Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 3434 ggr
Emelice1206
0

Citronousse i cupcake?

Tänkte jag skulle göra cupcakes fyllda med citronmousse. Någon som vet om det blir gott och har ett recept på en citronmousse.

Vilken frosting eller så skulle passa till?

Tacksam för alla svar! :)

[_hsleiufhbtv]
0

Sist jag gjorde cupcakes köpte jag ekströms citronfromage, sen spritsade jag mina minicupcakes med det. Det var bland det godaste jag ätit tror jag Tungan ute

Annars om du vill fylla dom, och sen spritsa kan du ju göra någon naturell frosting/smörkräm och smaksätta med blåbär som passar jättebra till citron. Om du tycker om lakrits är citron och lakrits en oslagbar kombination också! Då kan du göra vanliga muffins, fylla med lite citronmousse/fromage och sen toppa med lite lakritsfluff och strö över lite salmiakpastiller eller saltlakritsströssel. Hur gott som helst ^^

Tessen
1

Ett recept på vanliga vaniljmuffins skulle ju absolut passa när man vill fylla dom med något som har lite mer smak som en smörkräm, frosting, mousse, chokladganache eller liknande.

Detta är mitt absoluta favorit-recept på vaniljmuffins för jag tycker alltid dom blir fluffigt luftiga och saftiga Glad

~ 12 st eller 24 st mini

3      ägg
2 dl   strösocker
2½ dl  vetemjöl
2 tsk  bakpulver
3 tsk  vaniljsocker (elelr ½-1 tsk äkta vaniljpulver)
1 nypa salt
1½ dl  kesella (eller t ex créme fraiche)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att allt blandas riktigt ordentligt.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda. Blanda slutligen i kesella och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinformar.
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter.(8 - 10 minuter för minicuppisar)

Att fylla cupckes är ju också jättegott och en syrlig citronmousse eller citronfrosting funkar ju bra att ha i. Jag skulle rent spontant kunna tänka mig att fylla dessa med en lemon curdfrosting och spritsa dom med en frosting med smak av t ex hallon eller vit choklad.

Denna lemoncurdfrostingen är något jag verkligen älskar då jag tycker sött ihop med syrligt är väldigt gott! Den funkar att både spackla tårtor med och frosta eller fylla cupcakes så detta skulle du absolut kunna göra t ex halva receptet av och fylla cupcaksen med.

115 g smör
4 dl florsocker
3 tsk mjölk
Lemoncurd efter smak

Gör så här:
Vispa smöret fluffigt och tillsätt sedan florsockret lite i taget.
Vispa så länge du bara orkar (helst minst 10 min) så att det blir riktigt fluffigt och härligt.
Avsluta med att hälla i mjölken. Är krämen fast så kan du tillsätta lite mer mjölk.

Denna vita choklad&hallon-frostingen skulle kunna vara god på till exempel! Vill du inte använda eller helt enkelt inte har hallonessens så han du koka ner frysta hallon riktigt ordentligt och sila av så får du en koncentrerad och naturlig hallonsmak.

1 dl grädde
125 gr mascarponeost
1½ dl florsocker
100 gr smält vit choklad
några droppar hallonessens

Vispa grädden
Vispa ihop mascarponeost med florsocker
Tillsätt smält choklad och hallonessensen
Vispa ihop och spritsa/klicka på muffinsen

Eller så skulle du såklart kunna spritsa dom med en sån här ren Vit choklad-frosting som bryter bra mot den syrliga lemoncurdfrostingen :)

200 g vit choklad
200 g philadelphiaost eller annan färskost
florsocker efter behag

1. Smält chokladen i vattenbad eller försiktigt i micron
2. Blanda i philadelphian.
3. Blanda i florsocker efter behag tills du får den smak och konsistens du vill ha på frostingen

Om du vill smälta chokladen i micron för att slippa göra ett vattenbad och stå o röra i så hacka chokladen någorlunda fint iaf. Häll ner mellan 50 och 75% av chokladen i en microtålig bunke. Micra först i 20 sekunder, rör om ordentligt, micra sedan i 10sekundersintervaller och se till att röra ordentligt mellan varje gång. När du tycker att den ser slät ut så häll i övrig choklad och rör om och se om du kan få det att smälta ihop, annars kan du micra i 10 sekunder till för att sedan röra om ordentligt. Det brukar smälta chokladen helt ganska så rejält mycket fortare än i ett vattenbad. Men man måste hela tiden passa micron!
Låt sedan chokladen svalna litegrann innan resterande ingredienser blandas i också.

