Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3108 ggr
Wanzel
0

Hur låter det här?

Fyller år om sisådär 2 veckor och känner för att göra en egen tårta!
Vill göra någonting lite spännande och annorlunda från vad jag brukar ha, så jag tänkte något i den här stilen:

Tårtbotten                              ///////////////
Dumlefluff eller chokladmousse  ~~~ Tårtbotten                             /////////////// Hallonmousse & färska hallon    ~~~ 
Tårtbotten                            ////////////// 

Skulle vilja täcka den i sugarpaste, och göra en explosionstårta med lite olika frukter i mitten!

Så här har jag ett par frågor till er:

1. Vad tror ni blir bäst att ha mellan själva tårtan och sugarpasten?

2. Passar det bäst med chokladmousse eller dumlefluff? Vill inte att tårtan ska bli alldeles för söt, och jag har aldrig prövat fluff, så har ingen aning om hur det skulle bli. 

3. Jag funderar på att eventuellt lägga till ännu ett lager. Vad skulle isåfall passa som fyllning? Eller blir det kanske alldeles för mycket med ett extra lager?

Tack på förhand!
/Jennifer

Tessen
1

Jag har flera gånger gjor tårta med hallonmousse och vit chokladganache i och det blir supergott för det receptet på hallonmousse är inte alls särskilt sött och sn så brukar jag safta bottnarna med lite färsk apelsin som sprayas över med en typ blomspruta så görs den ännu lite mer syrlig och saftigare och godare.
Recept på tårtfyllningar hittar du här inne, även hallonmoussen som är något av det enklast och även godaste man kan göra enligt mig :)
Här inne finns dom iaf och just dom två recepten, hallonmoussen och vita chokladganachen finns i inlägg #10. :)

Att ha emellan tårtan och sugarpaste tycker jag alltid att smörkräm funkar allra bäst. Grädde får nästan alla märken av sugarpaste att smälta och det finns ju många olika typer av smörkrämer i olika smaker. (flera olika recept hittar du här inne).

Jag skulle nog inte använda dumlefluff ihop med hallonmousse, dels så är det extremt söttoch dels så tar det över andra smaker väldigt mycket. I min smak så är vit choklad det som passar bäst ihop med hallon och dom bryter av mot varandra fint utan att någon tar över allt för mycket.

Absolut skulle du kunna ha ett lager fyllning till! Sist jag gjorde en tårta så hade jag 4 lager fyllning och 5st anslag, det blev dock en 14cm hög tårta och räckte till över 30 personer när en 24cm/diameter är beräknad till 14 portioner ^^
Smaker som skulle fungera fint ihop med hallon och vit choklad tycker iaf jag är t ex citron som eventuellt en lemoncurdmousse (det var faktiskt dom tre fyllningarna fast två lager med chokladganache jag hade i den jättehöga tårtan Flört)
Annars så går det ju fint ihop med andra sorters bär som t ex blåbär, björnbär eller ja,vad man nu gillar för bär Även mangotycker jag passar väldigt bra ihop med hallon och är lite lagom syrlig så skulle funka fint och bryta av lagom mot vit choklad.

Men det är såklart bara vad jag tycker. Alla tycker ju om olika, du kanske inte ens gillar vit choklad ^^

Men jag tycker absolut inte att det blir för mycket med ett extra lager fyllning utan hittar man bara en bra kombination där smakerna kompletterar varandra och syrligt bryter mot sött så är det faktiskt ännu godare så. :)
Sen så kan man smaksätta smörkrämen med samma av någon av smakerna man har i tårtan. Jag har flera gånger gjort vit chokladsmörkräm som går jättebra att spackla med, likaså lemoncurdsmörkräm som är jättebra den också. Eller så kan man såklart använda en naturell smörkräm. Men se bara till att smöret r vispat tillräckligt länge. Bäst och enklast är ju då att ha en köksassistent då det kan ta upp emot 20 - 30 minuter innan smöret blivit vitt och fluffigt vilket är hur man vill h det innan man tillsätter resten av ingredienserna för när det blir sådär så försvinner faktiskt mycket utav smörsmaken. Och använd såklart alltid osaltat smör. :)

/T

Wanzel
0

Åh tackar alla tips och recept!
Hallon och vit choklad låter väldigt gott, och det med vit chokladsmörkräm var ju en fantastiskt fin idé :)

Nu har jag lite mer att tänka på innan jag ska sova haha!

Tessen
0

Det var så lite så. Jag tycker det är jätteroligt att kunna hjälpa till Glad

Hallon och vit chokladganache sen spacklad med vit chokladsmörkräm är faktiskt extremt gott! Några färska hallon i tårtan också skulle nog även det göra den ännu lite godare.

