Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2750 ggr
lydia.L
2013-02-03 16:56
0

skulptera

Hej!

Min syster fyller snart år och hon älskar rävar så hon vill att jag ska skulptera en räv åt henne.

Jag har aldrig skulpterat förut ska man ha något "stöd" innuti den eller så?? Tacksam för svar :)

Lydia & Tindra Glad

[_hsleiufhbtv]
2013-02-03 17:47
0

Det beror på vilken storlek den ska vara i. Ska den vara stor rekommenderar jag att du använder dig av RCT som du formar till en räv, sen spacklar du lite smörkräm på det (så blir det jämnt och SPn fäster bättre) och täcker allting med sockerpasta. Då behövs inget stöd eftersom RCT är så stabilt. Om du gör på detta sättet, så doppa dina händer i vatten emellanåt när du jobbar med RCTn då det annars fastnar överallt ^^ jag gjorde en Mario-svamp i RCT i somras, och då blandade jag i lite choklad i RCTn och det blev riktigt gott faktiskt :) om du söker på "Mario och lite annat" via sökfunktionen här på bakverk finns RCT-svampen med på bild där. Eller om den ska vara lite mindre och du ska använda sockerpasta eller modelleringspasta, så kan det behövas stöd inuti. Du kan ju använda ståltråd och liknande, men om du vill ha hela figuren ätbar kan du använda lite okokta spaghetti som små stödpinnar inuti räven :) Recept RCT: 3 msk smör 300 g marshmallows 1,5 liter Rice Krispies Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i marshmallows och smält dem under omrörning, se till att blandningen inte bränns i botten på kastrullen. När allt är smält tas kastrullen från plattan och Rice Krispies (och eventuell smaksättning) hälls i. Blanda ordentligt. När du ska göra figurer ska du forma massan medan den fortfarande är varm. Blöt händerna och tryck till önskad form. Sedan kan du täcka din figur med sockerpasta, gärna medan den fortfarande är klibbig.

Alenzi
2013-02-04 11:20
2

#1 Det är väl ett lysande exempel på vad som vore roligt att läsa i en artikel :) Apropå http://bakverk.ifokus.se/discussions/50fc38f8d3b4fd2b8d00b998-tips-pa-artiklar?discussions-2

[_hsleiufhbtv]
2013-02-04 12:17
0

#2 ja absolut :)

lydia.L
2013-02-07 18:53
0

Okej jag får testa :D

Lydia & Tindra Glad