Sen så finns det självklart en massa olika mousser och annat som vanligtvis används som tårtfyllningar som man kan göra en mindre sats av och spritsa ner i muffinsen innan moussen stelnat till helt, eller så minskar du helt enkelt på gelatinet om du inte vill ha den tjocka mousse-konsistensen. Men du kan ju alltid kika runt bland alla dom recepten ändå :)
Här inne brukar man kunna hitta recept så det räcker och blir över :)

Tala gärna om vad för smaker du bestämmer dig för sen och visa gärna upp resultatet, både en hel och kanske någon delad på mitten så det syns hur du fyllt, om du bara spritsar ner, hör hål med äppelurkärnare eller vilken av alla metoder du nu tar till. :)

/T

Emelice1206
2

#1 Nja, är väl inte så jätteförtjust i lakrits, men tack för inspirationen. Kanske kan göra till min mamma när hon fyller år eller på mors dag, hon älskar lakrits!

#2 Åh, tack för alla recept! Glad

Den där lemoncurdfrostingen verkade mumsig, det blir nog att fylla med den tror jag! Tänkte faktiskt att hallon skulle funka bra, men nu fick jag bekräftelse.

Tessen
1

#3 Lemoncurdfrostingen är verkligen helt ljuvlig! Och man bestämmer ju mängden lemon curd själv i receptet så gillar man verkligen smaken av det så har man i liten extra mycket (jag brukar nästan ha i en hel burk till ett sånt recept :$ nom nom) och sen bara se till att stabilisera lite med lite extra florsocker. Vilket såklart inte är så himla viktigt när man ska fylla cupcaksen med det heller utan då kan man nästan låta det bli lite krämigt då det inte ska spritsas så man vill att det håller en viss form så då kan man få extra mycket av den krämigt lagom syrliga smaken Flört

Ja Hallonsmörkräm, hallonfrosting eller hallonmousse ovanpå cupcaksen skulle fungera vilket som! Själv till att toppa cupcakes om man inte vill ha den söta chokladsmaken i också så skulle jag nog testa något av dessa recept:

Oj nu hittade jag ju i och för sig andra bärfrosting-recept i datorn vilket såklart är godare än en stelare mousser på cupcakes så jag hittade tre stycken som jag enkelt gjort om till hallon åt dig :)

Hallonfrosting Nr1
4,5 dl florsocker
225 g Philadelphiaost
2 dl färska hallon alt. saften från hallon

Rör eller vispa florsocker och Philadephiaost krämig,
vänd försiktigt ner hallonen alternativ rör in saften från hallonen micrade med lite vatten. (att koka ihop frysta bär med bara bara någon matsked vatten och lite lite Socker så det inte blir allt för sött och koka tills det blir tjockt och inte för rinnigt fungerar också bra)
För bättre färg så kan man blanda i lite färg. Bred eller spritsa frostingen på cupcaksen.

Hallonfrosting Nr2
1 dl       Hallon (färska eller tinade)
0,75 dl  florsocker
200 gram färskost (Philadelphia eller liknande cream cheese
1 dl       vispgrädde

1. Mixa hallonen fint med en stavmixer. (passera eventuellt purén genom en sil för att få den helt slät)
2. Vispa ner florsockret och hallonpurén i färskosten.
3. Tillsätt grädden lite i taget och vispa ihop till en fluffig glasyr, gärna med elvisp.
4. Spritsa eller klicka på glasyren på muffinsen. Dekorera gärna med blåbär, vitchoklad eller kokos.
(Förmodligen är det detta, recept Nr2 som ger den mest ostabila frosting av dessa tre och inte blir lika fin att spritsa.)

Hallonfrosting Nr3
200 g färskost, typ Philadleplhia
2 dl florsocker
100 g smör
1/2 dl hallonsylt
1 tsk vaniljsocker

Vispa smöret vitt och pösigt.
Vispa i Philadelphiaosten och florsockret och vaniljsockret till en luftig och fluffig smet.
Rör till sist i hallonsylten. Spritsa frostingen över de kalla cupcaksen.