Haha ja nu kan du somna tänkandes på hur du vill göra din tårta nu när du har en massa olika att välja på och om du ska ha en fyllning till eller inte osv Glad Behöver du mer hjälp med något är det bara att skriva här i tråden så svarar jag så snart jag är vid datorn.

När du gjort din tårta och innan den äts upp ^^ så vore det roligt om du tog kort på den och lade upp bilden i bildtråden för tårtor :) Det är alltid roligt att se andras verk och explosionstårtor kan vara riktigt fina. Och med en massa frukt i mitten låter underbart!
Jag skulle nog försöka se till att det blev så mycket färg som möjligt och blanda frukter och bär för att få många olika vackra färger!

/T

Wanzel
0

Kom på ytterligare en fråga!
Efter att ha pratat med mamma så har vi bestämt oss för 3 lager med fyllning, och vi kommer köpa färdiga tårtbottnar (lite lat får man vara hehe..).

Vi ska åka till "Bagaren & Kocken" (en affär), och jag såg att de hade sugarpaste i 250g och 1kg förpackningar.
Hur mycket behövs till en tårta med då 3 fyllningar och 4 tårtbottnar tror du?

Tessen
0

Det är mycket godare med egna bottnar och så svårt är det inte ;) Men såklart man får vara lite lat ibland. Vad blir det för 3e fyllning då?

En normal 24cm/diameter tårta med två fyllningar brukar man räkna 500gram som lagom för att man ska kavla ut det lagom tunt och då även få en kjol som man kan lyfta i medan man smeker fast den på sidorna mot smörkrämen för att få så mite veck som möjligt.
Så jag hade ju köpt 1kg-förpackning och sen använt kanske runt 700 gram för att få ordentligt med kjol på den så att du kan lyfta och smeka försiktigt runt om tårtn, uppifrån runt o hela tiden och sen jobba dig neråt samtidigt som du går runt tårtan och smekerfast den.

Har du ingen snurrbricka så tycker jag absolut du ska köpa en sån! Ynka 49kr på IKEA för detta och det fungerar alldeles utmärkt! Bara hoppas att du har något Ikea i närheten för snurrbrickor har en förmåga att vara väldigt dyrt på andra ställen och jag lovar att både spacklingen, täckningen och dekoreringen blir otroligt mycket enklare om man bara kan snurra på brickan ist för att hålla på att flytta på sig och vrida runt tårtan!

/T

Wanzel
0

Okej, då kör jag på 1kg förpackningen!
Smart det där med brickan från Ikea :)

Wanzel
0

Här kommer jag med en till fråga!

Hade tänkt göra lite tester innan jag gör själva tårtan, och kom på att jag kunde använda de två tårtbottnarna som blir kvar till att göra små "bakelser" som jag kan ge till pojkvännens familj. Problemet är att hans mor inte tål

Men det borde väl inte vara några problem att byta ut vispgrädde mot sojagrädde (eller liknande), smör mot mjölkfritt smör och phiadelphia till någon mjölkfri variant?

Tessen
0

Det brukar gå bara bra att använda låglaktosprodukter eller soya. Jag har själv aldrig gjort smörkräm på det men andra här har och anser att det går lika bra. Går grädden bara bra att vispa så är det klart den går att använda. Någon helt mjölkfri färskost har jag aldrig sett, endast en låglaktos-cream cheese men du får ju kika runt i hyllorna. :) Är det fyllning eller smörkrämen du tänkt ha philadelphia i?

/T

Wanzel
0

Minns inte vad, men det stod phiadelphia i något av recepten!
Men idén sket sig ändå, för hon kan inte äta choklad heller, och då blir det ett ganska stort problem :(

Tessen
0

Ja det är klart! Du får helt enkelt baka något annat att bjuda dom på och istället bjuda vänner på bakelserna av det som blir över när du gjort en provtårta? :)

/T

Wanzel
0

Precis :)

Är verkligen jättetaggad för att göra tårtan nu, haha! Men får vänta fram till 25e innan det blir något tårtbak..

