarna att dom svarta blir bra då! 😃

Mvh,