Attans, jag skulle ju inte baka något på ett tag hade jag tänkt :(
Men jag får nog erkänna att jag faktiskt kommer ta och testa detta själv snart :D Jag är så löjligt förtjust i syrliga smaker som hallon och lemon curd! Då får det nog bli mini-cupcakes, eller normalstora, eller lite av varje ^^ (att ha några naturella vaniljmuffins av varje storlek i frysen i en fryspåse som man sugit ut luften ur så det blir som vakuum i håller sig bra där ett tag och tinas dom i den stängda påsen över natten och sen tas fram så brukar dom vara nästan lika saftiga) av den vaniljmuffins-receptet som jag verkligen tycker är helt superbra! Fylla dom med lite Lemoncurdfrosting och sen spritsa Hallonfrosting Nr3 här ovanför, på cupcaksen som en fin ros eller i en cirkel med spets uppåt, då den verkar stabilast av dom tre olika recepten och även lättast att få att hålla sig snygg även ett tag efter man spritsat :)

Om du testar recepten jag tipsat om så får du extra gärna lägga upp bilder och tala om vad du tyckte om dom :D

Muffinsen bakar jag alltid i en muffinspåt fast med pappersformar i då det blir mycket finare form, men ha inte i för mycket smet, man vill absolut inte ha dom toppiga när man både ska fylla och spritsa" För blir dom toppiga blir det då nästan enklast att skära av en liten bit av toppen så att muffinsen liksom inte sticker upp över pappersformarna för det blir inte riktigt lika fint (men det är kanske bara jag som är lite fjantig med det estetiska Flört)

Men lova mig gärna bild och utlåtande om vad du och familjen tyckte om dom, så kan jag lägga upp bilder på mina sen också om du vill se. Alltid roligt att jämföra hur andra gör Glad

/T

Emelice1206
0

#4 Mm, den där hallonfrostingen nr 3 verkade supermumsig. Jag vet inte riktigt när baket blir av, då det ska vara semlor idag. Kanske hinner jag både och.

Kom nyss på att vi inte har någon lemoncurd hemma, så det får nog bli nästa helg.

Kanske att man river lite vit choklad och strösslar över, för att bara lägga in en lite sötare smak?

Tessen
0

#5 Ja 3an tycker även jag lät absolut godast, likaså enklast och i slutänden mest lätthanterlig pga bra, stabiliserande ingredienser :)

Nu måste du väl blivit tokig ändå? Att välja semlor före hallon-lemoncurd-cupcakes? Förvånad
Eller så är det bara jag som inte gillar bakverk dränkta i grädde Flört

Så länge ni har någon matbutik (och runt 30 kronor) så är ju inte lemon curd ett problem! Haha, nej jag försöker inte alls övertala dig, inte det minsta!
Bakar du bara på helgerna?

Jag bakar när det finns någon som äter det ^^ Jag är inte så värst förtjust i sött så det är mycket som ska vara tuggmotstånd på som blivit mjukt, muffins och mjuka kakor har frystorkat, har dom istället stått i kylskåpet kan dom ha möglat och har man dom ute i rumstemperatur för länge så blir det lätt så där torrt och tråkigt som man inte vill ha det från början ^^
Jag vill ju gärna baka, ofta, men inte gärna äta allt :( Jag får skaffa mig någon att vara feeder åt helt enkelt! Haha nej usch fy vad läskigt! Nu märks det minsann att jag inte har kunnat sova inatt. Då kommer den fjantiga humorn fram och allt vett tycks försvinna. Flört

Ja visst kan man ha lite strössel eller riven choklad på om man tycker att en lite söt brytning mot citronen och hallonen vore gott just då Glad Muffinsen är inte jättesöta då dom helst ska bakas med creme fraiche, vilket jag nu såg att jag glömde ändra för dig så nu får det minsann ändras helt i receptet. Dom blir absolut inte inte sämre i smak av kesella, men jag gillar när man får det mer neutralt och kan smaksätta med fyllning, frostings och olika typer av dekor!

/T

Emelice1206
1

#6 Om jag hunnit skulle jag nog göra både cupcakes och semlor! Själva lemoncurden är nog inte problemet, utan att orka ta sig dit ;) Nja, alltså jag bakar egentligen när jag har tid. Har dock både kanin och innebandy, så bakandet blir oftast på helgerna, ja ^^ Är som du, äter sällan upp allt jag bakat. Jag smakar ju såklart, men frysen är ganska full av bakverk :D

Benkekatt
0

Nä nu ska jag stänga datorn, sitter här och dregglar på den….. Tungan ute

Emelice1206
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, nu är de gjorda. Gjorde med lemoncurdfrostingen och en whipped cream cheese frosting. Recept hittar du här.

Tessen
1

Åh vad söta dom blev :) Hoppas att du blev nöjd med dom recept du fick av mig på muffins och lemoncurdsmörkrämen. Måste absolut testa det själv någon gång också, god smakkombination! :)

/T

Emelice1206
0

#10 Tack! Ja, de blev förvånansvärt goda!