Wanzel
0

Föresten!
Hur långt innan kan man göra tårtan? Om vi har kalaset på lördag eftermiddag, kan man göra tårtan redan kvällen innan?
Vill ju inte att den ska bli helt svampig på insidan :(

Tessen
0

Jag brukar ha tårtan stående i kylen i två dygn innan för att den ska sätta sig och smakerna ska gå ihop, sen samma dag som den ska serveras så tar jag fram den och spacklar med smörkräm för få är den stabil och inte alls lika smulig. Det ärenligt myg iaf lättare att få en rak och slät tårta då som då blir enklare att spackla rakt och sedan täcka blir även enklare.
Bakar du en tårtbotten efter detta receptet så blir den inte det minsta svampig inuti! :) Superbra recept och jag har aldrig misslyckats med det utan man får enkelt och bra ut tre bottnar, vill man så går det även få ut 4 stycken tunnare. :)

Recept räcker till ca 14 portioner

5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

En form 24 cm i diamenter blir bra till detta recept. (40 min)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.

Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när man sedan ska dela den, plus att den smular mindre.
Förvaras lättast i rumstemperatur och täck dem lite försiktigt med plast- eller grillfolie.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen någon timme, det går jättebra det med.

2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande.
Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.

3.Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt.

4.Öppna absolut inte ugnsluckan dom första 20 minuterna, då sjunker tårtbottnen.

/T

Wanzel
0

Åh tack!
Om jag har räknat rätt så blir det väl såhär: Gör tårtbottnen på onsdag, skär och fyller på torsdag, spacklar med smörkräm och täcker med sugarpaste på lördag?
Kan jag spackla & täcka redan på morgonen? :)

Tessen
0

Ja det blir perfekt att göra så! Så skönt att man kan göra tårtor lite i förväg och dom blir bara godare efter några få dagar! :) Man slipper all stress när man kan göra lite i taget! Se till att plasta in tårtbotten så fort den svalnat bara sen så delar du den på torsdagen och fyller den och sen plastfole runt alltihop så att all fukt håller sig kvar sen så är det bara att spackla och täcka samma dag.

Jadå det går bra att ha den stående i kylskåpet några timmar, men då får den inte vara täckt med plast eller någonting som kan göra att det blir kondens på den för vattnet smälter sockerpastan. Står den bara så att den inte blir fuktig, bäst är ju alltid i en tårtkartong i papp, men har man ingen sån så är det bättre att den står som den är än att man sätter något annat över den :)

/T

Alenzi
0

Har inte läst hela tråden, men det finns färskost som är helt laktosfri, kolla efter valio naturell. Sojagrädde är vidrigt, likaså havregrädde, finns laktosfria alternativ på äkta vara där också. Däremot har jag aldrig hittat mjölkfria tårtbottnar.

EDIT: Såg nu att du aldrig skrev vad hon inte tål, om det är mjölkproteinet kan hon så klart inte äta laktosfria produkter heller.

[_hsleiufhbtv]
0

#16 Om man gör egna tårtbottnar är dom ju mjölkfria. Dom innehåller ju bara ägg, mjöl, bakpulver och Socker i princip :)

Edit; Såg att du inte orkade baka egna TS, men det är dom som är mjölkfria iaf :)

Alenzi
0

#17 Om du läser i TS inlägg #4 står det att
"vi kommer köpa färdiga tårtbottnar (lite lat får man vara hehe..)."

Tessen
0

#16 Jag har redan gett henne ett recept på helt mjölk och smörfria tårtbottnar i #13 trots att hon tänkt köpa, jag skulle aldrig tynga ner en vanlig ljus botten med mjölk eller smör/margarin eller liknande, då blir den mer kompakt än det extremt enkla recept jag lagt in där som fungerat lika bra för mig varenda gång, inte en tårtbotten som sjunkit.
Man kan göra chokladbottnar av den också, bara byta 0,5dl av varje mjölsort och ha i en dl kakao(om man nu gillar stark chokladsmak annars byter man ut den mängd man vill eller ta oboy).
Den går även göra glutenfri genom att ta endast potatismjöl, men dom flesta glutenfria mjölmixer går bra att ersätta vetemjöl med dom också såklart.
Sockerfri däremot, där kan man få lite problem om man inte är extremt försiktigt med strö-sötningsmedel och vet hur man ska byta ut det, men lär knappast bli gott eller likadant resultat.

Sen finns det fullt med andra olika recept på massvis olika tårtbottnar, både medoch utan mjölk och smör i.
Så det är inget problem iaf! Glad

/T

Wanzel
1

Bestämde förövrigt med mamma att vi ska baka egna tårtbottnar hehe :)

Alenzi
0

#20 Skoj :)

Tessen
0

#20 Okej vad kul! Ni kommer knappast vilja gå tillbaks till dom färdigköpta mjölsmakande torra bottnarna sen tror inte jag så kör på och baka bara! Flört
Kul att din mamma också tyckte att ni skulle baka tårtbottnarna. Men sen så är det ju ett enkelt och lättföljt recept också Glad

Skulle du vilja ha uträknat mängden man behöver göra mer än i den "vanliga" storleken, dvs 24cm/diameter om ni har någon annan storlek på rund form om ni vill ha större eller mindre tårta är det bara att skriva, jag har redan färdigt uträknat stående tillsammans med receptet i datorn för bottnar i 20, 24, 26 och 28cm-formar.
Det går såklart göra i långpanna också men hejsan vad ägg det går åt! Haha Då gör jag själv faktiskt hellre två stycken 24 eller 28cm-tårtor om det ska bli väldans mycket folk, lättare att räkna ut ett ungefärligt mått på portionerna i dom runda, om det är "vanlig" höjd på tårtorna då såklart, jag har en viss förmåga att bygga mina uppåt istället. Sist när jag gjorde en 24cm-tårta så var den 14cm hög med fyra lager fyllning och 5 lager av två olika sorters bottnar, man brukar räkna en springforms diameter - 10. Så 24cm ca 14 portioner, men denna räckte till över 30 personer och vägde ett antal kilo Glad

/T

Wanzel
0

Mamma sa att våran runda form hemma är på 24cm!
Det är ju roligare att göra allting själv, det gäller ju bara att ha tiden. Men eftersom att man kan fixa den i förväg så blir det inga problem :)

Min kommer ju ha 4 bottnar och 3 lager med fyllning, och vi blir 11 pers så det borde väl räcka? ;)

Tessen
0

Jadå det kommer absolut att räcka :)

/T

Wanzel
0

Hur mycket fyllning ska jag göra då? Om jag går efter de recepten som du länkade till i #1?
Ska jag göra "en" av chokladganachen och "två" av hallonmousse, eller behövs det dubbelt?

Tessen
0

Recepten är uträknade där för ett ganska lagom lager på en 24cm/diameter-tårta. :) Om du vill att det ska vara hallonmousse på två lager så kanske du kan göra lite extra chokladganache och ha lite mer i tårtan så att inte hallonmoussen tar över all smak. Fast iofs, för du även vit chokladsmörkräm så funkar det nog rätt så okej ändå.
Det är ju trots allt bara att smälta mer choklad i en liten skvätt grädde om man tycker det blir för lite ganache sen ändå! :)

Alltså vill du fylla två lager med hallonmousse så gör du dubbelt så mycket som i receptet och har på hälften på varje lager.
Nästan alla recept i tårtfyllningstråden är redan ganska bra uträknade till ett lager på en 24cm/diameter-tårta vilket är det vanligaste måttet på springformar.

/T

Wanzel
0

Åh, okej :D

Wanzel
0

Gjorde tårtbottnarna igår! Fick göra två stycken eftersom den första sjönk ihop och vi fick bara ut två bottnar från den.
Den andra däremot blev jättefin, så nu har vi lite extra som man kan gå och äta på hehe.

Ska jag fylla tårtan redan ikväll? Och om ja, ska jag även bre på smörkrämen runt om - och lägga på sp:n på lördag morgon?

AJEriksson
1

wow, låter helt otroligt gott ju! Lägg gärna upp en bild när resultatet är färdigt? :D

// P&K Alexandra

Tessen
0

Spackla tårtan är bäst att göra samma dag som man tänker den, annars så torkar smörkrämen på ytan och SP'n har ingenting att fästa i.
Men du kan självklart fukta anslagen och fylla tårtan två dagar innan den ska ätas :)

/T

Wanzel
0

Fyllde tårtan igår, och imorgon blir det att täcka med smörkräm och SP :)

Vet dock inte om jag gjorde den vita chokladganachen rätt? Den kändes jätterinnig, och allting bara sjönk in i tårtbottarna. Men det smakar gott! Och det fungerade tillslut, efter en stunds funderande.
Efter  att den hade svalnat fick jag ställa den i frysen 15min innan den verkligen började tjockna..

Wanzel
0

Föresten, räcker det med en sats smörkräm (med vit choklad) för hela tårtan? Eller ska jag köra dubbelt? För det låter ganska lite, och tårtan blev som min knytnäve på höjden..

Tessen
0

Ja ganachen behöver stelna ordentligt i kyla :) Den sjunker in lite i tårtbotten också, det har den gjort för mig också.

Gör en dubbel sats smörkräm om du känner dig osäker! Den är ändå jättegod så att ha ett lite extra tjockt lager gör ingenting heller. :)

/T

Wanzel
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är tårtan klar!
Är väl inte helt nöjd med hur den blev runtom (flera veck), och sedan blev kanten där nere helt konstig. Men det löstes med kokos ehe (Y)